ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  
آخرین اخبار
۞ :: مبادا باز هم خرداد خونین
۞ :: اختصاصی : شعرخوانی ویژه امام خمینی (ره)- هندیران
۞ :: حال عمومی «احمدرضا احمدی» مساعد است
۞ :: اختصاصی : نمونه هایی از اشعار لایق شیرعلی
۞ :: راه‌اندازی اندیشکده ادبیات پایداری به توصیه رهبر انقلاب بود
۞ :: مبادا شهرستان ادب مثل حوزه هنری شود
۞ :: دومین جشنواره ادبی فلسطین فراخوان داد
۞ :: فرماندار شهرستان ادب، حضرت آقاست
۞ :: رهبر انقلاب 10 سالگی تأسیس شهرستان ادب را تبریک گفتند
۞ :: سروده‌های دو شاعر برای مقاومت مردم فلسطین
۞ :: نوسروده «علیرضا قزوه» برای داغ افغانستان
۞ :: شعر شاعر بنگلادشی که به حاج قاسم و قدس تقدیم کرد
۞ :: ترانه‌ها، اندیشه‌ها و شهرت خیام
۞ :: نخستین جشنواره سرود «آوای کتابخانه» فراخوان داد
۞ :: شهادت «دختران دشت برچى» در کتابی از شاعران فارسی‌زبان
۞ :: مستند شیرین شاعران از جلسات رمضانی دیدار با رهبر انقلاب
۞ :: سه غزل جدید قزوه برای دختران افغانستان
۞ :: مرثیه شاعران فارسی‌زبان به یاد شهدای دشت کربلای کابل
۞ :: داغ افغانستان در سروده شاعران|
۞ :: شعر«قزوه» و «اسماعیلی» برای شهدای دانش آموز افغانستان

Share

در نشست‌ جدید «از هفت شهر عشق تا هزار وادی اندیشه»، ساخت داستانی ترانه‌های خیام، خیام در اندیشه‌ جهانیان و از غربت عطار تا شهرت خیام بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا، پنجمین نشست از نشست‌های پنج‌گانه‌ «از هفت شهر عشق تا هزار وادی اندیشه» به همّت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران (شعبه خراسان) و مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب روز سه‌شنبه (۲۸ اردیبهشت‌ماه) از ساعت ۲۱ به صورت مجازی برگزار می‌شود.

در این نشست حسین آتش‌پرور، منتقد ادبی و خیام‌پژوه با موضوع «شکل و ساخت داستانی ترانه‌های خیام»، محمود فیروزی مقدم، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه با موضوع «خیام در اندیشه جهانیان» و علی‌اصغر محمّدخانی معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب با موضوع «از غربت عطار تا شهرت خیام» سخن خواهند گفت.

بر اساس اعلام سخنران نخست به این پرسش پاسخ می‌دهد که چگونه شعر به داستان نزدیک می‌شود؟ خیامی که امروز می‌شناسیم، خیام شاعر است، امّا در زمان زندگی او، کسی به شاعری او اشاره نمی‌کند. ما می‌خواهیم از امروزِ شاعریِ خیام به زمانی که او زنده بود برویم و دوباره به امروز یعنی همان شاعریِ او بازگردیم. آتش‌پرور بر این نکته تاکید خواهد کرد که در این مسیر، به شخصیت علمی خیامِ چندوجهی که در شکلِ دورانی و ساختِ ترانه‌های او اثرگذاری غیرمستقیم می‌کند می‌رسیم و درمی‌یابیم که هر یک از ترانه‌های او، با استفاده از سازه‌های داستانی، در قالب رباعی به داستانی مینی‌مالیستی نزدیک می‌شود.

 در سخنرانی دوم به این موضوع اشاره خواهد شد که هنگامی می‌توان شخصیتی را بزرگ و نام‌آور دانست که اندیشه‌اش در جای جای جهان مورد توجّه قرار گیرد؛ خیام از این گونه بود. در کلام خیام صحبت از کوتاهی زندگی و آمدن از نیستی به هستی و بازگشت به نیستی است. در اندیشه خیام، ژرفنای زندگی عدم است و تکرار می‌شود. خیام این را می‌گوید تا دم را غنیمت بدانیم. دغدغه‌های فکری خیام در شعرش به گونه‌ای فلسفی آمده و همین است که آدمیان را در هرجای جهان باشند به فکر وادار می‌کند و به خود مشغول می‌سازد. فیروزی مقدم به آشنایی جهانیان با اندیشه‌های خیام خواهد پرداخت و از گسترش شعر و اندیشه او در زبان انگلیسی و عربی تا مقایسه آن با هایکو ژاپنی سخن خواهد گفت.

سخنران سوم به این موضوع خواهد پرداخت که روزهای بزرگداشت اندیشمندان، فرصتی است برای ارزیابی کارنامه این بزرگان در سالی که گذشت، بررسی جایگاه و حضور ملموس آثار این بزرگان در جامعه و زندگی ما. مردم و نهادهای فرهنگی و دانشگاهی  برای شناخت و شناساندن این شاعران در ایران و جهان چه مسئولیتی دارند و چگونه باید آن را به بهترین شکل انجام دهند. محمدخانی به این موضوع اشاره می‌کند که عطار و خیام دو شاعر برجسته‌ زبان فارسی از نیشابور و خراسان هستند و در فروردین و اردیبهشت، بزرگداشت این دو شاعر برگزار می‌شود. خیام از مشهورترین و محبوب‌ترین حکیمان و شاعران ایرانی در نزد جهانیان و غربیان است اما عطار آن گونه که بایسته است شهرت ندارد. در این سخنرانی به چرایی شهرت خیام در جهان اشاره می‌شود و کارنامه خیام‌پژوهی در یک سال گذشته بررسی و تحلیل می‌شود.


دبیری این نشست برعهده‌ محمداسماعیل صیادی، دانشجوی دکتری ادبیات حماسی دانشگاه حکیم سبزواری خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند  از طریق پیوند meeting5.hsu.ac.ir/b/hak-ktd-vwg وارد این نشست علمی ‌شوند.

 
تاریخ ارسال خبر :   1400/2/27 در ساعت : 8:40:42       تعداد مشاهده این خبر : 61





بازدید امروز : 20,388 | بازدید دیروز : 29,536 | بازدید کل : 132,029,963
logo-samandehi