ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
با این همه توضیح واضحات که داده ایم و گفته ایم «امیدی» را بدون تشدید بخوانید باز سرکار خانم بهرامچی    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اکرم بهرامچی
سلام - فقط بیت آخر وزنش به هم ریخته و زیبایی مفهوم و ترکیب ب   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد دهقانی هلان
درود وعرض ادب جناب استاد خوش عمل کاشانی ارجمند - سپاس از نگاه پر مهر و بزرگوارانه تان .. چه پربها   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد دهقانی هلان
درود و عرض ادب جناب حجت عزیز - ممنون و متشکرم از حضور ارزشمندتان و نقدی که برای این چند خط بنده د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : معین حجت
سلام ...عرض ادب و احترام ، استاد خوش عمل با توضیحات ارزنده شما آگاه و مجاب گردیدم ، سپاسگزارم از شما   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
شعر دلربای جناب دهقانی اصلا اشکال وزن ندارد....در مصراع اول بیت دوم حرف «ر» از کلمه ی «جریانها» را ن   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : پروین برهان شهرضایی
سلام وخیلی ممنون.،درمصرع اول ،شاعرداره ازخولی میگه که ازشهرنامردان داره عبورمیکنه،باکیسه ای که سرمقد   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : معین حجت
سلام ... - عرض ادب و احترام خدمت جناب دهقانی گرامی و بزرگوار ... - درود بر ذوق سرشار و طبع شیری   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
باسلام و درود بانوی بزرگوار. - در مصرع مطلع : از شهر نا مردان به نامردی گذر کرد ، یعنی چه؟ غل   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : هادی ارغوان
سلام - اتفاقا در این فاصلهٔ ده‌سال هم اشعار زیادی خونده‌ام و هم کمی مطالعه داشته‌ام. - حتی به    ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



آخرین محراب
تصور کن به رودارودی از مهتاب برگردی
چه خواهی کرد اگر یک شب از این مرداب برگردی ؟

کشاندی پای من را هم به جریان های قلابی
که "من" را هم بیاویزی سر قلاب ، برگردی ؟

نمانده از تو جز یک مشت پولک ، ماهی سرخم !
خجالت می کشی حتی به روی آب برگردی

برو بالا و بالاتر ..تصور کن فضایی که ..
پرنده باشی و آخر به یک بشقاب برگردی


نه دیگر هیچ امیدی بر جماعت نیست تنهایی !
تصور کن شبی از آخرین محراب برگردی
کلمات کلیدی این مطلب :  ،

موضوعات : 

