ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : علی نظری سرمازه
سلام برشاعر گرامی - جناب بحرانی بزرگوار - زیبا و دلنشین... - فقط یک سوال - آوردن همیشه وزن ر   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - بله درست است - فقط هجای دوم و هجای دهم اگر به صورت - /سَی/ سکون ی ثبت شود بهترخوا   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : هادی ارغوان
سلام بر دوستان - تقطیع، همان تلفظی است که در هنگام خواندن شعر اتفاق می افتد : - حس/ سس/ سِ / تی    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام بر جناب حاج محمدی - بله حقیر بعد از ویرایش شعر مطلب را نوشتم که نمی باید می نوشتم - الب   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : سید مهدی نژاد هاشمی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : سید مهدی نژاد هاشمی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : سید مهدی نژاد هاشمی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
درود حضرت دوست جناب نژاد هاشمی عزیز و ارجمند - در این مصرع:[[گُل ِ زیبای بادام های کوهی داشت چشمان   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
عمو صادق عزیز و ارجمند سلام - همانگونه که ملاحظه می فرمائید شاعر محترم جناب صالحی عزیز وجود اشکال    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام بر استاد حاج محمدی - مواردی که فرمودید حقیر اشکال وزنی نمی بینم - وزن شعر هست - مفع   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



