ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



منشات 2
و اما در خصوص ساختن   "نوعی ادبی" و توجه به جنبه پر رنگ شعریت مثال دیگر نیز قابل ذکر است

"گاهی خدا که مهربانتر می شود
در قامت تو
از ان طرف خیابان
توی چشم هام می لغزد
وان وقت است
که اقیانوس توی بارانداز قلبم
لنگر می اندازد
 خدا چه قدر مهربان است
شعر تا پایان پاره "توی چشم هام می لغزد "خوب است حتی اگر بتوان از فرم معمولی آن صرف نظر کرد فوق العاده نیز هست و اما وارد شدن ایماژ "اقیانوس و لنگر انداختن توی بارانداز قلب "همان جنبه پر رنگ شعریت و پرگویی  است که متن را از مدار شعر خارج و به شعر سازی پرت می کند این پاره جهت اموزش در کار گاههای شعر مناسب است و اما در این ساختار می تواند مشمول حذف واقع شود
به نظر حقیر شعر در همان پاره توی چشم هام می لغزد تمام است ولی اصرار شاعر بر این است که واقعه 1 واقعه 2 واقعه 3 را کامل کند  و مجبور می شود که نتیجه گیری (واقعه 3) را با  استعاره سازی مورد اشاره اجرا کند و حالا اگراین بار نتیجه گیری معلق بماند هرگز قران غلط نمی شود
البته نا گفته نماند که تصویر اقیانوس و لنگر انداختن در قلب راوی به تنهایی از آن دسته قلم آرایش هایی است که بسیار گول زننده و مجاب کننده است و حتی می تواند در ساختار شعری از لونی دیگر نجات بخش و تزیین بخش هم باشد اما این شعر از ابتدا چنین می نماید که به گفته حافظ "به اب و رنگ و خال و خط  حاجتی ندارد چرا که در ذات و طبیعت خود زیبا است استفاده از صد قلم ارایش  شاید بتواند روی نازیبایی را قابل تحمل کند اما حتما بر روی زیبا چیزی افزوده نمی کند  
خارج شدن از اجرای طبیعی "نحو"  نیز گاهی در اشعار منشات همین بیرون زدگی را در ذهن مخاطب  ایجاد می کند 
شاعر بر مداری سالم و طبیعی می گوید شعر را ساده بگیریم /و برای بیشمار بار / گیلاسی شوم /که برای شراب های اتفاقی خوش است /.../عشق را ناخن می جوم /خمیازه می کشد وقتی خیابانی / که زمانی از ان گذشته ای / واژه "وقتی" در همین  پاره اخیر خارج از هنجار اجرای نحو  قرار گرفته است البته حتما شاعر آگاهانه  برای رسیدن به هدفی که بر نگارنده  نا مکشوف است  این تصرف را انجام داده است اما نخ این شعر این گونه هنجار گریزی ها را نمی تابد
و اما این چند پار گی  منجر به یک خود ویرانگری در بعضی از اشعار مجموعه منشات شده است  
خیابان مگس کش چسبناکی است
خیابان همه جا پهن است
...
شب که سایه چینم می کند
تا این قسمت ، شعر از یک  منطق ساده نویسی شاعرانه  (مثل اشعار کلاهی اهری و یا رضا بروسان )بر خوردارست پاره هایی مثل "خیابان همه جا پهن است "هم از نشانه شناسی ها ی پر ارزشی برخوردارند و هم از یک  منطق تصویری  .اما شاعر با اوردن پاره ی
کوچه
بازوی ستبر آرزوی عروسک هایی تراشیده است
به نحو غیر قابل باوری به ویرانی  شعر خود می پردازد پاره ای که از یک نسبت سازی بدون قرینه تصویری در رنج است البته شاید بتوان به شکل به شدت ذهنی  و انتزاعی برای این گونه  پاره ها کاتالیزور دریافت و حل و بسط آن را در ذهن یافت اما آدمی در شگفت می شود ، شاعری که به نحو بسیار شاعرانه  همراه با  نشانه شناسی های موفق می گوید "خیابان همه پهن است و من از درختان موذی کوچه می ترسم"  چه بر سر احساسش و هارمونی جوشنده ی شعرش امده است که می رسد به پاره کوچه بازوی ستبر ...به نظر نگارنده تنها دلیلی که شاعر را به سمت این گونه  "متن ها"کشانده است رسالت اموزشی و  تولید نوعی شعر کارگاهی است 
   
