ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : اکرم بهرامچی
مرا امشب بجوشان، شک مکن، در شیشه کن، بشکن - به دنبال خدایی تازه ام در باورستانها - هزاران درود ا   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : لطیف عمران پور
غزلی شکوهمند با همان زبان آشنا و گاه گزنده ی دکتر قزوه ، شرارت این لحن چنان است که ساختار قافیه را ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
درود بر حضرت استاد - غزل شورانگیز متفاونی است از شما با درونمایه ای از سبک هندی....دستمریزاد. -    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : کریم شاهزاده رحیمی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : کریم شاهزاده رحیمی
پس آن شاعری که آنچه دیگران نمی بینند می بیند کجاست پس رسالت شاعر را کدام پیامبر و در کدام پیامرسان ب   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابوالحسن درویشی مزنگی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - با آوردن توضیح زیر شعر موافق نیستم - به مخاطب احترام بگذارید تا خودش محل منازعه و چالش    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام بر شاعر محترم - اینکه فقط شاعر یک بیت شعر تولید کند در حقیقت مرتکب تک بیت گویی نشده است -    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام بر شاعر ارجمند جناب سلیمانپور - ای کاش می شد - در بیت ششم - ای دل - حذف و بجای ان عب   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



سروش، انواع و نمونه اشعار
قالب شعری سروش در شکل ترجیحی، اصیل و خاص خود، دارای این ویژگی هاست:
1-  مربوط به هر دو شیوه ی شعر سنتی و  نو
2-دارای از دو تا پنج مصراع(سنتی) یا  لَخت(نیمایی)
3- بر وزن فاعلاتن مفاعلن فعلات،  نیم وزن های مشابه ویا  انشعابات مرتبط نیمایی آنها
(سروش می تواند در وزن های دیگر هم بیاید؛ اما انتخاب وزن فاعلاتن مفاعلن فعلات یا فعلن، به دلایل کارشناسانه ی متعددی انجام شده است؛ از جمله: تنوع ارکان برای گنجاندن عروضی انواع کلمات، داشتن سه رکن که حد وسطی از تعداد ارکان است و نه بیش از حد کوتاه و نه طولانی است، هیجان ملایم و نه تند و نه خیلی کند، داشتن تعداد مناسبی هجا در واحد پایه، پذیرش زحافات ویژه ی نیمایی علاوه بر زحافات عروض سنتی، پیشینه ی خوب این وزن و پذیرفته شدگی آن به عنوان یکی از اوزان خوش آهنگ در شعر فارسی و ... )
4-بدون قافیه مندی مصرع(لَخت) آخر در کنار قافیه مندی همه ویا بیش تر مصرع های دیگر
5-دارای قافیه ی درونی علاوه بر قافیه ی بیرونی
6- دارای پایانِ لفظیِ بسته
7- دارای پایانِ معناییِ باز
8- دارای تنوع پردازیِ در مسیرِ یگانگیِ شعر
9- دارای پایان کوبشی.
10- پذیرنده ی انواع موضوعات و بسیاری از شیوه های پردازش و زاویه های دید و گستره ی روایتگری (مثل هایکوواره و قالب های کوتاه سرایی سرمشق گرفته از هایکو، قالب سروش، خودش را مقید به نگاه در لحظه و وقف در یک بُرش زمانی یا تصویری خاص نمی کند و نیازی به این تقید نمی بیند)
 
نمونه اشعار
سروش دو قسمتی
دستت آماده کن!/       "دل گِرو در کِرِشمه های تمشک!"//    
سروش سه قسمتی
 دل گدازنده، دلنواز آمد/   باز  با  ناز  و  سرفراز  آمد/    کاشکی  داشتم   دلی، دلکی .//
سروش چهار قسمتی
آفتاب غروب و کشتی و آب/ موج بی تاب و التهاب  و   شتاب/ آی دریا!  بیا    مرا       دریاب /
مثل ماهی   به ساحل  افتادم(افتادَه م) .//
سروش پنج قسمتی
مِه چه زیبا نِشَست بر تنِ دشت/
ناز و نرم از کنار دشت گذشت/
خاطرات تو در دلم آمد/
نازتازان و بی گذشت گذشت/
باز، گلگشت، نوعروس، خیال
(خوانش دیگر: باز، گلگشتِ نوعروسِ خیال .)//
 
برگرفته از کتاب سفیر شعر فارسی، نوشته ی محمدعلی رضاپور

موضوعات :  سایر ،

   تاریخ ارسال  :   1398/4/4 در ساعت : 22:51:37   |  تعداد مشاهده این شعر :  278


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

بازدید امروز : 22,159 | بازدید دیروز : 32,500 | بازدید کل : 123,273,835
logo-samandehi