یادداشتی بر خنده های فالش مجموعه شعر طنز سعید سلیمانپور

مجموعه شعر طنز سعید سلیمانپور"بوالفضول الشعرا ء"  تهران انتشارات   مهر وابسته به حوزه هنری 1392---
نگاه اول:
" خنده های فالش " عنوان برازنده و تاثیر گذا ر این کتاب است  که سطر تقدیم نامه ی شاعر  از آن یک عنوان منحصر به فرد می سازد تقدیم  به مادر مهربانم که واژه ها را فراموش کرده اما خندیدن را نه ...این مجموعه در160صفحه با 63عنوان شعر طنز  به زیور چاپ آراسته گردیده است طرح روی جلد بکر و جذاب است  چهاررنگ سیاه,سفید,قرمز و سبز به ترتیب  ذکر شده   قابل تامل و سایه روشن طرح سزاوار تحسین  است صفحه آرایی داخلی  در تزیین  صفحات ابتدایی با استفاده از رنگ نارنجی ,سیاه و سفید چشم نواز است اما در سایر صفحات شاهد هیچگونه نو آوری در تزیین صفحه آرایی نیستیم تعداد کلمات در هر صفحه برای مطالب طنز زیاد است  به این ترتیب با توجه به  طولانی بودن درصد بالایی از  اشعار به جز چند صفحه  ی پایانی  در بیشتر صفحات  با حجم سنگین مطلب روبرو هستیم صفحه آرایی در صفحات پایانی کتاب  چشمگیر است حرروف چینی و رعایت فاصله ابیات  در این صفحات می تواند الگوی مناسبی  برای  دیگر صفحات باشد دو شعر ابتدای کتاب " به جای مقدمه " و" به  یاد گل آقا " و تک بیتی ها در پایان کتاب  در محل مناسب و ترتیب مورد انتظار قرار دارند اما  در  چیدمان سایر اشعار طرح از پیش تعیین شده ای  وجود ندارد  مورد دیگر قابل تذکر اشتباه ویراستار محترم کتاب در نشانه گذاری است :در قصیده ی نوروزی ص 112تمام  یا بخشی از ابیات هفتم/ نهم / یازدهم / دوازدهم / شانزدهم / بیستم / بیست و چهارم و بیست و هشتم  و بیت دوازدهم  از  "نردبان ترقی ":ص  111 ز عادل اگر عدل حاصل نگردد – حکم  کن جهانگیر خان کوثری را  و مصرع دوم این بیت"تحت عنوان جیغ و سلامت ص 129:  منم زی ذی و مشتاق ملامت / بنازم اختصار این علامت ---  به اشتباه در گیومه قرار گرفته اند و تمامی این ابیات متعلق به سعید سلیمانپور است
نگاه دوم:
سعید سلیمانپور شاعری  با دانش آکادمیک در وادی ادبیات است علاوه بر این معلومات  جانبی در زمینه های مختلف  فکری و فرهنگی دارد شاعری آذری زبان  است که  شعر پارسی را با شیوا یی و بی نقص می سراید امتیازی که  توجه بیشتر مخاطب را سبب می شود در زمینه شعر آیینی نیز آثاری دارد اهل پژوهش و نقد است اما آنچه به این قلم متعهد اعتبار ادبی می بخشد  سه دهه حضور مستمر او در قلمرو شعر طنز است بر همین اساس با متنی روبرو هستیم که حاصل  اندوخته  های علمی و تجربی شاعر است  و این اعتبار در قالب های مختلف ,عناوین  برجسته و میدان وسیع واژگان مجموعه  حاضر خود را نشان می دهد :
غزل / مثنوی/ قصیده/   مسد س / رباعی/ دوبیتی / تک بیت / سرود / ترانه / طنزدر رده ی سنی نو نهال / و شکل   مستزاد/  فضای متنوع مجموعه را سبب شده است و همچنانکه  از این سراینده انتظار می رفت   سلایق و علایق  تیپ های مختلف  را مورد توجه قرار داده  و محترم شمرده  است متن از آسیب های ساختاری  به دور است همچنانکه در تعادل لفظ و معنا  با انتقال پیام طنز آمیز در شیوه های مختلف بیانی  عملکردی موفق دارد شاعر این مجموعه بدون آنکه در دام خواهش مخاطب عام گرفتارشود می کوشد ساختمان سخن خود را حتی در زبان محاوره بر پیشینه ی فرهنگی جامعه  ی ایرانی استوار سازد  اما آنچه لازم می نماید مقایسه میزان توفیق آثار شاعربا یکدیگر و نیز مقابله این مجموعه  با مجموعه های همنوع  همروزگار خواهد بود که مورد دوم مجالی دیگر می طلبد  در این فرصت با توجه به فضای کلی  مجموعه  بر روی قسمت هایی از متن ذره بین می گیرم
