ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



نکته ای باشما
متاسفانه بعضی از آقایان معنای نو آوری ادبی را با شلختگی در هم آمیخته اند  و  شلختگی ها ی صوری متن  خود را به نام نو اوری و ابداع توجیه می فرمایند
حقیر خود بی اعتنا به جریان های نو ادبی نیستم و اصولا هر اثری را که از ذاتی شاعرانه برخوردار باشد چه نو و چه کهنه حایز اهمیت دانسته ودر  خور توجه  اما هر گز شلختگی و ناهمگونی به اندازه سنگینی  یک بال  پروانه  پذیرفتنی نیست
اخیر شاعرمحترمی  با گفتن دو بیت (در بحر مضارع مثمن اخرب )و قرار گرفتن قافیه در مصراع های زوج  اصرار دارد که نام آن دوبیتی  باشد در صورتیکه دو بیتی و یا ترانه با وزنی دیگر هارمونی خاصی  را به خود می گیرد و اتفاقا در سنت به خوبی برای این قالب ادبی محتوا و فرم و وزن هماهنگی دیده شده است  
 برادر محترم ، سرودن دو بیت  شعر با اسلوب کاملا سنتی اما وزنی که نه رباعی است و نه دوبیتی و اصرار براینکه این یک دو بیتی است  نام آن نو اوری نیست اگر دست کاری های اینچنینی در سنت نامش نو اوری باشد روزی صدها ابداع ونوآوری می تواند صورت بگیرد  
و اصولا این چه نو آوری است که شما وزن و صورت و قافیه را از سنت بگیرید و بعد به نام نو آوری  سروده ای را که بر اساس  همان سنتی که وزن شعر بر ان استوار است ،دوبیتی نام ندارد ، دوبیتی بنامید در صورتیکه در بستر  سنت برای این دوبیت نیز نامیست که قطعه می باشد و اگر در مورد این دو بیت شعرها فرموده شود  قطعه های کوتاه رمضانی نه دنیا خراب می شود و نه شهر از قاعده خارج ،چرا که قطعه هایی با بیت مطلع  مصرع سابقه داشته و پذیرفته می نماید  
و اما گروهی از آقایان نیز نسبت به آشفتگی های  مستند شعر شا ن بی اعتنا هستند .رعایت وزن در شعر سنتی لازم است وقتی کسی مثل جناب خوش عمل تذکر وزنی می دهند شاعر اگر شاعر باشد باید الساعه نسبت به اصلاح شعر خود اقدام کند نه ان که با بی اعتنایی از کنار آن  رد شود 
اصولا در معرض عموم قرار دادن  شعریک فایده اش می تواند این باشد که عیوب اشکار آن  بر طرف شود و گرنه بهتر است که شعر در منزل برای خانم بچه ها خوانده شود و بس  اگر بنا باشد  شعری پر از اشکال در دفتر شعر شاعری با وجود تذکر دیگران ،عیوبش برقرار و پایدار باشد چه نیازی است که شعر در معرض گفتگو و نظر دیگران قرار گیرد   
 بی اعتنایی نسبت به تذکر در خصوص اشکالات مستند و اشکار  اگر  از سر غرور و خود پسندی باشد ، فاتحه ی چنین شاعری را باید خواند من پیشنهاد می کنم کسی که هر دستاورد  خود را نیازمند به بازنگری نداند  هرچه زودتر باید  شاعری را فراموش کند
البته این مورد فقط در خصوص اشکالات واضح و اشکار می باشد و اصولا می تواند شاعر در خصوص مطالبی که ناشی از یک نوع دیدگاه به شعرش  است ویا بر اساس سلیقه ،بی تفاوت باشد   

کلمات کلیدی این مطلب :  ،

موضوعات : 