میل به معما سازی در بعضی از اشعار کتاب منشات ابرو نیز دیده می شود بلند/ سیاه/ دریده / پیاده رو ما را /تاریخ می زند / تمام ذهن شاعر و مخاطب معطوف به دریافت ما به ازای بیرونی  بلند سیاه دریده است ووقتی این مابه ازا دریافت شد دیگر شعر حرکتی به سمت عمق ندارد
و یا شاعر می گوید :ساز دهنی  لب هایی ام  بی شمار/ولب هایت اواز خوان دوره گرد /تمام ذهن شاعر و مخاطب در مسیر کشف منطق تصویری این شعر است و کاملا مشخص است که شاعر به صورت اندیشیده شده مخاطب را در مسیر کشف این معما قرار داده است و به محض اینکه مخاطب به منطق تصویری ان دست یافت لحظه مرگ شعر نیز فرا می رسد
و بنده حقیر طرح هایی مثل من امده ام / و کفش های دنیا جفت شده اند / وکبوتر ها / را بسیار شاعرانه تر می بینم و بار دیگر اعلام می کنم که مشخص نیست چگونه این اشعار در کنار اشعار فوق از یک  ذهن تولید شده اند و چنین بر می اید انگاربه  شاعر اشعاری از هر لون سفارش شده است  
و اما مواردی در اشعار مجموعه منشات وجود دارد که شاید از شم و نگاه شخصی نگارنده بر خیزد و برای ان به وضوح نتوان مصادیقی را بر شمرد
به نظر می رسد در بعضی از اشعار کلمات روی هم سوار شده اند کلمات "شی ایت" خود را از دست داد ه اند و به نظر می رسد که گاه بار تاریخی ،فلسفی و .. بر تمام شعر و یا سطر سایه انداخته است البته در جای هایی نیز واقعا کلمات شی ایت خود را حفظ کرده اند     
قطعه هفتم مجموعه منشات در این خصوص از اشعار موفق این مجموعه است ضمن اینکه این قطعه به همراه قطعه شانزدهم هارمونی منسجمی دارند و پرت و پلا گویی پر گویی در ان وجود ندارد  
نکته اخر این که شعر ازاد و خارج از وزن در سه مسیر حرکت کرده است :سپید شاملویی ،ساده نویسی مبتنی بر خلاقیت های تصویری (کلاهی اهری رضا بروسان )و شعر مبتنی بر اجرای زبان و البته نحل های شعری که در دهه هفتاد  مرسوم شدند و همچنین مخیل گویی های احمد رضا احمدی
شاعر منشات تکلیفش با این جریان های شعر مشخص نیست رگه هایی از تمام این جریان ها دراین مجموعه وجود دارد که به خوبی تبدیل به یک جریان مستقل نشد ه اند که البته با وجود تلاش شاعر شاید چنین اتفاقی بیفتد
شاعر محترم که از ادبا و فرهیختگان دو زبانه کشور ما هستند به دلیل بهر مند بودن از دو خاستگاه زبان حتما توانایی به ظهور رساندن استعداد شگرف خود به سمت اعتلا و ارتقا شعر و رسیدن به زبان  خود خواهند داشت
و اما غیر منصافانه است که از مضمون و محتوای شعر منشات حرفی هر چند کوتاه به میان نیاید
در اکثر اشعار ازادی که بنده از شعرای مختلف در فضای مدرن خوانده ام سر خوردگی ،قداست زدایی هم از کلمات و هم از مفاهیم ،وارد شدن به فضاهای اروتیک و همچنین فمینیستی  دیده می شود که در منشات جای این عرصه ها خالی است و  جای آن ها مفاهیمی انسانی و هویتی را گرفته است و این خبر خوشی است برای کسانی که هم به ذات هنر توجه دارند و هم مظروف آن
             

کلمات کلیدی این مطلب :  ،

موضوعات : 

   تاریخ ارسال  :   1393/3/13 در ساعت : 0:4:41   |  تعداد مشاهده این شعر :  936


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

محمدمهدی عبدالهی
1393/3/13 در ساعت : 23:24:36
سلام و عرض ادب استاد عزيز
درود بر شما
بهره برديم
همواره سلامت و سربلند باشيد
أعياد شعبانيه بر شما مبارك
ياعلي
صادق ایزدی گنابادی
1393/3/14 در ساعت : 14:53:52
سپاس
نسرین حیایی تهرانی
1393/3/14 در ساعت : 12:25:0
نقد خیلی خوبی بود با قلمی دلچسب و آراسته. دست مریزاد استاد
صادق ایزدی گنابادی
1393/3/14 در ساعت : 14:54:27
سپاس
محمد یزدانی جندقی
1393/3/15 در ساعت : 14:27:32
سلام جناب استاد صادق ایزدی گنابادی شاعر و منتقد اندیشمند درود بر شما .....
قلم قابل احترامی درنقد ادبی هنری دارید روی مجموعه اشعار به ویزه کارهای خوبی مثل منشات ابرو نقد شما خواندنی تر نیز می شود خواندم وبهره بردم در همین فرصت بابت نقد اخیرتان روی "یک جرعه اندوه "بی نهایت تشکر می کنم سپاس
صادق ایزدی گنابادی
1393/3/16 در ساعت : 10:24:54
سلام بر دوست ،ادیب وفرهیخته گرامی جناب محمد یزدانی جندقی
نگاه از سر لطف ، مرحمت و بزرگواری شما مرا سخت شرمنده می کند
متشکرم
خدابخش صفادل
1393/3/14 در ساعت : 21:5:40
درود بر شما. عالی بود.آموختم.
صادق ایزدی گنابادی
1393/3/14 در ساعت : 21:31:58
سپاس از لطف شما
محمدرضا جعفری
1393/3/15 در ساعت : 4:22:47
سلام بر استاد ارجمند
بهره مند شدم
سربلند باشید انشاالله
صادق ایزدی گنابادی
1393/3/15 در ساعت : 8:43:14
درود بر شما
بازدید امروز : 7,822 | بازدید دیروز : 7,712 | بازدید کل : 121,723,290
logo-samandehi