نگاه سوم :
کتاب با یک مثنوی" به جای مقدمه" ص 9 بیت 35با زبان محاوره آغاز می شود / از غم و غصه ها دیگه پیر شدیم / جون داداش از جونمون سیر شدیم / دل فلک به حالمون کبابه / اعصابمون خط خطی و خرابه / "به جای  مقدمه"   دارای پرداختی ظریف  است و شاعر با زیرکی به تعریف جامعی از طنز می پردازد و اهداف طنز و چرایی و چگونگی های اقبال عام به این مقوله را به درستی شرح می دهد: " مردمی که با شعر من می خندن / در رو به روی غصه ها می بندن / غم های عاشقو نمو می دو نن / گریه های شبو نمو می دو نن ".شاعر در"به جای مقدمه "به  مناظره با خویشتن بر می خیزد و تلاش می کند حضور خود در عرصه ی طنز را  نه از سر تفنن که در توجه به  فرمان وجدان  معرفی کند و در  فرو کاستن  از اندوه انسان های همد رد و هم نوع و هم وطن و هم تبار و همزبان بکوشد و در این رهگذر   راهی جز روی آوردن به شعر طنز نمی شناسد روح  کلام در این مقدمه ی منظوم به نوعی  متاثر از  معنای ژرف   این بیت خواجه حافظ شیرازی است که : "با دل خونین لب خندان بیاور همچو جام / نی گرت زخمی رسد آیی چو چنگ اندر خروش "و هم  یاد آور  شعار مشهور توفیق است که : "ز حق توفیق خدمت خواستم دل گفت پنهانی / چه توفیقی از این بهتر که خلقی را  بخندانی  / "... شاعر با مناظره درونی شوری پدید می آورد و  خواهان انتقال این شور به مخاطب است  : بیت : " حرفای وجدانمو کردم قبول / به لطف حق شدم همون " بوالفضول"  /  دوباره شوخ و طنز پرداز شدم / باز اومدم  رو فرم و طناز شدم / پس رد وا ژه ها رو دنبال کنین / باز بشینین با شعر من حال کنین " / .... با وجود تمامی این نکات مثبت  بهتر بود و هست که شعر "به جای مقدمه"  با تغییر عنوان   روبرو شود و مقدمه ای توسط صاحب  اثر و یا یکی از چهر ه های  مطرح در عرصه طنز بر این مجموعه  نوشته شود تا مخاطب در روند کامل  از گفتمان معاصر در مباحث طنزوفضای متن  قرار گیرد ...
نگاه چهارم :
در این نگاه می توانم متن حاضر  را به سه قسمت تقسیم  کنم 
بخش اول :
اشعاری که دارای زبان معیار هستند و از باء بسم الله تا تای تمت  متعلق به سعید سلیمانپور است  تاثیر و تاثر دیگر سخنوران عرصه ی شعر جد و طنز بر این آثار مجال خودنمایی ندارد هرچند که  گفت و شنود های معمول  انگیزه ی اصلی تولید چنین آثاری باشد اشعاری مانند : عشق سرکار / دور تو بگردم هسته  / زن گرفتن قلی /  سر شماری / غزل پوست مدرن 1و2/ نصف النهار حسن / یار ملوس /  شاعر ترسناک / هواپیما رباعی / ماهواره ی امید و ... شاعر در این عناوین با تشخص زبانی و شخصیت مستقل ظاهر می شود حتی در" شاهد آف لاین" ص 52  قالب غزل : شاهد  onنیست که مویی و میانی دارد/ بنده ی طلعت آن با ش که onی دارد/  شاهد  on نیست کهpmبفرستد ما را  /یا که از idبنده نشانی دارد/  با آنکه  نقیضه ای  بر غزلی از سعدی و حافظ سروده است و در قصیده ی نوروزی  ص 112بیت  30"نو بهار آمد و آورد گل و یاسمنا"/ خرج این عید در آورد همی خرج منا / پیش تر زانکه رسد کوکبه ی مهمانان / نشد اینکه بگریزیم به دشت و دمنا/ با آنکه در نظیره سازی به استقبال منوچهری دامغانی می رود ویژگی های  شعر سعید سلیمانپور خود نمایی می کند
بخش دوم :

