ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  
آخرین اخبار
۞ :: یدالله امینی متخلص به «مفتون» در 96 سالگی درگذشت
۞ :: هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر فراخوان داد
۞ :: ابوالقاسم حسینجانى شاعر و نویسنده در ۷۳ سالگی درگذشت
۞ :: اشعار شاعران آئینی درباره حوادث اخیر کشور
۞ :: ماجرای خداحافظی اجباری قیصر امین‌پور
۞ :: سروده‌ 2 شاعر در پی حمله تروریستی شیراز
۞ :: سروده احمد بابایی برای عملیات تروریستی شیراز
۞ :: نابغه‌ای که نامش زیر سایه «فروغ» پنهان ماند
۞ :: ماجرای سرودن یک شعر معروف توسط مرحوم موید
۞ :: فراخوان دومین دوره‌‌ی جشنواره‌ی هنری «انسـانِ تمـام»
۞ :: محدثی خراسانی: تجزیه‌طلبان نمی‌توانند با ایران متحد مقابله کنند
۞ :: 14 ترکیب‌بند آیینی از نغمه مستشار نظامی به بازار آمد
۞ :: ماجرای آشنایی آیت‌الله خامنه‌ای با شهریار
۞ :: پاسخ جالب شهریار برای اقامت در اروپا
۞ :: شاعر شعر ناب در چامه‌ی بیست و پنجم
۞ :: تولید محتوا هدف اصلی کنگره‌های شعر آیینی
۞ :: توجه مقام معظم رهبری در ارتقای شعر معاصر
۞ :: کیومرث عباسی قصری شاعر غزل‌سرا در گذشت
۞ :: بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس
۞ :: سلام شاعران فارسی‌زبان به ماه عزای حسینی



کارگاه ترانه

شایا تجلی

:: چرایی ترانه و موسیقی

چرا ما نیازمند موسیقی و ترانه هستیم؟ و از آنها چه چیزی به دست می آوریم؟
یکی از عمیق ترین ویژگی ترانه به عنوان یک اثر هنری طبیعت مشترک ذاتی آن است
که از اعتماد به یک فرد یا گروه ، اجتماع وسیعی شکل می گیرد.
اجرای کنسرت و اجرا های عمومی یکی از مصداق های بارز آن است
ما انسان ها طبیعتا عادت داریم شادی ها و غم های خود را به اشتراک بگذاریم و در شادی ها و غم های دیگران شریک باشیم
ترانه نا خودآگاه ما را با غم و شادی انسان فرضی ای شریک می کند که شاید با غصه ی او هم قصه باشیم و در شادی او شادمانی کنیم
ترانه در حقیقت پل ارتباط امروز به گذشته و یادآور و بیان خاطرات گذشته برای امروز و ایجاد احساسی از امروز برای آینده است..

منبع فکری و اندیشه ی یک ترانه بسیار مهم است ، پیشینه ی تاریخی فکر و اندیشه ی هر ترانه را باید جستجو کرد
ارزش و ویژه گی یک ترانه منحصر به علائم صدور آن است مثل نحوه ی شکل گیری، عمق اندیشه، دایره واژه گان و کیفیت و کمیت مخاطب آن
همچنین فهم و کشف نحوی ارتباط و برقراری تعامل با مخاطب در ترانه بسیار مهم است
ترانه دارای امواجی است که تنها اگر در محدوده ی رادارهای دریافتی مخاطب باشد، دریافت می شود
ترانه پژواک دورنی انسان هاست که هر کس پژواک درونی خود را در یک ترانه جستجو می کند

یکی از جذابیت هایی که ترانه به عنوان یک اثر هنری دارد غم نهفته در شادی و شیرینی و شیرینی و شادی نهفته در غم یک ترانه است

البته برخی معتقدند ترانه های غمگین و غم انگیز اصیل تر و عمیق تر و پرمحتوا تر از ترانه های شاد و شیرینند و برخی معتقدند که ترانه های غمگین انسان را سبک می کند و برخی برعکس معتقدند که به غمگینی انسان دامن می زنند
در نهایت ترانه برای مخاطب ، تجربه ی یک حس تجربه شده یا نشده است به این صورت که حسی را که در ترانه وجود دارد در گذشته شخصا تجربه کرده است و یا از شنیدن و درک این اثر احساس تازه ای را در خیال تجربه می کند

وقت آن رسیده است که ترانه خارج از تقسیم بندی مرسوم و متداولش از جهات دیگر دقیق مورد بررسی قرار بگیرد

تقسیم بندی ترانه از نگاه هنرمند و هنردوست که هنرمند خالق اثر و هنر دوست مخاطب اثر است
تقسیم بندی اقلیمی ترانه بنا بر این اعتقاد که ترانه صاحب اقلیم است
تقسیم بندی حیطه و محدوده ی ترانه بنابر این اعتقاد که ترانه یک اثر مستقل از موسیقی و یک اثر مستقل از سایر غالب های شعری است...


تاریخ ارسال :   1393/2/14 در ساعت : 12:45:21       تعداد مشاهده : 2821



کسانی که این مقاله را می پسندند :



ارسال نظر :

بازدید امروز : 6,559 | بازدید دیروز : 29,686 | بازدید کل : 146,775,330
logo-samandehi