   تاریخ ارسال  :   1393/4/17 در ساعت : 15:12:58   |  تعداد مشاهده این شعر :  956


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

مطهره عباسیان
1393/4/18 در ساعت : 9:58:56
سلام استاد. بابت دروسی که در قالب نقد و نکات آموزنده ای اینچنینی در سایت به امثال منی می آموزید به نوبه کمال تشکر را دارم. برقرار باشید
صادق ایزدی گنابادی
1393/4/18 در ساعت : 12:13:18
سلام
از کوچک نوازیتان متشکرم
بنده معلم کوچکی هستم که در دبستان نبوت گناباد فارسی کلاس ششم و پنجم درس می دهم
بزرگواری و قدر شناسی حضرت عالی و دیگر دوستان بر بنده ثابت شده است و بعد از این اگر در خطاب بنده از شاخص استاد استفاده نشود بسیار خوشحال می شوم
سید علی اصغر موسوی
1393/4/20 در ساعت : 18:43:12
سلام
طاعات قبول
نفستان گرم استاد ایزدی بزرگوار
التماس دعا
صادق ایزدی گنابادی
1393/4/20 در ساعت : 19:5:46
سلام بر شما سید بزرگوار
از بزرگواریتان متشکرم
محتاجیم به دعا
محمد وثوقی
1393/4/18 در ساعت : 2:53:59
سلام و عرض ادب استاد عزیز
به نظر بنده درباره ی دوبیتی حق با شماست.
از گذشته تا اکنون این قالب هم مثل رباعی به وزن ویژه اش شناخته می شده نه فقط دو بیت داشتن اش با آرایش ویژه ی قافیه اش؛ منتهی مستحضرید که وزن دوبیتی را در گذشته ـ عمدتاً از المعجم به بعد ـ منحصر در بحر هزج مسدس محذوف ندانسته اند؛ اگر چه آن را خوش ترین اوزان دوبیتی محسوب کرده اند:
«و خوش ترین "اوزان" فهلویّات [هزج مسدس محذوف] است که ملحونات آن را اورامنان خوانند». این نظر شمس قیس غلط است و ناشی از خلط مسموعات است با مکتوبات در عروض (شمس برای دوبیتی قائل به سه وزن بود!)... به هر حال دوبیتی همواره بر همین وزن هزج مسدس محذوف گفته و شنیده شده است.
و الله العالم.
یا علی (ع)
صادق ایزدی گنابادی
1393/4/18 در ساعت : 9:39:13
سلام بر فرهیخته ی محترم
بهره بردم ،متشکرم
م. روحانی (نجوا کاشانی)
1393/4/20 در ساعت : 11:16:19
درود بر جناب ایزدی عزیز ، صبحه جمعه ی شما به خیر و برکات رمضانیتان مستدام.
امیدوارم زنده و سرحال باشید ، من نیز تا این لحظه در سایه الطاف بی کران الهی زنده ام . می بینم هنوز تلخی شعر" دوبیتی های رمضانی " از ذهنتان خارج نشده ، گفتم با غزلی کامتان را شیرن کنم
اینجا دوباره بر لب ، حرف از قضاوت ماست
ناگفته های قاضی ، در هر نگفته پیداست
در مکتب معلم ، باید هماره آموخت
این پند پرنیانی ، درس ِ همیشه ی ماست
درجا زدن چه سخت است ، در این کلاس بازی
عیب از حضور ما نیست ، اندیشه نا شکیباست
هم در کلاس اول ، هم در کلاس آخر
یک ذره فکرِ تغییر ، دنیایی از معماست
تا فکر نام باشیم ، دوریم از تحول
قانون نگفته هر اسم یاد آورِ مسماست
دلگویه های موزون نامش شلختگی نیست
عکس شلختگی در ، چشم شلخته پیداست
نو آوری کدام است ، ما حرف تازه داریم
باید به قطره دل بست ، چون قطره قلب دریاست
حلوا به هر زبانی ، یک اسم ویژه دارد
باور کنید یا نه ، حلوا همیشه حلواست
صادق ایزدی گنابادی
1393/4/20 در ساعت : 12:34:44
سلام
"قانون نگفته هر اسم یا اور مسماست
به نظر می رسد منظور حضرت عالی این است که بدون اینکه قانون بگوید هر اسمی مسما ی خود را بیاد می اورد
استاد محترم
بین اسم و مسما رابطه قراردادی بر قرار است که اتفاقا قرارداد نیز شکلی از قانون است
اسم و مسما بخشی از زبان است که بر خلاف کلام شما از قوانین واجی هم نشینی نحوی و کاربردی پیروی می کند
شاعر محترم
ای کاش به جای مشاعره و استفاده از ساحت شعر جریان بحث را به سمت یک دیالوگ استدلالمند پیش می بردید
استاد عزیز بنده هم می دانم که حلوا در هز زبانی نام ویژه ای دارد و بر همان اساس نیز می گویم در زبان و شعر فارسی قرارداد شده است که به دوبیتی هایی که وزن آن مفاعیلن مفاعیلن فعولن باشد و هارمونی شور انگیز داشته باشد و قافیه در مصراع های اول و زوج باشد دوبیتی گفته شده است
بنده هنوز متوجه نشدم که اساس استدلال حضرت عالی برای به هم ریختن این قرار داد چیست
استاد عزیز
جواب این سوال شعر پردازی نیست
قرارداد شده (در نظام زبان )است که به چند برگه کنار هم که بر روی ان نوشته هایی باشد کتاب بگویند
حالا کسی پیدا شود و بگوید نخیر من می خواهم از این به بعد به کتاب بگویم آب کی گفته که باید به این شی کتاب گفت من به نام تحول می خواهم به آن بگویم آب واقعا شما این حرف را می پذیرید
به نظر می رسد که باید کفایت مذاکرات و مباحثات را اعلام کرد قضاوت نهایی باشد برای خوانندگان

