ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  
آخرین اخبار
۞ :: میزگرد شعر دفاع مقدس
۞ :: «پنج‌ عکس و پنج‌ روایت» از شهریار
۞ :: سوگواره شعر «پلک صبوری» در آستانه روز شعر و ادب
۞ :: سعید بیابانکی در روزهای پایانی مبارزه با «کرونا»
۞ :: شعرخوانی شاعران ایرانی و فارسی‌سرایان غیرایرانی
۞ :: جایزه ۱۰ هزار یورویی برای بهترین شعر عاشورایی
۞ :: تمجید رهبر انقلاب از شعر عاشورایی «سعید بیابانکی»
۞ :: اختصاصی : نخستین سوگواره مجازی به میزبانی محافل ادبی با عنوان «ده شب ده محفل» برگزار می‌شود
۞ :: اختصاصی : رونمایی شش کتاب فارسی شاعران ایران منتشر شده در هندوستان
۞ :: اختصاصی : فرصتی برای شنیدن صدای شعر انقلاب/معرفی آثار شاعران فارسی‌زبان در دانشگاه‌های هند
۞ :: پویش ادبی اقتراح ماسک راه اندازی شد
۞ :: اختصاصی :  گزارشی از برپایی نقد کتاب " زعفران و صندل" سروده دکتر بلرام شکلا از هند 
۞ :: گزارشی از برپایی نقد کتاب نگارخانه گنگا سروده نقی عباس کیفی از هند
۞ :: نهاد کتابخانه‌ها در حوزه شعر راهی را می‌رود که دیگران نرفته‌اند
۞ :: پیکر علیرضا راهب روز شنبه (هفتم تیرماه) تشییع می‌شود
۞ :: مومنی، حوزه هنری را «مومنانه» اداره کرد
۞ :: قزوه: تغییر مدیریت در حوزه هنری، آرام، حساب‌شده و عاقلانه بود
۞ :: مجموعه سروده‌های سیده بلقیس حسینی،‌ شاعر فارسی‌زبان هندوستانی، در مجموعه‌ای با عنوان «در انتظار جمعه آخر» منتشر شد.
۞ :: اختصاصی : شب استاد حمید سبزواری با عنوان پدر شعر انقلاب
۞ :: اختصاصی : کیش برای پنجمین بار شعرباران می‌شود



کارگاه شعر

به قلم : حمید خصلتی
به نام دوست که بارانی لطفش هستیم

به امیدپروردگار کارگاه شعر فارسی پارسی زبانان از امروز آغاز به کار می کند . امیدواریم در این مجال فرصتی برای همه ی ما فراهم شود تا آموخته های مان رامرور کنیم و از محضر استادان بزرگوار این سایت نیز برگی از تجربه های ارزشمندشان توشه برگیریم.امیدوارم در این ستون بتوانیم با همکاری همه بزرگواران به مباحث کارگاهی آموزش شعر بپردازیم .به امیدعنایت حضرت دوست در اینlمجال بیشتر به مباحثی پرداخته خواهد شدکه بتواند راه گشای شاعران جوان وعزیزانی باشد که تازه به ساحت شعر قدم گذاشته اند البته در فرصت های پیش رو به مباحث تخصصی ترکه دامنه گسترده تری ازمخاطبان را شامل شود نیز پرداخته خواهد شد.این کارگاه با محوریت شعر سنتی وعناصر سازنده ی آن تلاش خواهد داشت تادر فرصت های پیش رو به شعر سپید وگونه های شعری دیگر هم بپردازد.
انچه به عنوان قدم نخست مورد بحث واقع خواهد شد آموزش وزن وعروض و درقدم های بعدی،صورت های خیال، زبان وموسیقی شعر،ساختمان وعناصر شعر ومباحث مشابه خواهد بود.امید انکه با همکاری استادان بزرگوار وهمه ی شاعران بتوانیم در جهت هر چه پربار تر شدن این صفحه بکوشیم.lمباحث این بخش به صورت هفتگی یا دوهفته یک بار تغییر خواهد کرد .نظرات سازنده وپیشنهادات دوستان چراغ راه مان خواهد بود.