اشعاری فاخر درمعیار نقیضه  که  تاثیر زبانی شاعران بزرگ و مطرح در آن ها  احساس می شود مانند مناظره ی لامپ با شمع ص 151بیت 19  که نقیضه ای است بر مناظره شمع و پروانه اثر ماندگار استاد سخن سعدی شیرازی  "زی ذی نامه  "ص  55 بیت 18که نقیضه ای است بر اثری از  رضی الدین آرتیمانی " رستم و سهراب به روایت  گرد آفرید :ص  57بیت  46که نقیضه ای است  بر داستانی از شاهنامه ی حکیم ابوالقاسم فردوسی که  در این میان "رستم و سهراب به روایت گرد آفرید " نقیضه  ای  متفاوت و ماندگار است شاعر در معرفی  این اثر می نویسد: " چند سال پیش وقتی اولین  نقال و شاهنامه خوان زن ایرانی – بانو گرد آفرید شروع به کار کرد عده ای بر این باور بودند که روح حماسی نقالی با روح نسوان سازگار نیست و حس و حالی  در مخاطب – البته حس و حالی که مورد نظر است به وجود نمی آورد بنده برای رفع این مشکل حماسه را اندکی تلطیف کرده ام هم محتوایش  را هم وزنش را ..."  
در اینگونه اشعار آمادگی ذهنی مخاطب  ضامن موفقیت و رمز ماندگاری اثر است  شاعر در نقیضه فرصت و قدرت مانور بیشتری در آفرینش مضمون دارد زیرا با خاطر آسوده از پذیرش لحن و پایداری زبان به سرودن می پردازد
بخش سوم:
اشعار این بخش  دارای زبان محاوره است مانند" مبحث ازدواج" مثنوی : " ص 88بیت 22"گاز بده بردار پاتو از رو کلاج / بزن بریم تو مبحث ازدواج " و رزومه ی انتخاباتی ص  86بیت 19مثنوی : "  کاندیدا بودن آخ  چه حالی داره / حدس و گمون و احتمالی داره " چارشنبه سوری ص 51غزل : انگاری غلغله ی محشره چارشنبه سوری / گوشم از بمب و ترقه کره چارشنبه سوری / مشاعره و مجادله بابا طاهر و مامان طاهره ص 123  در قالب دوبیتی که می تواند نقیضه نیز شمرده شود همچنانکه زبان محاوره و معیار در این دوبیتی ها به یک اندازه قابل پذیرش است اما وجود نشانه های فرهنگ عام و گویش محلی  در این اشعار مرا واداشت زبان این دوبیتی ها را محاوره قلمداد کنم -----ص 124طاهر :غم دنیا به دل بیتوته ساجه / به جونم شعله ای افروته ساجه / ز دست این زن و خرج و مخارج / دلم رو چون دماغم سوته ساجه / پاسخ طاهره : هنی نشناختی مورو ته بابا / چو ته بیغی حریف مونشی یا / بشم در محضر قاضی و فوری / بذارم  کل  مهر یه  م رو اجرا /  در این بخش شاعر از روشی در روانشناسی مخاطب سود می برد در واقع بخشی از مخاطب به اینگونه سروده ها توجه نشان می دهد توجه شاعران به زبان محاوره در سال های اخیر مانند توجه به نقیضه سرایی چشمگیر است  امادر این مسسیر  آسیب های فراوان در کمینگاه را نباید فراموش کرد آسیب در مسیر نقیضه سرایی فراموشکاری شاعراز جان آگاهی شاعرانه و عقب ماندگی  از زبان پویا و دیر رسیدن یا هرگز نرسیدن به تشخص زبانی خواهد بود و سرودن با زبان محاوره احتمال لغزش به پرتگاه سطحی نگری  سهل انگاری و ساده اندیشی به جای ساده نویسی را به دنبال خواهد داشت  بدون  تملق  می نویسم  این مجموعه از گزند چنین آسیب هایی به دور مانده است مهمترین عامل در این رهگذر پشتوانه ی فکری و فرهنگی  شاعر و اندوخته های تجربی اوست
نگاه پنجم :
از میان 63  عنوان شعر دو سه  عنوان شعر نیز  در مرحله ی نظم راکد به چشم می آید و هرچند شاعر طنز پرداز همچنان به مدد تجربه رگه هایی برجسته  از مضامین  طنز را در خلال مطلب به رشته ی سخنی شاعرانه می کشد اما این رگه ها برای بقای اثر کافی نیست مانند: از یلدا تا نوروز ص 103بیت 17مثنوی : با این شروع : "شب یلدا ز راه آمد دوباره / بگیر ای دوست از غم ها کناره / شب شادی و شور و مهربانی است / زمان همدلی و هم زبانی است / در آن دیدار ها چون تازه گردد / محبت نیز بی اندازه گردد/  به هر جا محفلی گرم و صمیمی است / که مهمانی در آن رسمی قدیمی است / به دور هم تمام اهل فامیل / شده بر پا بسط میوه آجیل / ز خوردن خوردن این شام چله / شود مهمان حسابی چاق و چله / که تا  بیت  ششم هیچ اتفاق خاصی بیرونی و درونی طنز آمیزی روی نمی دهد در حالی که مصالح بسیاری خرج می شود  افزون بر60کلمه در 5بیت از شب یلدا تا آجیل / این ابیات را مقایسه می کنیم با یک بیت که هنگام اتفاق شعر نیز طبق نقل قول راوی
در شب است :یار ملوس ص  41قالب غزل"آن شب که ملوسانه به ما زل زده بودی / با شوت نگاهت به دلم گل زده بودی / " که با خرج کمترین مصالح انتقال  بیشترین مفاهیم اجتماعی   را با رویکرد طنز آمیزبه دنبال داشته است یا در دوبیتی جیغ و سلامت ص129: "جیغ زدن برای زنان مفید است " جراید "/ منم زی ذی و مشتاق ملامت / بنازم اختصار این علامت / به فکر پرده ی گوشم نباشی / تو جیغت رو بزن جونت سلامت /  که در کوتاه ترین  شکل  دارای بیشترین تاثیر و بار کنایی طنز آمیز است 0 ناگفته نگذارم من به اشعار در قالب مسدس و مستزاد این مجموعه  نیز با علاقه می نگرم و به نظرم شاعر این مجموعه در این شکل سرود ه ها نیز موفق  است همچنانکه برخی از شخصیت های مطرح شعر  طنز در سال های اخیر به قالب های سنتی  مسد س و مخمس توجه  ویژه داشته اند همچنین  شکل مستزاد که ظرفیت پذیرش سخن طنز آمیز را داراست  
سخن در باره ی " شاعر بی ربط "ص 142  تک  اثر شاعر با رویکرد فرانو را  به شاعر و منتقد توانا اکبر اکسیر-- که این اثر به ایشان تقدیم شده-- وامی گذارم و در باره ی  شعر پدر رده ی سنی  نو نهال ص 149 شامل  8 دوبیتی پیوسته  عرض می کنم  این اثر ظرفیت انتشار  به صورت مستقل و همراه با شکلک رسم الخط طنز را دارا می باشد
در پایان ضمن آرزوی توفیق روز افزون برای شاعر اندیشمند و  طنز پرداز متعهد  سعید سلیمانپور  مخاطبین  ارجمند  را به  مطالعه ی  چند تک بیت  تحت عنوان "کتاب حسن در آیینه ی بوالفضول" دعوت می کنم
به مناسبت بر پایی نمایشگاه کتاب :
1
  حدیث سن تو از یاد ها فراموش است 
         کتاب حسن تو را سال نشر مخدوش است
  
