ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  
آخرین اخبار
۞ :: پیکر علیرضا راهب روز شنبه (هفتم تیرماه) تشییع می‌شود
۞ :: مومنی، حوزه هنری را «مومنانه» اداره کرد
۞ :: قزوه: تغییر مدیریت در حوزه هنری، آرام، حساب‌شده و عاقلانه بود
۞ :: مجموعه سروده‌های سیده بلقیس حسینی،‌ شاعر فارسی‌زبان هندوستانی، در مجموعه‌ای با عنوان «در انتظار جمعه آخر» منتشر شد.
۞ :: اختصاصی : شب استاد حمید سبزواری با عنوان پدر شعر انقلاب
۞ :: اختصاصی : کیش برای پنجمین بار شعرباران می‌شود
۞ :: سیروس مشفقی (شاعر) درگذشت
۞ :: اختصاصی : ویژه برنامه " مناجات در ادب فارسی"
۞ :: اختصاصی : گزارشی از برگزاری شب شعر بزرگ قدس در گروه بین المللی هندیران در واتساپ
۞ :: نشست ادبی «از آزادسازی خرمشهر تا آزادسازی قدس»
۞ :: شاعران و نویسندگان برای «فلسطین آزاد» قلم می‌زنند
۞ :: اختصاصی : محمدعلی عجمی، شاعر تاجیک درگذشت.
۞ :: نخستین دوره مجازی کارگاه تخصصی شعر هیأت برگزار می‌شود
۞ :: سروده‌ای از رضا اسماعیلی؛ تو ارتفاع شهادت، «مُطهری» بودی
۞ :: اختصاصی : هفتادو هشتمین جلسه انجمن ادبی بیدل دهلوی در تاریخ 29 فروردین 1399 به نام "شب سعدی"
۞ :: «دکتر حسن انوشه» سرپرست گروه نویسندگان دانشنامه ادب فارسی درگذشت
۞ :: شاعران، چهلم یاور همدانی را مجازی برگزار کردند
۞ :: اختصاصی : برنامه شب زنده یاد استاد دکتر سید حسن حسینی شاعر و منتقد ادبیات انقلاب اسلامی در گروه بین المللی هندیران
۞ :: اختصاصی : حاج محمود اکبرزاده شاعر و مداح مشهدی درگذشت
۞ :: تمدید مهلت ارسال آثار به کنگره شعر نرجسیه تا ۲۲ فروردین‌ماه



کارگاه ترانه

شایا تجلی

:: چرایی ترانه و موسیقی

چرا ما نیازمند موسیقی و ترانه هستیم؟ و از آنها چه چیزی به دست می آوریم؟
یکی از عمیق ترین ویژگی ترانه به عنوان یک اثر هنری طبیعت مشترک ذاتی آن است
که از اعتماد به یک فرد یا گروه ، اجتماع وسیعی شکل می گیرد.
اجرای کنسرت و اجرا های عمومی یکی از مصداق های بارز آن است
ما انسان ها طبیعتا عادت داریم شادی ها و غم های خود را به اشتراک بگذاریم و در شادی ها و غم های دیگران شریک باشیم
ترانه نا خودآگاه ما را با غم و شادی انسان فرضی ای شریک می کند که شاید با غصه ی او هم قصه باشیم و در شادی او شادمانی کنیم
ترانه در حقیقت پل ارتباط امروز به گذشته و یادآور و بیان خاطرات گذشته برای امروز و ایجاد احساسی از امروز برای آینده است..

منبع فکری و اندیشه ی یک ترانه بسیار مهم است ، پیشینه ی تاریخی فکر و اندیشه ی هر ترانه را باید جستجو کرد
ارزش و ویژه گی یک ترانه منحصر به علائم صدور آن است مثل نحوه ی شکل گیری، عمق اندیشه، دایره واژه گان و کیفیت و کمیت مخاطب آن
همچنین فهم و کشف نحوی ارتباط و برقراری تعامل با مخاطب در ترانه بسیار مهم است
ترانه دارای امواجی است که تنها اگر در محدوده ی رادارهای دریافتی مخاطب باشد، دریافت می شود
ترانه پژواک دورنی انسان هاست که هر کس پژواک درونی خود را در یک ترانه جستجو می کند

یکی از جذابیت هایی که ترانه به عنوان یک اثر هنری دارد غم نهفته در شادی و شیرینی و شیرینی و شادی نهفته در غم یک ترانه است

البته برخی معتقدند ترانه های غمگین و غم انگیز اصیل تر و عمیق تر و پرمحتوا تر از ترانه های شاد و شیرینند و برخی معتقدند که ترانه های غمگین انسان را سبک می کند و برخی برعکس معتقدند که به غمگینی انسان دامن می زنند
در نهایت ترانه برای مخاطب ، تجربه ی یک حس تجربه شده یا نشده است به این صورت که حسی را که در ترانه وجود دارد در گذشته شخصا تجربه کرده است و یا از شنیدن و درک این اثر احساس تازه ای را در خیال تجربه می کند

وقت آن رسیده است که ترانه خارج از تقسیم بندی مرسوم و متداولش از جهات دیگر دقیق مورد بررسی قرار بگیرد

تقسیم بندی ترانه از نگاه هنرمند و هنردوست که هنرمند خالق اثر و هنر دوست مخاطب اثر است
تقسیم بندی اقلیمی ترانه بنا بر این اعتقاد که ترانه صاحب اقلیم است
تقسیم بندی حیطه و محدوده ی ترانه بنابر این اعتقاد که ترانه یک اثر مستقل از موسیقی و یک اثر مستقل از سایر غالب های شعری است...


تاریخ ارسال :   1393/2/14 در ساعت : 13:45:21       تعداد مشاهده : 2392



کسانی که این مقاله را می پسندند :



ارسال نظر :

بازدید امروز : 4,322 | بازدید دیروز : 18,002 | بازدید کل : 121,535,553
logo-samandehi