بخش1(هفته نخست)
وزن در شعر:
وزن شعر عبارت است از نظمی درآوا ها واصوات که عناصر ابتدایی واصلی سازنده ی شعر هستند، ودر زبان فارسی این وزن بر پایه ی کمیت هجاها و نظم میان هجاهای مختلف شکل می گیرد.
دانش عروض:
دانشی است که بر پایه ی آن چگونگی تعیین وزن یک شعر وطبقه بندی اشعار در وزن های مختلف بیان می شود
واحد وزن:
در زبان فارسی واحد وزن یک مصراع است.یعنی اگر یک مصراع بر یک وزن خاص قرار گرفت بقیه مصراع های شعر از ان پیروی می کندولی در شعر عرب واحد وزن یک بیت است والبته در نام گذاری اوزان شعرهم براساس انچه از گذشته ها معمول بوده است یک بیت واحدنام گذاری بحور عروضی قرار میگیرد.واین هم شاید به این دلیل باشد که عروض امروزی به باوربسیاری از اندیشمندان حوزه شعرتوسط شاعران عربی ومشخصا با پژوهش های خلیل بن احمد آغاز شده و کم کم به گونه ی امروزی درآمده است.
قدم اول:
اولین قدم برای درک وآموختن درست وزن یک مصراع خواندن درست ونوشتن درست مصراع به روش علم عروض است.زیرا در وزن آنچه اهمیت دارد اصوات وآواهای شنیداری است.در بسیاری از واژه ها آنچه برزبان جاری میشود با انچه نوشته میشود تفاوت دارد.پس در قدم اول باید تکرار کنیم که اینجا شنیدن اهمیت دارد نه دیدن .مثل واژه هایی از این قبیل که نوشته می شود:موسی خوانده میشود موسا
موسی مو سا خوانده خان د
درخط فارسی حروفی هستند که نوشته میشوند ولی خوانده نمی شونددر عروض آنچه اهمیت دارد این است که واژه چگونه خوانده می شود.
قدم دوم:
انچه شعر را می سازد واژه است و وازه ها ازواحدی کوچکتر به نام حرف ساخته شده است .درکلاس اول دبستان در سالهای نه چندان دور با اولین چیزی که روبرو می شدیم کشیدن صدای کلمه ها وبخش کردن آن بود. در موسیقی این صدا ها وبخش ها به نام ضرب شناخته می شوند و در شعر با عنوان هجا خوانده می شوند.
حرف:
کوچکترین واحد زبان است که میتواند صدا دار یا مصوت وبی صدا یاصامت باشد
حروف بی صدا یا صامت:
زبان فارسی دارای ٢۳حرف بی صدا است :
ء=(ع) ، ب ، پ ، ت= (ط) ، ج ، چ ، خ ، د ، ر ، ز= (ذ ، ظ ، ض )، ژ، غ، س =( ث ، ص ) ، ش ، غ= (ق ) ، ف ، ك ، گ ، ل ، م ، ن ، و (در آغاز كلمه ی وجد) ، ه= ( ح ) ، ی( در آغازبعضی کلمه ها مثل یار ).
حروف صدادار:
زبان فارسی دارای سه حرف صدادار كوتاه و سه حرف صدادار بلند است.
حرف های صدادار كوتاه یا "حركات" عبارتند از : --َ--، ---ِ--، ---ُ-- مثلن در كلمات سَر، دِل، پُر.
هر یك از حركات، که در خط فارسی به صورت اِعراب، در بالا یا زیر حرف قرار می گیرند و بعد از آن حرف تلفظ می شوند. یك حرف به شمار می آید.
حرف های صدادار بلند عبارتند از : "او"، "آ"، "ای" مثلا در آخر واژه های "طو- کو"، "پا- سا"، "گی- طی".


تاریخ ارسال :   1391/7/9 در ساعت : 11:48:29       تعداد مشاهده : 3019



کسانی که این مقاله را می پسندند :



ارسال نظر :

حمید وثیق زاده انصاری
1391/7/11 در ساعت : 23:45:19
سلام
مطلب زیر را در عین حال به کارگاه شعر نیز مربوط می شود برای حیات خلوت ارسال کردم که (احتمالاً به دلایل فنی) آن را ناقص نشان دادند. لذا کامل آن را مجدداً انجا ارائه می نمایم

سلام. البته اين‌كه در دفتر شعر امكان نقد پيش بيني شده است گامي است به جلو براي ارتقاء كيفي سايت. اما آوردن نقد در كنار نظر، اين اشكال را دارد كه به نظر مي‌رسد هر كسي در قسمت نقد چيزي مي‌نويسد لابد مخالف شاعر دفتر است و از ترس تأييد نشدن، آن را در قسمت نظر نياورده است. اين مسأله رقبت ناقد را در نوشتن در اين قسمت مي‌كاهد. به علاوه، بعضي از شعرا هيچ‌كدام از نظرها را ولو در تأييد يا به استقبال از شعرشان باشد اصلاً تأييد نمي‌كنند يا خيلي دير تأييد مي‌كنند، در حالي كه نويسنده‌ي نظر مايل است نظر خويش را كه بعضاً در استقبال از شعر است به موقع ببيند. آيا در چنين شرايطي اين تعريف يا استقبال را در قسمت نقد بگذارد؟! به اين دلايل پيشنهاد مي‌كنم اين دو قسمت نقد و نظر يكي شوند و قابل ويرايش توسط صاحب دفتر نباشند. در اين صورت موضوع نقد واقعي شعر، هم از نظر تأييدي و هم از نظر تنقيدي آن، در تمام دفاتر گسترش مي‌يابد و نيازي به تمركز تبليغي روي يك شعر براي نقد نخواهد بود
كارگاه شعر نيز ايده‌ي خوبي است به شرطي كه انگيزه‌هاي مشاركت در آن زياد شود. يكي از اين موارد انگيزه‌ساز مي‌تواند مسأله‌ي طرح باشد كه بعضاً در بعضي از انجمن‌هاي شعر مطرح است و در آن با معرفي وزني معين يا حتي همراه با قافيه‌اي معين از شعرا خواسته مي‌شود تا زمان معيني شعري بسرايند و آنگاه اشعار با هم مقايسه شده و عيب و ايرادهاي آنها مرتفع شود.
بازدید امروز : 13,092 | بازدید دیروز : 39,444 | بازدید کل : 122,999,220
logo-samandehi