   تاریخ ارسال  :   1400/6/14 در ساعت : 8:23:46   |  تعداد مشاهده این شعر :  252


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

معین حجت
1400/6/14 در ساعت : 11:39:6
سلام ...
عرض ادب و احترام خدمت جناب دهقانی گرامی و بزرگوار ...
درود بر ذوق سرشار و طبع شیرینتان ...
جسارت مرا به بزرگواری خودتان ببخشید ، لیکن از آنجایی که متوجه استعداد بسیار خوب جناب عالی در سرودن شدم لذا بر آن شدم نکاتی را که به نظرم رسید خدمت عزیزتان ، پیرامون این سروده عرض کنم :
غزل شما که در بحر هزج مثمن سالم ( مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن ) میباشد در دو مصرع از وزن خارج گردیده است ، در واقع کلمه ی ( جَرَیان ) با فتح ی ( ج ) و ( ر) در تمامی لغت نامه ها آمده فلذا در اینجا وقتی صحیح تلفظ گردد آن مصرع از وزن خارج میشود ...و همچنین بیت آخر ، مصرع اول نیز از وزن کاملا خارج است ( نه دیگر هیچ امیدی .... ) ...
غیر از موارد ذکر شده کلمه ( رودارود ) نیز دارای معنا نمیباشد ( مصرع اول شعر ) و بیت پایانی سروده نیز از نظر معنایی و انسجامِ با سایر ابیات دچار مشکل است ...
اگر بتوانید با طبع خوبی که در شما وجود دارد این چند نقیصه ی جزئی را برطرف نمایید قطعا غزل ارزنده ای خواهد شد ...
کوچک و ارادتمند شما : معین حجت
محمد دهقانی هلان
1400/6/15 در ساعت : 17:10:26
درود و عرض ادب جناب حجت عزیز
ممنون و متشکرم از حضور ارزشمندتان و نقدی که برای این چند خط بنده داشته اید
برای یادآوری به خودم دوباره مرور میکنم :
مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن
کِ شان دی پا یِ من را هم بِ جر یان های قُل لا بی
.
نَ دی گر هیچ اُ می دی بر ج ما عت نیست تن ها یی
.
به زعم بنده که ایراد وزنی ندارد اما آنچه محترم است و به روی چشم بنده جا دارد نقد و نظر ارزشمند شماست . مٶید و منصور باشید
عباس خوش عمل کاشانی
1400/6/15 در ساعت : 6:26:19
شعر دلربای جناب دهقانی اصلا اشکال وزن ندارد....در مصراع اول بیت دوم حرف «ر» از کلمه ی «جریانها» را نباید فتحه داد و مفتوح خواند.جریانها بر وزن دندانها.... ؛ در مصراع اول بیت مقطع نیز کلمه ی «امیدی» را بایستی غیر مشدد خواند....ضمنآ رودارود هم چیزی در مایه های تنگاتنگ است.....!!
معین حجت
1400/6/15 در ساعت : 16:36:17
سلام ...عرض ادب و احترام ، استاد خوش عمل با توضیحات ارزنده شما آگاه و مجاب گردیدم ، سپاسگزارم از شما ...
و مجدد درود بر طبع روان و دلنشین جناب دهقانی بزرگوار و گرامی ...
البته نکوتر خواهد بود که در یک مصرع به آخر سروده، به جای دو نقطه بعد از ( نه ) یک کاما بعد از ( دیگر ) گذاشته شود تا امثال این کمترین دچار مشکل خوانش نگردیم و البته بعد از ( نیست ) ...
باز هم درود فراوان بر شما بزرگوار...
محمد دهقانی هلان
1400/6/15 در ساعت : 17:24:23
درود وعرض ادب جناب استاد خوش عمل کاشانی ارجمند
سپاس از نگاه پر مهر و بزرگوارانه تان .. چه پربهاتر از تایید و تشویق استادی چون شما برای شاگردی چون من .. سایه تون مستدام باد
اکرم بهرامچی
1400/6/18 در ساعت : 23:10:25
سلام
فقط بیت آخر وزنش به هم ریخته و زیبایی مفهوم و ترکیب بیت های قبل رو نداره مانا باشید
عباس خوش عمل کاشانی
1400/6/19 در ساعت : 7:50:13
با این همه توضیح واضحات که داده ایم و گفته ایم «امیدی» را بدون تشدید بخوانید باز سرکار خانم بهرامچی اشاره به آشفتگی وزن در بیت آخر کرده اند.سرکار خانم بهرامچی! «امیدی» را غیر مشدّد بخوانید تا دریابید که شعر لغزش وزنی ندارد.....
هادی ارغوان
1400/6/15 در ساعت : 15:36:51
امین‌پور:
موسیقیِ شهر، بانگِ رودارود است
خُنیاگریِ آتش و رقصِ دود است

بسیار عمیق و زیبا سروده اید.
دست مریزاد.
محمد دهقانی هلان
1400/6/15 در ساعت : 17:31:11
درود و عرض ادب خدمت جناب ارغوان دوست و استاد عزیز بنده
سپاس از حضور دلگرم کننده تان و اشاره ظریفی که به
"رودارود"نمودید
بازدید امروز : 12,990 | بازدید دیروز : 22,269 | بازدید کل : 135,013,503
logo-samandehi