ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : علی نظری سرمازه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اکرم بهرامچی
سلام آقای ربانی گرامی - قسمت اول سروده ی شما هیچ ارتباطی با بخش میانی و پایانی از نظر معنا و صوَر    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : زهرا محمودی
با سلام و آرزوی سلامتی! - - استاد اقتداری بزرگوار سپاس از وقتی که برای نقد این اثر قدیمی گذاشتی   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : زهرا محمودی
با سلام و آرزوی سلامتی! - سپاس از وقتی که برای نقد این اثر قدیمی گذاشتید و عذر تقصیر در پاسخگویی    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : پروین برهان شهرضایی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : پروین برهان شهرضایی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : پروین برهان شهرضایی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
درود جناب صالحی عزیز - در این مصرع: - {{به من ِ جان به لب از جام بلا آشامید}} - فعل [[آشامید   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



ایران ام
بسم الله الرحمن الرحیم سلام و درود #شعر_سروش #Шеьри_Сурӯш __________________________________________________ 1. (در گونه ی سروش، زیرگونه ی سروش تمام قافیه ی دارای عروض سنتی در لَخت های غیر پایانی و عروض نیمایی در لَخت پایانی) __________________________________________________ من سمرقندم و زرافشان ام/ سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/ کابل و بامیان و بَغلان ام/ مشهد و بابل و مریوان ام/ و دگر، هرچه همچو اینان ام/ ایران ام./ #محمدعلی_رضاپور __________________________________________________ #Soroush / #шеьри_СУРӮШ __________________________________________________ #سروش، گونه ای تازه در سرایش پارسی است که تنوع پذیری فراوان و در نتیجه، زیرگونه های بسیاری دارد و تا حدود زیادی جامع قالب ها و شیوه های مختلفی است همچون مسمّط، دوبیتی، رباعی، سه گانی، پریسکه، هایکوواره، نیمایی و سپید و پلی ست میان شعر سنتی و شعر نو و بعنوان یکی از گونه های شعر پیشرو است که با مکتب ادبی نورگرایی، همخوانی دارد. __________________________________________________ برخی ویژگی های شعر سروش &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& 1. لَخت پایانی سروش، مانند سه گانی و تا حدودی مانند دوبیتی و رباعی، با کوبش پایانی به سرانجام می رسد اما برای این کار، در شعر سروش(برخلاف قالب های ذکرشده که در لَخت پایانی خود با شباهت پذیری سر و کار دارند)، توجه خاصی به شباهت زدایی می شود، به این معنا که لازم است لخت پایانی سروش، تفاوت قابل توجهی با لَخت های پیشین داشته باشد. برای ایجاد کوبش پایانی و شباهت زدایی یا همانندگریزی در پیوند با آن در لخت پایانی، در زبان های مختلف می توان از یک یا چند روش استفاده کرد مانند استفاده از شیوه ی متفاوت در پردازش لخت پایانی در تکیه ی هجایی(استرس)، نواخت یا آهنگ زبانی، قافیه، طول لخت، تفاوت معنایی و.... &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& 2. شعر سروش برخلاف هایکو(واره) و قالب های سنتی و حتی شعر سه گانی، به یک یا چند موضوع و همچنین به یک نوع نگاه خاص، محدود نمی شود، مثلا همچون هایکو(واره) ویژه ی موضوع طبیعت با نگاهِ صِرفِ توصیفی و بدون نظر نیست و یا همچون سه گانی، خود را مقیّد به حکمت و نظردهی نمی داند بلکه در سروش، هر موضوع و نگاهی می گنجد و از جمله آنچه در هر دوی هایکو(واره) و سه گانی و غیر از آنها می آید. در سروش، شاعر به تناسب نیازش موضوع و نگاهش را تعیین می کند نه این که قالب شعری، آنها را بر او تحمیل نماید. &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& 3. سروش در اصل، شعری کوتاه است اما تعداد لخت های آن، مانند بسیاری دیگر از جنبه های شعر سروش، تنوع پذیر و در خدمت سرایشی نیکو نر است. همچنین مجموعه ی چند سروش کوتاه - بصورت مرتبط و در کنار هم - سروش پیوسته را به وجود می آورند. &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& 4. برخلاف هایکو و برخی دیگر از گونه های شعر - که به پرهیز از آرايه پردازی فرمان می دهند و تشویقی برای شوق شاعر توانمند در آرایه ها فراهم نمی کنند- در شعر سروش، آرایه پردازی ادبی، اهمیتی ویژه دارد البته به شرطی که بصورت طبیعی و پسندیده به کار رود و این، یکی از چندین جنبه ی قوت شعر سروش است در محبوبیت و تأثیر جاودانه اش. &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& 5. شعر سروش، گرایش زیادی دارد به چند بُعدی بودن، و در این راه می توان ترفندهایی به کار برد مانند ایهام و پایان باز و.... &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& #شعر_پیشرو با گونه هایی هایی همچون #سه_گانی #شعر_سروش #سه_گلشن #شعرسبز_یا_چندآهنگ و #شعر_تک ----________________________________________________ (بویژه برای پارسی زبانان عزیز در تاجیکستان و ازبکستان👇) Бисмиллоҳир Раҳмонир Раҳим Салому дурӯд #шеьри_СУРӮШ Ман Самарқандаму Зарафшонам Суғду Хатлонаму Бадахшонам Кобулу Бомиёну Бағлонам Машҳаду Бобулу Маривонам Ва дигар, ҳарчи ҳамчу эшонам ЭРОНАМ. #Мухаммадали_Резопӯр Фарохони #шеъри_пешрав бо гӯнаҳое ҳамчун #шеьри_СУРӮШ #Сегулшан #шеьри_Сабз ё Чандоҳанг ва #шеьри_Так Ҳамзабонони азиз! Лутфан бо суройеш ва Шиносондани шеъри Пешрав ба ҳамагонӣ шудани он дар ҷомеаи фарҳехтагони Порсӣ забон ёрегар бошед! ما را در شبکه های ادبی جهان، همراهی کنید! ❤️

موضوعات :  اجتماعی ،

   تاریخ ارسال  :   1400/4/13 در ساعت : 7:0:59   |  تعداد مشاهده این شعر :  70


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

بازدید امروز : 5,356 | بازدید دیروز : 24,373 | بازدید کل : 133,591,199
logo-samandehi