2
کتاب حسن تو را شرح می کند انگار   
             که بلبلان همه جمعند پای منبر گل

3
در نمایشگاه دنیا غرفه غرفه گشته ام       
       هر کتابی رو نوشتی از کتاب حسن اوست

4
ناشر خلقت کتاب حسن او را چاپ کرد   
         این عجب تیراژ آن محدود و در یک نسخه بود

5
ز بسکه خط به لب و چشم می کشی ای دوست     
    کتاب حسن تو الساعه نسخه ای خطی است
کلمات کلیدی این مطلب :  طنز ، سعید سلیمانپور ، محمد یزدانی جندقی ،

موضوعات : 

   تاریخ ارسال  :   1392/8/2 در ساعت : 19:22:34   |  تعداد مشاهده این شعر :  2922


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

فهیم بخشی
1392/8/3 در ساعت : 21:12:18
سلام جناب اقای یزدانی جندقی گرامی
باز هم مثل همیشه پر بار و اموزنده
احسنت
محمد یزدانی جندقی
1392/8/3 در ساعت : 22:10:51
سلام جناب فهیم بخشی شاعر فرهیخته و گرانمایه

این نظر لطف شما مخاطب ارجمند است سپاس
دکتر آرزو صفایی
1392/8/4 در ساعت : 0:39:42
درود بر شما
جستار ارزنده تان را خواندم
مانا باشید
محمد یزدانی جندقی
1392/8/4 در ساعت : 3:34:13
سلام و درود سر کار خانم دکتر صفایی سراینده ی فرهیخته و اندیشمند سپاس از تو جه شما
علی گیاهی
1392/8/4 در ساعت : 4:45:38

درود استاد /دستمریزاد /منصور باشید
محمد یزدانی جندقی
1392/8/4 در ساعت : 6:58:29
سلام علی گیاهی عزیز درود بر شما هنرمند فرهیخته ...سپاس
مجتبی خرسندی
1392/8/6 در ساعت : 12:40:13
سلام جناب جندقی
استفاده کردیم
موفق باشید
یاعلی(ع)مدد...
محمد یزدانی جندقی
1392/8/6 در ساعت : 14:7:5
سلام جناب خرسندی شاعر اندیشمند با آرزوی بهترین ها برای شما ..... سپاس
بازدید امروز : 24,968 | بازدید دیروز : 38,969 | بازدید کل : 131,199,092
logo-samandehi