ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
با این همه توضیح واضحات که داده ایم و گفته ایم «امیدی» را بدون تشدید بخوانید باز سرکار خانم بهرامچی    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اکرم بهرامچی
سلام - فقط بیت آخر وزنش به هم ریخته و زیبایی مفهوم و ترکیب ب   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد دهقانی هلان
درود وعرض ادب جناب استاد خوش عمل کاشانی ارجمند - سپاس از نگاه پر مهر و بزرگوارانه تان .. چه پربها   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد دهقانی هلان
درود و عرض ادب جناب حجت عزیز - ممنون و متشکرم از حضور ارزشمندتان و نقدی که برای این چند خط بنده د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : معین حجت
سلام ...عرض ادب و احترام ، استاد خوش عمل با توضیحات ارزنده شما آگاه و مجاب گردیدم ، سپاسگزارم از شما   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
شعر دلربای جناب دهقانی اصلا اشکال وزن ندارد....در مصراع اول بیت دوم حرف «ر» از کلمه ی «جریانها» را ن   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : پروین برهان شهرضایی
سلام وخیلی ممنون.،درمصرع اول ،شاعرداره ازخولی میگه که ازشهرنامردان داره عبورمیکنه،باکیسه ای که سرمقد   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : معین حجت
سلام ... - عرض ادب و احترام خدمت جناب دهقانی گرامی و بزرگوار ... - درود بر ذوق سرشار و طبع شیری   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
باسلام و درود بانوی بزرگوار. - در مصرع مطلع : از شهر نا مردان به نامردی گذر کرد ، یعنی چه؟ غل   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : هادی ارغوان
سلام - اتفاقا در این فاصلهٔ ده‌سال هم اشعار زیادی خونده‌ام و هم کمی مطالعه داشته‌ام. - حتی به    ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



