ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : سید روح الله باقری
سلام و درود جناب آقای خوش عمل ! - با تشکر از لطف و عنایت شما - البته منظور بنده از استعمال کل   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حسین وفا
سلام و سپاس بانو احمدوند گرامی - سروده انتظارتان زیباست. قلمتان مانا - - یک نکته: در مصرع: با   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : سید محمدرضا لاهیجی
سلام - اساساً چیزی بنام سپکو و پریسکه همان قالب طرح و هاشور است که جناب استاد وندادیان در دهه ۴۰   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
درود....آنچه را که ذیلآ منعکس می کنم پیش از این به صورت نظر ارسال شد که وقعی ننهادید.... - - دو   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
دوست عزیز و گرامی جناب رضاپور - درود بر شما - اولا بکار بردن اصطلاح ادغام در این مورد غلط مصطلحی   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام،استاد حاج محمدی عزیز! - صحبت از املاء کلمات نبود، - صحبت از ادغام واژه ها بود در هنگامی ک   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی

- دوثط اَذیظ و گرامی جناب مهمّد اَلی رذاپور - هتما اجاضح می دحید کح با منتغ خودطان با هَذرط   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و ارادت، - متشکرم از وقتی که گذاشتید جناب استاد خوش عمل عزیز! - بنده، قائل به حد وسطی درب   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابوالحسن درویشی مزنگی
سلام - بنده هم قبول دارم که نقد بجا بود ، ولی انصافا لحن حضرتعالی و البته کمی هم پاسخ آقای خوش عم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
درود بر همگی.از خوانش غزل زیبای جناب درویشی در حال التذاذ بودم که ناگهان در مصراع دوم بیت چهارم لنگه   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



قیصر امین پور و شعر مهدویت
 
 
 
 
بسمه تعالی
 
 
قیصر امین پور و شعر مهدویت
 
 
 
 
 
 
قیصر امین پور از شاعران مطرح انقلاب اسلامی بویژه در قالب غزل می باشد . این شاعر توانا و خوش قریحه ی انقلاب اسلامی دارای چند غزل مهدوی و چند شعردر قالب" نو" در زمینه ی مهدویت می باشد . در ذیل "غزل های مهدوی " شاعر توانای عصر انقلاب را بررسی خواهیم کرد
 
 
شاعر عصر انقلاب زمانه ی بی امام زمان (عج) را زمانه ای یافته است که همگی انسان ها  در فقدان "خورشید" در " تبعید " روزگار می گذرانند:
 
بی تو اینجا همه در حبس ابد تبعیدند
سالها ,  هجری و شمسی ,  همه بی خورشیدند
 
تنهائی انسان ها در فقدان منجی بشریت بیداد میکند :
 
نشد از سایه خود هم بگریزند دمی
هر چه بیهوده به گرد خودشان چرخیدند
چون بجز سایه ندیدند کسی در پی خود
همه از دیدن تنهایی خود ترسیدند
 
شاعربزرگ انتظار,  به نکته ای جاودان اشاره کرده است : ما همگی در نهاد و فطرت خویش به نماینده الهی محتاجیم و روز و شب را به امید امام مهدی(عج) و در حقیقت به امید خداوند قادر" جل جلاله " نفس می کشیم اما در "میدان عمل و انتظار فرج " از این نکته ی اعجاز انگیز غافلیم و دچار " حیرت " گشته ایم :
 
غرق دریای تو بودند ولی ماهی وار
باز هم نام و نشان تو ز هم پرسیدند
 
اما این " غفلت " از نماینده الهی و در حقیقت غفلت از خداوند یکتا آنقدر ادامه می یابد که " نفس آیینه نمای الهی" را نیز که در آیینه ی جان خویشتن دارند را نیز نخواهند دید و " سیر انفس " را که همان " سیر آفاق " است را گم خواهند کرد . آنگاه در نهایت حیرت در مقابل این " آیینه " خواهند ایستاد و چیزی "مشاهده " نخواهند کرد:
 
در پی دوست همه جای جهان را گشتند
کس ندیدند در" آیینه" به خود خندیدند
 
اما منتظر واقعی این چنین نیست و تمام هستی خویش را  مهیّای " یاری امام غائب(عج)" میکند:
بود و نبود من همه از دست رفته است
باری مگر تو دست برآری به یاری ام
 
و در " آرامش طوفانی" انتظار و نام  امام مهدی(عج) گرفتار می آید:
 
کنار نام تو لنگر گرفت کشتی عشق
بیا که یاد تو آرامشی است طوفانی
 
اما امام غائب قائم آل محمد (ص) کیست و چه ویژگی های روحانی و عرفانی دارد:
 
کسی که سبزتر است از هزار بار بهار
کسی ,شگفت کسی  ,آن چنان که می دانی
 
///
 
طلوع می کند آن آفتاب پنهانی
ز سمت مشرق جغرافیای عرفانی
 
امام قائم (عج) آخرین خلیفه الهی و کمال ادیان الهی  روی کره خاکی است:
 
کسی که نقطۀ آغاز هر چه پرواز است
تویی که در سفر عشق خط پایانی
 
و شهر ویران شده ی تحریفات و گناهان بی شمار را " آباد " خواهد کرد :
 
تو از حوالی اقلیم هر کجا آباد
بیا که می رود این شهر رو به ویرانی
 
زیرا بر طبق" احادیث قدسی " زمان ظهور زمان شکوفایی دین و کمال انسانیت خواهد بود.
 