عبدالله عمیدی
1393/4/19 در ساعت : 3:9:14
سلام
از حساسیت لازم در حفظ اصول باید خرسند بود
استفاده کردم
ممنون از لطف شما استاد بزرگوار
صادق ایزدی گنابادی
1393/4/19 در ساعت : 9:17:48
متشکرم
علی فردوسی
1393/4/21 در ساعت : 0:9:35
سلام جناب ایزدی گنابادی

در مورد دسته دوم خواستم عرض کنم گاهی پیش می آید که شاعری شعری را در دفرش درج می کند ولی به دلایلی فرصت نمی کند به سایت سر بزند یا دسترسی به اینترنت ندارد و لذا نمی تواند نقدها اساتید را اعمال کند. شاید باید حساب این دسته از دوستان را از بی توجهان جدا کرد
صادق ایزدی گنابادی
1393/4/21 در ساعت : 1:26:29
سلام بر فرهیخته گرامی جناب فردوسی
از حسن توجهتان به مطلب حقیر نهایت تشکر را دارم
بله چنین چیزی هم ممکن است اتفاق بیفتد که ان شاءالله وقتی به دفترشان مراجعه کنند اشکالات اشکار را بر طرف خواهند کرد
منظور کلی بنده این بود که نسبت به اشکالات مستند و اشکار اثر بی توجهی نشان دادن فرایند خوبی نیست
و گرنه نسبت به نوع نوشته هایی که حقیر می نویسم بی توجهی و بی اعتنایی خیلی هم خوب است چون بیشتر سلیقه ای می باشد
ولی وقتی اشکال وزنی در شعر ی کلاسیک را شخص قابل احترامی مثل استاد خوش عمل تذکر می دهد باید نسبت به رفع آن اقدام کرد و تشکر نیز نمود
محمدمهدی عبدالهی
1393/4/17 در ساعت : 19:57:24
سلام و عرض ادب استاد عزيز
درود بر شما
بهره وافر برديم و تذكرات بسيار به جايي بود
طاعات و عباداتتان قبول
برقرار باشيد و پايدار
ياعلي
صادق ایزدی گنابادی
1393/4/17 در ساعت : 20:50:48
تشکر جناب عبدالهی
در اذکار خود به یاد حقیر هم باشید
م. روحانی (نجوا کاشانی)
1393/4/19 در ساعت : 19:42:15
با درود به استاد ادبیات دلسوز ، سخت کوش و سختگیر جناب ایزدی گنابادی

نیکو نگاشته اید اما همچنان نبک نمی نگرید .


