ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام بر جناب حاج محمدی - بله حقیر بعد از ویرایش شعر مطلب را نوشتم که نمی باید می نوشتم - الب   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : سید مهدی نژاد هاشمی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : سید مهدی نژاد هاشمی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : سید مهدی نژاد هاشمی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
درود حضرت دوست جناب نژاد هاشمی عزیز و ارجمند - در این مصرع:[[گُل ِ زیبای بادام های کوهی داشت چشمان   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
عمو صادق عزیز و ارجمند سلام - همانگونه که ملاحظه می فرمائید شاعر محترم جناب صالحی عزیز وجود اشکال    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام بر استاد حاج محمدی - مواردی که فرمودید حقیر اشکال وزنی نمی بینم - وزن شعر هست - مفع   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام حضرت دوست - بله حق با جنابعالی است و همانطور که عرض کردم این غزل شتابزده به اشتراک گذاشته ش   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
حضرت دوست جناب صالحی عزیز و ارجمند. سلام علیکم. - طاعات و عباداتتان قبول درگاه حضرت حق. - از حضر   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
عزیز بزرگوار جناب رضاپور گرامی! تعریف جدیدی از ترنج صورت نپذیرفته است. این که بگوئیم ترنج قالبی است    ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



ای شاعران خوش سخن!
گل می زند بر دشت دل، اشعار زیبای شما/ صد دسته گل بر قامت طبع دلارای شما/ تا می خرامد نغمه ای از نای شیوای شما/ دل از کفم می افتد و، وای من آوای شما/ از دشت ها تا قله ها را طاق نصرت می زدم/ ای شاعران خوش سخن! بودم اگر جای شما/ تالار، زیبا از شما، گلزار، شیدا از شما/ من هم خوش از این که بگردم دور گل های شما/ "سود" است "سودا" ی شما/ آن جا، گلان دف می زنند، این جا، گلان کف می زنند/ چون رفته پشت میکروفون، محبوب دانای شما/ "در جشن گل ها گل شدن، هم نغمه ی بلبل شدن/ تا عاشقی ها پل شدن" گفتار والای شما/ ذوق مرا می پرورَد ذوق مصفای شما/ صد آفرین بر غیرت ذوق توانای شما/ من ناتوان از وصف تان/ شعری بچین ای جان! از آن شیواترین - شیداترین/ شیدا شدم، شیدا شوم از شعر شیدای شما/ چون خوش به گلشن آمدیم/ لفظی ست در چشمان من، چشمش به معنای شما/ شعری سرودم تا شود زیبا به امضای شما/ در جشن پرغوغای جان، جانم به غوغای شما/ دسته گلِ دل هم به آب افتاده در پای شما. // #محمدعلی_رضاپور (#مهدی) __________________________________________________ #قالب_شعری_ترنج برخی ویژگی های قالب شعری #ترنج (ره آوردی از شاعر و ترانه سرای گرامی، جناب آقای بهنام #حیدری_فخر) __________________________________________________ 1. در ترنج، ممکن است همه ی مصراع ها، همقافیه باشند، با این حال، آزادی عمل شاعر برای غیر همقافیه آوردن تعدادی از مصراع های میانی به منظور پردازش بهتر، مورد توجه و تأکید قرار گرفته است. __________________________________________________ 2. ترنج، پذیرای انواع پردازش های وزنی است و می توان ترنج هایی با وزن پردازی عروضی، هجایی و... سرود. __________________________________________________ 3. در ترنج، ممکن است همه ی مصراع ها نسبت به هم دارای طول برابری باشند، با این حال، به دلایلی ازجمله: برجسته سازی یا تنوع پردازی، می توان تعدادی از مصراع های آن را کوتاه تر از بقیه ی مصراع ها به کار برد، البته بشرطی که مصراع های کوتاه، طول برابری با هم داشته باشند. باید توجه داشت که تفاوتِ طولیِ مصراع ها در ترنج، در تعداد کمی از مصراع های آن اتفاق می افتد و متفاوت است با تفاوتِ طولیِ یکنواخت در قالب مُستَزاد و همچنین تفاوتِ طولیِ مستمر و بی قاعده (یا دست کم، بدون قاعده ی مشخص و غیر شخصی) در شعر نیمایی. __________________________________________________ 4. ترنج، بعنوان گونه ای امروزین، درون مایه هایی امروزین دارد و کاربرد زبان و نگاه نو در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به عنوان مثال، تصویرپردازی و نگاه سینمایی و از این قبیل پردازش ها در آن مورد تأکید است. __________________________________________________ 5. در ترنج، کل شعر، بعنوان واحد در نظر گرفته می شود و پیوند طولی و عرضی مستحکمی در همه ی قسمت های آن برقرار است(در صورتی که مثلا در قالب سنتی غزل، هر بیت بطور جداگانه و مستقل نمود پیدا می کند) __________________________________________________ 6. از ویژگی های قالب یا به عبارت بهتر، گونه ی شعری ترنج، پیوند میان سنت و نوآوری یا به عبارت بهتر، پیوند میان قاعده مندی سنتی و انعطاف پذیری امروزین است بطوری که مواردی همچون قاعده مندی همه یا بیش تر مصراع ها و امکان یا حتی ارجحیت وزن پردازی عروضی، از جنبه های سنتی ترنج است و مواردی همچون انعطاف در پذیرش برخی مصراع های غیرهمقافیه (در موارد نیاز) و امکان بهره گیری از وزن پردازی هایی خارج از عروض سنتی، از جنبه های نو در آن، با این حال، زبان و درون مایه ی فکری در شعر ترنج، با معیارهای امروزین، هماهنگی بیش تری دارد. __________________________________________________ نکته: آیا ترنج، همان تمام مطلع است؟ __________________________________________________ تمام مطلع - که پیشینه ای تقریبا هزار ساله در شعر فارسی دارد - شعری است با وزن پردازی عروضی که همه ی مصراع های آن، همقافیه اند. با توجه به آنچه درباره ی ویژگی های گونه ی شعری ترنج گفته شده است، تفاوت های قابل توجه آن با تمام مطلع، قابل انکار نیست و بسیار بیش تر از تفاوت های غزل و قصیده ویا بیش تر از تفاوت های دوبیتی و رباعی در مقایسه با هم است. در یک کلام: تمام مطلع، قالب یا شبه قالبی کاملا سنتی است، اما ترنج، گونه ای شعری در میانه ی شعر سنتی و نو و دارای معیارهای امروزین شعر.

موضوعات :  اجتماعی ، سایر ،

   تاریخ ارسال  :   1400/1/23 در ساعت : 23:8:30   |  تعداد مشاهده این شعر :  79


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

بازدید امروز : 519 | بازدید دیروز : 24,182 | بازدید کل : 130,934,353
logo-samandehi