حکیم عدالت
حکیم عدالت
اکبر نبوی
۱- عدالت و عدالت‌خواهی یکی از مولفه‌های بنیادین فطری و از تمناهای دیرین انسان و نیز، یکی از ارکان ادیان توحیدی و در زمره‌ی خواست‌های مصلحان اجتماعی بوده است. جامعه‌ی بدون عدالت، دچار فروبستگی روحی و روانی، انسداد اجتماعی، روزمرگی و انحطاط اخلاقی می‌شود.
۲- در میان متفکران معاصر مسلمان، هر یک بر پایه‌ی نوع نگاه و نگرشی که به جامعه داشته‌اند،  رسالت و وظیفه‌ای برای خود قائل شده و صادقانه برای ایفای آن رسالت، تلاش کرده‌اند.
مرحوم علامه طباطبایی که شاهد مهجور بودن قرآن و تفسیر و فهم آن در میان مسمانان بود، اهتمام به تفسیر قرآن را وجهه‌ی همت خویش قرار داد. همزمان با این کار سترگ، ایشان به عنوان فیلسوفی بزرگ که از ضعیف بودن برج و باروی عقلانی و فلسفی جامعه در برابر طوفان‌های سخت و کوبنده‌ی مکاتب مبتنی بر اومانیسم، بیمناک بود، به احیای فلسفه همت گماشت و تاملات فلسفی و حکمی را مبنای رسالت دینی و اجتماعی خود قرار داد.
مرحوم مهندس بازرگان، رویکردهای علمی به دین و تلاش برای سازگار نشان دادن اسلام با علم و دمکراسی و حقوق بشر را به مرکز ثقل کوشش‌های اجتماعی و سیاسی خود تبدیل کرد.
استاد شهید مرتضی مطهری به عنوان متفکری دردآشنا، غیور و ستیهنده، دغدغه‌ها و دلمشغولی‌های پژوهشی و اسلامی ‌ش، دایره گسترده‌ای از نیازهای دینی، فرهنگی و اجتماعی  را در برمی‌گرفت. او از یک سو با تحریفات دین مقابله و آنها را برملا می‌کرد و از سوی دیگر با التقاط و انحراف از مبانی اسلامی و شیعی، مقابله‌ای عقلانی و خستگی‌ناپذیر داشت. گستره‌ی تاملات، نوشته‌ها و گفتارهای آن شهید عزیز، او را در زمره‌ی یکی از مصلحان اجتماعی و دینی کم‌نظیر قرار داده است.
مرحوم دکتر علی شریعتی به عنوان یکی از چهره‌های تابناک غیرت اسلامی و شیعی، سیمای جلالی ابوذر غفاری را بازتاب می‌داد. او در عصر سکون و سکوت، و در روزگار میدان‌داری مارکسیسم به عنوان مکتب مبارزه، کوشش کرد تا اسلام انقلابی را به جوانان و دانشجویان معرفی کند و با رویکردی جامعه شناختی، کوشید عدالت علوی و رسالت سرخ حسینی را به عنوان پرچم برافراشته‌ی مکتب، به جامعه بشناساند
مرحوم استاد محمدرضا حکیمی از منظر پاره‌ای از مولفه‌های نیازسنجی و موضوع‌شناسی،  نزدیکی‌های آشکاری با رویکردهای زنده یاد شریعتی داشت. با این تفاوت که بسیار بیش از شریعتی از درس عالمان بزرگ اسلامی حوزه مشهد آموخته بود و در منابع دست اول شیعی، سال‌ها تفقه و ژرف‌کاوی کرده بود. همین ژرف‌کاوی‌ها و مطالعات، پژوهش‌ها و تاملات پیوسته و دامنه‌دار در کتاب (قرآن)  و سنت (روایات امامان شیعه) مرحوم علامه حکیمی را به اساسی‌ترین مولفه‌ی تفکر توحیدی رهنمون ساخت: عدالت و مبارزه با بی‌عدالتی و فقر و ستیز معرفتی با زراندوزی و تکاثر. و چنین شد که عدالت و عدالت‌خواهی به مغز و سرشت زندگی علمی، پژوهشی و نوشتاری آن حکیم فرزانه بدل گشت و پرستوی جان بی قرارش برای تحقق عدالت و ریشه کنی فقر و تنگدستی توده‌ها، بال بال می‌زد. می خروشبد. می توفید. هشدار می‌داد.
او در نوشته‌ها و درنگ‌های‌اش، از جمله در کتاب زبده‌ی « جامعه سازی قرآنی» فریاد می‌زند: غایت اصلی دین در بعد اجتماعی، اقامه عدل است. و باز در همین کتاب، از حضرت امیر علیه‌السلام نقل می‌کند که فرموده است: پایه و بنیاد جامعه باید بر عدالت استوار باشد و ستون‌های برپادارنده‌اش باید عقل (عقلانیت) باشد.
۳- استاد حکیمی به‌راستی و درستی "حکیم عدالت" و فریاد در گلو خفته‌ی فقیران و مستضعفان بود. نقدهای تند و تیز او علیه فقر در جامعه‌ی انسانی و موضع سازش‌ناپذیرش علیه سرمایه‌داری و زراندوزی و بنده‌گان زر، از این متفکر جلیل‌القدر، چهره و سیمایی کاملا متمایز از اندیشمندان معاصر ایران ساخته بود. او گنجینه‌ای ارزشمند و مانا و پایا از سلوک فکری و پژوهش‌های دینی و علوی خود به‌ یادگار گذاشته و چشمه‌های جوشنده و زلالی از اندیشه‌ی متعالی خود برای تشنه‌گان و جوینده‌گان جاری کرده است
خداوند این عالم وارسته و اندیشمند مجاهد و قامت بلند عدالت‌خواهی را با پیامبران و اولیای خود هم‌نشین فرماید.
دوم شهریور ۱۴۰۰

موضوعات :  اجتماعی ، آیینی و مذهبی ،

   تاریخ ارسال  :   1400/6/8 در ساعت : 14:12:9   |  تعداد مشاهده این شعر :  74


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

بازدید امروز : 26,483 | بازدید دیروز : 31,407 | بازدید کل : 135,272,423
logo-samandehi