ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
درود حضرت دوست - مصرع هفتم {{در حیرتم که دل غرق خون ما}} لغزش وزنی دارد عزیز . - این تقطیعِ این    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهدی صدری دولق
سلام استاد گرامی.بسیار عالی شد.ممنونم از لطف شما - با اجازتون طبق ویرایش شما این شعر را منتشر کنم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
بهترین خصلت انسان ادب است - هدیه از حضرت لقمان ادب است - بی ادب را به خدا کاری نیست - جز ادب    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : سیدرضاموسوی راضی
درود. - بعنوان مثال عرض کردم بانوجان. - قطعا ذوق سرشار و قریحهء شما راه بهتری برای حذف آن ضم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : پروین برهان شهرضایی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : سیدرضاموسوی راضی
💖💖💖👏👏👏 - با درود خدمت شما بانوی فرهیخته و تبریک بابت سرودن این غزل شیوا بنظرم مصرع اول بیت ش   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : کریم شاهزاده رحیمی
سلام بر شما وقت بخیر - در مصرع - در کوچه باغ زندگی ماندم به انتظار - وزن شکسته - و باز هم د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اکرم بهرامچی
در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع - شب نشین کوی سربازان و رندانم چو شمع - (حافظ شيرازى) -    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهران ساغری
حالا چرا اساتید بزرگوار سایت شاعران پارسی زبان به این مورد اشاره نکردند الله اعلم .. ایضا در عجبم چ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهران ساغری
درود بر شما . همه ما ایرانی هستیم ... - و اما بعد ... - بسیاری از قوافی انتخابی تان در شعر فوق   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



قافیه_آهنگ، ردیف واره و وزن پردازی پیشرو در شعر پیشرو
قافیه_آهنگ، ردیف واره و وزن پردازی پیشرو در شعر پیشرو



منظور از شعر پیشرو، قالب‌ ها یا گونه هایی همچون سروش، سه گلشن، شعر سبز یا چندآهنگ و شعر تک هستند بعنوان آمیخته ای از شعر سنتی و شعر نو.
در شعر پیشرو، مقوله ای داریم به نام قافیه_آهنگ و منظور از آن، مشابه قافیه است که در شعر سنتی، ایراد قافیه شمرده می شود ولی در شعر پیشرو، قافیه_آهنگ را به دلیل افزودنش بر آهنگینیِ سروده، امتیازی می شماریم.
"قافیه_آهنگ"
مثل قافیه آوردنِ "می رویم" و "می آییم" که صدای پایانی مشترکی دارند ولی قافیه به شمار نمی روند.
مقوله ی دیگری که باز برخلاف شعر سنتی، در شعر پیشرو مطرح است، "ردیف واره" نام دارد و تکرار کلمه یا عبارتی بدون قافیه و قافیه_آهنگ در انتهای مصراع یا مصراع واره است
مانند
ردیف واره ی "را"
در این سروش جناب علی بارنگ:

برای شب ستاره را
چشمک ستاره تو را
برای دریا باران را
زیر باران تو را
برای ساحل باد را
کنار ساحل تو را
تو چه دل انگیزی!

منظور از وزن پردازی پیشرو،
معیار قرار دادن عروض رسمی در پیش فرض و سپس گذر از آن برای رسیدن به سرایشی آزادانه تر و انعطاف پذیر تر از شعر نیمایی است‌ و تفاوت آن با شعر سپید هم در ارتباط و وابستگی شعر پیشرو به عروض سنتی است(هر چند در زبان فارسی، نه تنها شعر سپید بلکه تقریبا هر نوشته ی بُریده بُریده ای قابل تقطیع به ارکان عروضی است_ البته در حالاتی بسیار نامنظم_ و این را نگارنده، بارها گفته)؛ مثال:
سروشی از نگارنده در وزن پردازی پیشرو:

همصدا با نسیم (فاعلاتن فَعَل)

همسخن با چمن (همان وزن)

دلِ شیدای من (فَعَلاتن فَعَل)

این جا، در تالاب سبز و صورتی
(مفعولن مفعولُ فاعلاتُ فع)

می چیند دامن_ دامن (مفعولن مفعولن فع)

غمزه های تو را (فاعلاتُ فَعَل)



محمدعلی رضاپور (مهدی)
24 مرداد 1401 کوچنمای خورشیدی،
طَرَبستان_بابلعشق.

موضوعات :  اجتماعی ،

   تاریخ ارسال  :   1401/5/24 در ساعت : 15:46:19   |  تعداد مشاهده این شعر :  57


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

بازدید امروز : 40,016 | بازدید دیروز : 29,956 | بازدید کل : 144,814,674
logo-samandehi