ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
درود بر همگی.از خوانش غزل زیبای جناب درویشی در حال التذاذ بودم که ناگهان در مصراع دوم بیت چهارم لنگه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهرداد نصرتی مهرشاعر
سلام. چه شعر پر احساسی و چه لحظه های پرظرافتی. احسنت. ای کاش این معدود مشکلات وزنی را هم حل می کردید   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
- مولانا «ابو ذئیب ذئب بن کلب بن سنّور بن فاره» در محفل جمعی از اصحاب ادب ، غزلی آیینی از شاعری ح   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : علیرضا حکیم
درود جناب سلطانی نژاد غزل خاطره شعر خوبی بود؛ اما دو عیب داره یکی درهم ریختگی آن است که به زحمت می ش   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : طارق خراسانی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود بر شما جناب پور افشار عزیز - قافیه های ماژیک وشیک را به علت فارسی نبودن - ن   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رسول رشیدی راد(مجتبی)
باسلام و درود خدمت شما - ممنون از تذکر شما:اولآ بنده از نقد آقای خوش عمل کاشانی نه تنها ناراحت نشد   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
[ س َی ْ یا ] - با سلام و درود - جناب رشیدی راد عزیز و گرامی مایه ی شگفتی بسیار است که به ناظم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رسول رشیدی راد(مجتبی)
با سلام و درود خدمت شما استاد جناب آقای عباس خوش عمل کاشانی و تشکر بابت وقتی که گذاشتید برای نقد شعر   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : خدابخش صفادل
   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



حافظ و اندیشه های شیعی مهدویت
بسمه تعالی
 
حافظ و اندیشه های شیعی مهدویت
                                                      
 
 
مقدمه:
 
خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی مشهور به لسان الغیب در قرن هشتم در شیراز
پا به گیتی نهاد . حافظ در غزلیات به استادی بلند بدل گشته است . حافظ شیرازی در
شعر مذهبی نیز یکی از نامدارترین شاعران ایران و حتی اسلام است. در مقاله ی
تهیه شده به بررسی "اندیشه های شیعی حافظ در قلمرو شعر مهدوی ( غزل انتظار)"
خواهیم پرداخت.
 
 
 
متن:
 
حافظ زمانه ی ظهور را زمان گسترش و شکوفایی علوم الهی می داند:
 
ز قاطعان طریق این زمان شوند ایمن              
 قوافل دل و دانش که مرد راه رسید
 
در زمانه ی ظهور :
 
کجاست صوفی دجٌال فعل مُلحد شکل                 
بگو بسوز که مهدی دین پناه رسید
 
نماد کفر نابود خواهد شد و سراسر جهان " دین پناه" خواهد شد
 
حافظ در غزلی دیگر:
 
در بیابان گر بشوق کعبه خواهی زد قدم               
سرزنشها گر کند خار مغیلان غم مخور
 
راه انتظار امام مهدی(عج) را بیابان پر از خار می بیند که سرزنش های بسیار دارد
اما باید به کعبه معظمه رسید
 
حافظ ظهور امام زمان(عج) را همزمان با ظهور رسول الوالعزم عیسی(ع) می داند
که ریشه در عقائد شیعیان جعفری دارد:
 
مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید               
که از انفاس خوشش بوی کسی می آید
 
از نکات قابل توجه در شعر انتظار حافظ شیرازی :
 
کس ندانست که منزلگه مقصود کجاست             
اینقدر هست که بانگ جرسی می آید
 
بدین معنا که: انتظار امام غائب(عج) همچون قافله ای هست که نباید از آن عقب ماند
در حالیکه غفلت وجود دارد و بایست آنرا کنار زد
 
حافظ مقام امام(عج) را تا آنجا می یابد که:
 
ز آتش وادی ایمن نه منم خرٌم و بس             
موسی(ع) آنجا بامید قبسی می آید
 
حافظ دیدار چهره ی امام مهدی(عج) را لایق هر فردی نمی داند بلکه افراد خاص
و شیدا این وصال را دارند:
 
یا رب بکه شاید گفت این نکته که در عالم        
رخساره بکس ننمود آن شاهد هر جائی
 
 
حافظ یک منتظر واقعی را تسلیم محض امام(عج) می یابد و البته به مسئله ی کلی قضا
و قدر الهی در تمامی امور الهی نیز معتقد است:
 
در دایرۀ قسمت ما نقطۀ تسلیمیم                 
لطف آنچه تو اندیشی حکم آنچه تو فرمائی
فکر خود و رای خود در عالم رندی نیست    
کفرست درین مذهب خود بینی و خود رایی
 
حافظ شیرازی کرامت و مقام انسانی در عصر غیبت را منوط  به تأیید امام مهدی(ع)
می داند وبس:
 
چندانکه زدم لاف کرامات و مقامات          
هیچم خبر از هیچ مقامی نفرستاد
 
اما لسان الغیب شب هجران را پایان پذیر می داند:
 
 
حافظ شب هجران شد بوی خوش وصل آمد            
شادیت مبارک باد ای عاشق شیدائی
 
 
 
 
 
 
نتیجه:
 
حافظ شیرازی از دوری امام عصر(عج) می نالد و عصر غیبت را شب هجران
و بیابان پر از خار می بیند و یا کاروانی که به سمت صبح ظهور رهسپار است
او معتقد است فرد بایست لیاقت یابد و دراین مسیر انتظار کشد . حافظ عصر ظهور
را رسیدن به دانش های کامل الهی و نابودی کفر می داند در عین حال منتظران
را به تسلیم محض اراده ی پروردگار اعظم و امام زمان (عج) دعوت می کند
هم چنین وی معتقد به ظهور حضرت عیسی(ع) به همراه امام عصر(عج) است 
 
 
منبع:
دیوان حافظ _  تصحیح : سید عبدالرحیم خلخالی _ ناشر: حافظ نوین_ 1379
 
 
نویسنده :
 
سید محمد حسین شرافت مولا
 
 
 

 
 

موضوعات :  اجتماعی ، آیینی و مذهبی ،

   تاریخ ارسال  :   1398/1/28 در ساعت : 22:58:23   |  تعداد مشاهده این شعر :  236


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

بازدید امروز : 1,887 | بازدید دیروز : 18,418 | بازدید کل : 114,153,622
کلیه حقوق این سایت محفوظ است ، طراح و برنامه نویس : علیرضارضایی