ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : علی نظری سرمازه
سلام برشاعر گرامی - جناب بحرانی بزرگوار - زیبا و دلنشین... - فقط یک سوال - آوردن همیشه وزن ر   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - بله درست است - فقط هجای دوم و هجای دهم اگر به صورت - /سَی/ سکون ی ثبت شود بهترخوا   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : هادی ارغوان
سلام بر دوستان - تقطیع، همان تلفظی است که در هنگام خواندن شعر اتفاق می افتد : - حس/ سس/ سِ / تی    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام بر جناب حاج محمدی - بله حقیر بعد از ویرایش شعر مطلب را نوشتم که نمی باید می نوشتم - الب   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : سید مهدی نژاد هاشمی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : سید مهدی نژاد هاشمی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : سید مهدی نژاد هاشمی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
درود حضرت دوست جناب نژاد هاشمی عزیز و ارجمند - در این مصرع:[[گُل ِ زیبای بادام های کوهی داشت چشمان   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
عمو صادق عزیز و ارجمند سلام - همانگونه که ملاحظه می فرمائید شاعر محترم جناب صالحی عزیز وجود اشکال    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام بر استاد حاج محمدی - مواردی که فرمودید حقیر اشکال وزنی نمی بینم - وزن شعر هست - مفع   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



غزل- معنی والای زن
عرش‌ خدا پر شد از عطر گل‌ ياسمن‌
ساقي‌ لب‌ تشنه‌گان‌! باده‌ بنوشان‌ به‌ من‌
 
جان‌ مرا تازه‌ كن‌، مطرب‌ شور‌آفرين‌
بر رگ‌ روحم‌ بيا زخمة‌ ديگر بزن‌
 
هلهلة‌ عرشيان‌ مي‌رسد از هر طرف‌
غرق‌ چراغاني‌ است‌، حتي‌ بيت‌الحَزن‌
 
رقص‌كنان‌ مي‌رود عشق‌ به‌ پابوس‌ دل‌
چرخ‌زنان‌ مي‌رسد، روح‌ به‌ ديدار تن‌
 
نور دو چشم‌ پدر! آمده‌ هجران‌ به‌ سر
خاك‌ چو يعقوب‌ بود، خلقت‌ تو پيرهن‌
 
بوي‌ خدا مي‌دهي‌ اي‌ گل‌ مينو‌‌سرشت‌
بوي‌ شهيدان‌ عشق‌، بوي‌ حسين‌ و حسن‌
 
باد تكان‌ مي‌دهد بيرق‌ نام‌ تو را
مادر حوّا تويي‌، معني‌ والاي‌ زن‌!
کلمات کلیدی این مطلب :  غزل ، زن ، حضرت طهرا (س) ،

موضوعات :  آیینی و مذهبی ،

   تاریخ ارسال  :   1399/11/14 در ساعت : 10:30:19   |  تعداد مشاهده این شعر :  286


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

صادق ایزدی گنابادی
1399/11/19 در ساعت : 11:8:46
هلهلة‌ عرشيان‌ مي‌رسد از هر طرف‌
غرق‌ چراغاني‌ است‌، حتي‌ بيت‌الحَزن‌
اگر جایی استفاده از اختیارات شاعری چندان مناسب نباشد
مصداقش بیت بالاست
هادی ارغوان
1399/11/20 در ساعت : 2:29:33
با سلام و عرض ادب.
در اوزان دوری، مانند این بیت که با تکرار مفتعلن فاعلن سامان داده شده هجای کشیده‌ی " یست " در :
غر / ق / چ / را / غا / ن / یست
در واقع در نیم مصرع قرار دارد و از مشخصات اوزان دوری است و از اختیارات شاعری نیست.
چنانچه منظور " حتی بیت الحزن " باشد، اتفاقاً از اختیارات شاعری نه به دلبل محتوا بلکه به علت موسیقایی بسیار به جا استفاده شده است.
با تشکر
هادی قربانی.
صادق ایزدی گنابادی
1399/11/27 در ساعت : 10:37:53
سلام

بحث صامت اضافی "چراغانی است" نیست ؛ چرا که وزن دوری به شاعر چنین امکانی را می دهد که این صامت را بیاورد...بحث حقیر اوردن یک هجای بلند به جای دو هجای کوتاه در "حتی بیت الحزن " است که به نظرم در موسیقی خلل ایجاد کرده است....و صد البته شاعران بزرگی هم از این اختیار شاعری استفاده کرده اند و اشکالی ایجاد نمی کند.درک موسیقی یک شعر تا حد زیادی سلیقه ای است گاهی بر کسی خوشایند و بر کسی ناخوشایند می اید.

بازدید امروز : 24,746 | بازدید دیروز : 38,969 | بازدید کل : 131,198,870
logo-samandehi