ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : هادی قربانی
۱۶:۳۶ - کیفیت بی‌نام حالتی است غیرقابل توضیح. - سال‌ها قبل از این که نویسندۀ کتاب معماری و راز ج   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
با سلام استاد معصومی عزیز - مصرع پایانی را دریاب - چرا که پیام گویا و رسا نیست - چه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : کریم شاهزاده رحیمی
رسالت شعر بیان حق هست و اغراق هم جزو صنایع ادبی است اما وقتی از محدوده انصاف در حد سال نوری خارج می   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : علیرضا حکیم
با سلام - من این شعر را در تاریخ 9/8/1402 ارسال کردم اما تاریخ ارسال آن را 24/4/1402 زده‌اند چطو   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : فیروزه سمیعی
درودتان باد جناب استاد پور حفیظ فرهیخته ی گرامی 🌞 - به دیده ی لطف مهر می خوانید مهربان 🌺🍃🌹🍀    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : پروین برهان شهرضایی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حفیظ ( بستا) پورحفیظ
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حفیظ ( بستا) پورحفیظ
درودها بانوی فرهنگ و ادب استاد سمیعی⁦🙏🏻⁩⁦🙏🏻⁩⁦🙏🏻⁩⁦🙏🏻⁩🌹🌹🌹🌹 - بسیار زیبا می‌سرایید و مخاط   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حفیظ ( بستا) پورحفیظ
بانو جاویدنیا درودها!🌹🌹🌹🌹 - بسیارزیبا ودلنشین بود،تقریبن غزل عاشقانه درحرمش ازاین حقیر هم همچن   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : کریم شاهزاده رحیمی
سلام بر شما - واقعا تا گفتن شعر سپیدی اینچنین - رگ به رگ می گردد آدم را کمر تا آستین - هرچند    ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



پرانتز باز
2024-05-15
 
 
آیا خواندن شعر آمادگی لازم دارد؟
به صراخت نمی‌توان تأکید کرد که خواندن شعر ( و هر نوع مطالعۀ دیگری) نیاز به آماده شدن دارد، ولی چنانچه عملی شود تأثیر آن قطعی است.
مانند آن است که از فضایی عمومی مثلاً خیابان بخواهید به حریم مسکونی خود وارد شوید و این متضمن آن است مابین این دو از درِ حیاط عبور کرده و توسط راهرویی به در آپارتمان خود نزدیک شوید و داخل شوید.
این فاصله یعنی از درِ حیاط تا در آپارتمان در واقع کسب آمادگی است برای ورود به فضای دوم.
شاید این مثال درست نباشد اما برای درک کسب آمادگی و قرار گرفتن در فضایی غیر از خانه و خیابان کافی به نظر می‌رسد.
خواندن شعر ( نه شنیدن آن) بدون آمادگی ذهنی منجر به ترکیبی ناموزونی از ذهنیت‌های خواننده و ذهنیت‌های شعر و شاعر می‌گردد که خواننده را از درک عمیق باز می‌دارد.
چه خوب است اگر قبل از خواندن، درگیری‌های ذهن خویش را کنترل کنیم و بگذاریم رسوب کنند تا جایی برای هنرنمایی قافیه و ردیف و استعاره و موسیقی کناری و امثالهم فراهم باشد و شعر بیچاره را درگیر ذهنیات خویش نکنیم، احتمالاً شاعر آن شعر هم راضی خواهد بود که شعرش بدون آمادگی ذهنی خوانده نشود.
کلمات کلیدی این مطلب :  ،

موضوعات :  سایر ،

   تاریخ ارسال  :   1403/2/26 در ساعت : 23:26:6   |  تعداد مشاهده این شعر :  83


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

هادی قربانی
1403/3/5 در ساعت : 16:27:27
۱۶:۳۶
کیفیت بی‌نام حالتی است غیرقابل توضیح.
سال‌ها قبل از این که نویسندۀ کتاب معماری و راز جاودانگی این اصطلاح را باب کند، شفیعی کدکنی تحت عنوان ادراک بی‌چگونۀ هنر مقاله‌ای نوشت که در آن به تفصیل در بارۀ درک آثار هنری و همین طور عدم درک آنها قلم زده‌است.
در این مقاله آثار هنری اصیل را دارای ظرفیتی می‌داند که منجر به درکی می‌شود بی چگونه و غیر قابل توضیح.
او توضیح می‌دهد که گزاره‌های هنری در اثر درک بی‌چگونه منجر به لذت می‌شوند، یعنی آن (آنِ) قدیمی که ادیبان بدان اشاره دارند، طوری عمل می‌کند که کیفیتی مشاهده نمی‌شود، فقط بی‌چگونگی که خودش هم مجهول دیگری است رخ می‌دهد.
ممکن است برخی آثار به نظر بعضی با چگونه باشد، اما هنوز در نزد برخی دیگر خالی از بی‌چگونگی نباشد.
نمی‌توان نام این بی‌چگونگی را غافلگیری گذاشت تا مطلب بهتر جابیفتد.
ممکن است یک شعر کسی را غافلگیر کند اما در شخصی دیگر بی‌چگونگی ایجاد کند.
غافلگیری همان بی‌چگونگی نیست.
بی‌چگونگی علی‌رغم ظاهری بی‌معنا گستردگی ای دارد که به وسعت هیچ در فضای لایتناهی.
بازدید امروز : 3,623 | بازدید دیروز : 25,353 | بازدید کل : 158,736,438
logo-samandehi