سلام بر همه ی شاعران شعر شناس
که در مسیر هنر راه می روند درست
کلامِ " صادق " ِ ما صادق است در مفهوم
ولی نشان هنر را در آن نباید جست
.....
کدام طبع روان خم نمی کند سر را
برای فائضِ شیرین بیانِ دشتستان
کدام اهل ادب احترام قایل نیست
برای شعر درون جوشِ طاهرِ عریان
.........
بیا اشاره ی تاریخ را نگاه کنیم
زبان زنده ی تاریخ ، قفل ِ غامض نیست
درست گفت ادیبی غریب وقتی گفت
مرا ببخش ، دوبیتی که ارثِ فائض نیست
..........
اگر اشاره به نام است ، نام چیزی نیست
که خوبی و بدی اش در خودش عجین باشد
چه بهتر است که آن کس که صاحبِ نام است
یرای نام خودش ، نیز بهترین باشد
..........
نمی شود همه ی شعر را تماشا کرد
ورای بینش ما ، عشق آشیان دارد
برای بستن در ، سعی کرده اند ولی
هنر همیشه دری رو به آسمان دارد
........
کسی به معجز دانش نمی کند تردید
تمام ِ دانش ما هم تمامِ دانش نیست
همبشه بیشتر از آنچه هست ، باید جست
مگر کارِ مرز هنر زندگی ّ و پویاییست ؟
............
کسی که پوست درانیده است از غیرت
به نقص حجت او نیز ، می توان شک کرد
چگونه این همه گل را ندیده انگاریم
گذشت آن که زمستان گلی نمی پرورد
........
زبان ، زبانِ خدا نیست ، تا به هر تغییر
گمان کنیم که دین بی عمود می ماند
درین جهان به جز از بحر و نظم و قالب و وزن
ز هر سروده ، سرور و سرود می ماند
.................
شلختگی ، گذر از یک حصار ممتد نیست
که گشته است به دست من و تو معماری
پزشگ های زیادی درین جهان هستند
که داده اند گریبان به چنگ بیماری
...........
اگر به غین نوشتند ، قیمه را گاهی
شما به طبع لطیفت قبول کن با قاف
ادیب ِ اهل خراسان ، ادب نگهدار است
به نام نقد ، به شاعر نمی کند اجحاف
صادق ایزدی گنابادی
1393/4/19 در ساعت : 20:44:54
سلام بر شاعر محترم
حقیر معلم کوچکی هستم که در کلاس ششم ابتدایی مدرسه نبوت گناباد فارسی درس می دهم
تا اندازه ای ذات هنر و نو اوری برایم شناخته شده است گاهی تحت شرایط زمان و مکان و هزاران ضرورت شاعر و یا نویسنده دست به فرا روی از سنت می زند و این را من می فهمم کاری که نیما شاملو اتشی و شاعران حرکت و حجم و ...کردند
اما وقتی که شاعر ضرورتی را برای نوعی فرا رفتن از بستر کلاسیک حس کرد و زمینه و فضا برای تحقق این ضرورت در سنت فراهم است ابداع و نو اوری معنایی جز بازی و یا شلختگی ندارد
حضرت عالی احساس نموده اید که دوبیتی ای خلق بفرمایید که وزن آن معمول و برابر با دوبیتی نیست
خوب استاد محترم برای چنین دوبیت هایی دنیای کلاسیک نامی افریده است اصرار حضرت عالی برای خروج از هنجار چیست
خیلی ساده بر دو بیت های خود نام قطعه بگذارید و قال قضیه را بکنید باور کنید جابجایی در حد یک نام اسمش نو اوری نیست
بازدید امروز : 7,778 | بازدید دیروز : 7,712 | بازدید کل : 121,723,246
logo-samandehi