در عصر غیبت کبری جهان مادّی ویرانه ایست که در آن بسیاری از افراد در دام " شک و تردید و اشتباه " در مورد ظهور منجی الهی  می افتند و شیطان های بی شمار,مردم را از مسیر الهی"جل جلاله" و انتظار منجی(عج) دور کرده  به دام می کشند اما منتظران واقعی در پی یافتن "گنجینه ی الهی " در دل این "شب ظلمانی" خواهند بود :
 
جغد بر ویرانه می‌خواند به انکار تو اما       
خاک این ویرانه‌ها بویی از آن گنجینه دارد
 
منتظران واقعی امام غائب(عج) به معنای واقعی " عاشق " اند و " عشق حقیقی و الهی " ,"آزار " فراوان دارد:
 
خواستم از رنجش دوری بگویم یادم آمد              
عشق با آزار خویشاوندی دیرینه دارد
 
313 رسول الهی (س) امامان معصوم (س) انبیا (ع)  و اولیای الهی در راه  " عشق الهی و حقیقی" ," آزار" کشیده و خواهند کشید و مورد " امتحان و ابتلای الهی " قرار خواهند گرفت.
 
منتظران واقعی امام غائب (عج) " جمعه " های بی شمار انتظار کشیده اند و " شنبه " های بی شمار را  دندان حسرت گزیده اند:
 
بی‌تو می‌گویند تعطیل است کار عشقبازی          
عشق اما کی خبر از شنبه و آدینه دارد
 
از میان مومنین و مومنات افرادی به چنان مرتبه ای از  " انتظار حجت الهی(ع) " رسیده اند که از قلب منتظر ترین ِ منتظران فرج الهی ( بر طبق احادیث قدسی ) یعنی خود شخص منوّر امام حجت بن حسن العسکری (عج) خبر دارند آنگاه از خویش " بیقرار " می گردند و اشک می ریزند:
 
در هوای عاشقان پر می‌کشد با بیقراری       
آن کبوتر چاهی زخمی که او در سینه دارد
در اینجا شاعر بزرگ شعر مهدوی _ قیصر امین پور _ شرمسار وجود منوّر امام می گردد و می سراید: در خور انتظار امام زمان (عج) عملی درخور  انجام نداده است:
 
روی آنم نیست تا در آرزو دستی برآرم
ای خوش آن دستی که رنگ آبرو از پینه دارد

قرن ها از غیبت کبری گذشته است و منتظران در " شب بیقراری " ,  " چشم انتظار " هستند:
 
از نو شکفت نرگس چشم انتظاری ام
گل کرد خارخار شب بی قراری ام
 
پایان انتظار امام مهدی (عج) ,"بهار الهی" خواهد بود:
 
تو بیایی همه ساعتها و ثانیه ها
از همین روز ,همین لحظه ,همین دم عیدند
 
 
 
 
قیصر امین پور از شاعران بزرگ شعر مهدوی ست . غزل  با بیت آغازین : "صبح بی‌تو رنگ بعد از ظهر یک آدینه دارد       بی‌‌تو حتی مهربانی حالتی از کینه دارد "از زُمره ی اشعار والای مهدوی در میان انبوه اشعار سروده شده ی  مهدوی است . دراین غزل شاعر در قراق امام مهدی (عج)  می نالد و از انتظار والا ترین مومنین عصر و الزمان امام غائب(عج) یاد کرده و به وظایف مهدوی عصر غیبت اشاره کرده است . واژگان در سبک ساده نویسی قرار گرفته است و واژگان در قالب غزل در سطح بالایی قرار دارند . آرایه هایگوناگون از جمله آرایه هایکنایه از قبیل  : "بی‌تو می‌گویند تعطیل است کار عشقبازی       عشق اما کی خبر از شنبه و آدینه دارد" و یامصراع دوم در بیت ِ:"غرق دریای تو بودند ولی ماهی وار       باز هم نام و نشان تو ز هم پرسیدند" با نکته یابی و بلاغت مورد استفاده قرار گرفته است . خیال شاعر و صنایع ادبی تصاویر زیبایی خلق کرده است از قبیل :"روی آنم نیست تا در آرزو دستی برآرم     ای خوش آن دستی که رنگ آبرو از پینه دارد" و یا : "طلوع می کند آن آفتاب پنهانی     ز سمت مشرق جغرافیای عرفانی " . ردیف های شعری از جمله : " دارد " از ردیف های کاربردی و قابل تأمل شعر انتظار و در قالبغزل ِ سبک ساده نویسی می باشد . پیام مهدویّت در اشعار شاعر بزرگ شعر مهدوی ,قیصر امین پوربه خوبی گنجانده شده است . غزل روان و عاشقانه است و در ذهن و زبان خواننده حفظ و قابل تکرار گشته ,در جان او رسوخ می کند .  
 
 
منابع : مجموعه کامل اشعار قیصر امین پور _ انتشارات مروارید _ کتب :    " دستور زبان عشق" _  " گلها همه آفتابگردانند " _ " آینه های ناگهان " _  " تنفس صبح"
 
 
نویسنده : سید محمد حسین شرافت مولا
 


   تاریخ ارسال  :   1397/4/19 در ساعت : 17:23:57   |  تعداد مشاهده این شعر :  505


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

بازدید امروز : 2,573 | بازدید دیروز : 31,988 | بازدید کل : 116,230,719
کلیه حقوق این سایت محفوظ است ، طراح و برنامه نویس : علیرضارضایی