ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
سرکار خانم زهرا ضیایی مثل اغلب اوقات این غزل را نیز زیبا پرداخته اند.به گمان خود برای زیباتر شدن این   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود بر شما.نوشیدم از زلال اندیشه ی شما. - سر بلند باشید. - ...و اما در بیت یکی مانده   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد ابراهیم جاذب نیکو
با سلام و عرض ادب و احترام به همه ی عزیزان فرهیخته و اساتید بزرگواری که دیده رنجه نموده و نقشی به یا   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : فاضله هاشمی
آهنگ وفاصله ی بین جملات ، این احساس رودرخواننده به وجودمیاره که داره یه شعررومیخونه نه یه نثرادبی رو   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اکرم بهرامچی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
درود و سلام. - «دندان برای این همیشه کِرم خواهد خورد...» - پر واضح است که مقصود شاعره محترمه این   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : سیاوش پورافشار
درود جناب ایزدی گنابادی عزیز. - در مورد ضعف تألیف در آن بیت که اشاره فرمودید من واقعآ متوجه نشدم چ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام بر جناب پور افشار. - در بیت دوم به لحاظ بیانی تصویر شاعرانه ی خوبی شکل گرفته است. - اما پرد   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام . - دوستان نظرات جناب استاد خوش عمل را در خصوص وزن شعر چشم و گوش بسته بپذیرند و بر مجادله و چ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
....البته در شعر جناب «جاذب نیکو» به زعم کمین ، اشکال دیگری هم وجود دارد که اتفاقآ در مصراع اول بیت    ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



سلام بر رمضان
سلام بر رمضانی که ماه بندگی است
زلال معرفت چشمه سار زندگی است 
سمانه رحیمی

موضوعات :  آیینی و مذهبی ،

   تاریخ ارسال  :   1397/2/26 در ساعت : 12:32:42   |  تعداد مشاهده این شعر :  425


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

عباس خوش عمل کاشانی
1397/2/28 در ساعت : 23:29:14
درود بر همه ی عزیزان دل ؛ حتی دوستان کرامند گرانمهر و اساتید مفضالی که در نقد قلمی موشکاف دارند ؛ اما از انجام این عمل حسنه طفره می روند و رو بر می تابند و شبستان نقد سایت را با چندین چراغ که دارند در حسرت نور می گذارند و بل می گدازند.....
و اما سرکار خانم رحیمی که شاعره ای خوب و مجرّبند و پیش از این از ایشان آثار قابل و زیبایی خوانده ام در این غزل تازه ، قافیه را حسابی باخته اند و کلماتی را همقافیه قرار داده اند که به هیچ وجه من الوجوه با هم قافیه نمی شوند.
فقط در بیت مطلع قافیه درست است ؛ اما در ابیات دیگر:تازگی و تیرگی و رفتگی و خستگی و یگانگی با هم قافیه شده اند که درست نیست.مثلآ هر مبتدی شعر هم که اندک دانش عروضی داشته باشد می داند که با تیرگی کلماتی چون چیرگی وخیرگی همقافیه است و با رفتگی کلماتی چون هفتگی و تفتگی و با خستگی کلماتی چون بستگی و رستگی و با یگانگی کلماتی چون خانگی و بیگانگی.امیدوارم سرکار خانم ، غزل خود را با عنایت به آنچه عرض شد ویرایشی کلّی کنند.ضمنآ در مصراع اول بیت دوم ، ایشان «تلألو» را «طلعلو» نوشته اند که غلط املایی بارزی است و البته ـ بفهمی نفهمی ـ سیلابی هم از وزن کم دارد.براحتی می توانستند بگویند:سلام بر رمضانی که جلوه ی نورش ... یا تابش نورش.در پایان بار دیگر از دوستان کرام و اساتید عظام که دستی در نقد دارند استدعا می کنم از امکانات بی نظیر سایت برای نوشتن نقد بر آثار استفاده فرمایند.
سمانه رحیمی
1397/8/6 در ساعت : 9:12:13
سلام استاد گرامی ممنونم از حسن نظر و توجهتون، نقد سازنده و به جای شما رو تازه دیدم ، بله حتما اصلاح خواهد شد
سیاوش پورافشار
1397/2/29 در ساعت : 12:56:30
درود.
ضمن تایید انتقاد استاد خوش عمل کاشانی ، خالق این اثر باید بداند برای اینکه واقف شود قافیه اش با قافیه دیگر می خواند یا نه ، باید الحاقات آخر کلمه را بردارد ببیند باز دو کلمه که قافیه شده اند قافیه می مانند یا نه؟
مثلا اگر «گی» را که مصدر سازی کرده ، از سادگی و گرسنگی جدا کنیم ساده و گرسنه می مانند. حالا آیا این دو می توانند هم قافیه شوند؟ مطمئنا نه...
اما به پیشنهاد استاد خوش عمل ، جدا از بحث قافیه ، چند نکته ی دیگر قابل تامل است ؛ از جمله اینکه تلألو درست است نه طلعلو...
تکرار کلمات وزن پر کن مثل غم نان و غم گرسنگی یا شکوه و جلال یا تکرار چندین بار کلمه ماه در شعر یا..
ضعف تالیف در بعضی جاهای شعر از جمله تتابع اضافات زیاد و ارتباطات آن دار و قوی در بحث افقی ابیات مواردی است که نیاز به بازبینی و دقت دارد.
بازدید امروز : 17,256 | بازدید دیروز : 26,671 | بازدید کل : 106,910,442
کلیه حقوق این سایت محفوظ است ، طراح و برنامه نویس : علیرضارضایی