ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : علیرضا حکیم
درود بانو. - شعر زیبایی از شما خواندم .شعر در مصراع اول زیبا شروع شده است ؛ اما مصراع دوم (بوسه کر   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود برادر ارجمندم جناب ابو طالبی نژاد عزیز. - امیدوارم با نگاه انتقادی بنده ، به محضرتان    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : نورعلی بهاروند
سلام و سپاس از دقت نظر استادان ارجمندم خانی لنگرودی عزیز و خوش عمل کاشانی گرانقدر.درقافیهٔ مورد اشار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : داوود خانی لنگرودی
”چون زمزمه ی نیمه شبی آهسته - مانند چکید شبنمی آهسته - سخت است دل از تو کندن ای ماه خدا - خ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : علیرضا حسن شاهی
سلام و عرض ادب خدمت خواهر گرامی، بانو محبوب - از غزل هایتان لذت برده و می برم. هرچند به نظر حقیر ا   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود بر سرور و استادم - جناب خوش عمل خوش طینت .قبل از هر چیز باید تشکر کنماز این که تمام    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
درود بر جناب خادمیان ، یار صادق و عزیز.در این سروده اشکال بزرگی وجود دارد که از شاعر فرهیخته و کارک   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : داوود خانی لنگرودی
"کلاغی که پَرَش راشُسته در حوض دغل بازی - به آبِ زمزم و کوثر نشاید شُست پرهای سیاهش را ..."لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام‌و عرض ادب و احترام . - جناب حسین وفا و دیگربرادر ارجمند که مسئول نقد هستید و نامتان را ذکر نف   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : علیرضا حسن شاهی
باسلام و عرض ادب. - چون جناب حاج محمدی نقدی داشتند، خصوصا در ارتباط با بیت دوم، حقیر هم جسارت میکن   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



ترانه، خانه ندارد

ترانه، خانه ندارد.   بخوان ترانه سرا!    
                 بخوان ترانه ی این دخترِ بدونِ سرا



ترانه، خانه ندارد. چه کار باید کرد؟            
         دلی شبانه ندارد.  چه کار باید کرد؟

شبانه، جوجه ی ناآشنا به بال زدن             
        چو آشیانه ندارد،   چه کار باید کرد؟

ترانه: کودکِ شبگردِ کوچه های دراز          
         دری، نشانه ندارد. چه کار باید کرد؟

ترانه، زلفِ پریشان به دست باد نداد               
        نظر به شانه ندارد. چه کار باید کرد؟

ترانه: این که به من شعر تازه می بخشد            
       خودش ترانه ندارد. چه کار باید کرد؟

آهای مجلسیان! این که خانه ی مردم              
       ترانه خانه    ندارد، چه کار باید کرد؟



ترانه، خانه ندارد. غزل نخواهم گفت                 
   و تا به نان نرسد، از عسل نخواهم گفت

بیا ترانه ی من! من غزل نمی خواهم              
 به جز ترانه ی شیرین عسل نخواهم گفت.

 

(سه گلشن نیز مانند قالب شعری سروش، قالبی نوین در شعر فارسی است. سه گلشن، قالبی ترکیبی و دارای مهندسیِ سه رُکنیِ کاملی است که به ترتیب دارای قسمت آغازگر، متن و سرانجام، قسمت پایان بخش می باشد.
آغازگر معمولا یک بیت با شیوه ی قافیه بندی مثنوی یا قطعه است. متن، چند یا چندین بیت به شیوه ی قافیه بندی غزل یا قطعه است و سرانجام، پایان بخش، ترجیحا دوبیت به شیوه ی قافیه بندی دوبیتی یا چهارپاره و گاهی یک بیت جداگانه است .)


موضوعات :  اجتماعی ،

   تاریخ ارسال  :   1397/9/24 در ساعت : 20:45:48   |  تعداد مشاهده این شعر :  320


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

حسین احسانی فر
1397/9/25 در ساعت : 8:10:7
درود بر شما بزرگوار.
سؤال بنده این است که این قوالب جدید چه جذابیت و یا چه تفاوتی با قالب های کهن دارد؟
چه کسی اصول آن را تعریف نموده و بر آن نام نهاده است؟
چه معاییری در انتخاب این اصول لحاظ شده است؟
شما فرمودید که در قالب سه گلشن آغاز شعر «معمولاً»! با یک تک بیت است.متن دارای چند بیت در قالب «غزل یا قطعه»! است و پایان آن نیز «ترجیحا»! دو بیت به شیوه قافیه بندی «دوبیتی یا چهارپاره»! و «گاهی»! یک بیت جداگانه است.
آنچه از ساختار این قالب عاید بنده شد این است که شاعر هرگونه که بخواهد می تواند ابیات را بیاورد.

به خاطر دارم که سالها پیش آقایی از خطه ی خراسان با نامی مستعار در یکی از سایت های ادبی عضو شده بود و جدا از اینکه صوفی مسلک بوده و به دنبال مرید می گشت ، در فضای آن سایت به معرفی قالب شعری به نام «خوشه ای» می پرداخت.
یقیناً استاد خوش عمل کاشانی و استاد اقتداری این موضوع را به خاطر دارند.
قوالبی مثل غزل ، قصیده ، مثنوی و ... به دلیل مقبولیت عام نیاز به دانستن و شناختن فلسفه آفرینش ندارند.اما اگر قرار است قالبی نوین عرضه گردد قطعاً می بایست اسطقس دارتر از این حرف ها و عاری از معمول ها و ترجیح ها و گاهی ها باشد.

بازدید امروز : 22,793 | بازدید دیروز : 45,730 | بازدید کل : 109,920,256
کلیه حقوق این سایت محفوظ است ، طراح و برنامه نویس : علیرضارضایی