ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



نگه بدان پری فتاده بود


پیاله‌ی وجود ما چو از تو پر ز باده بود
سلوک سخت عاشقی به شوق تو چه ساده بود
توی سِتاده بر فراز قله ناظری که خلق
ز هر طرف به سوی تو دلی به ره نهاده بود
در این صعود سخت و خوش ز کوه قاف مشکلات
ببین که عشق تو سوار سالکی پیاده بود
الا رفیق رهسپار سوی او ز پشت کوه
نگاهِ سویِ قله‌ی تو هم بدو فتاده بود
شعاع‌های دایره به مرکزی رسد کز آن
اشعه‌های نور مهر خود برون داده بود

کلمات کلیدی این مطلب :  ،

موضوعات :  عاشقانه و عارفانه ،

   تاریخ ارسال  :   1395/2/7 در ساعت : 11:44:28   |  تعداد مشاهده این شعر :  1083


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

ابراهیم حاج محمدی
1395/2/14 در ساعت : 6:30:34
با سلام و عرض ارادت
ضمن اعلام هم نظری با تمامی موارد مورد اشاره جناب سلیمانپور ارومی عزیز یاد آور می شود که
الف:علیرغم ادعای دوست عزیزمان جناب وثیق زاده انصاری هیچ گونه قرابتی با اوزان عروضی ادبیات غنی و کهن ما حفظ نشده است و بلکه دوری با آن حاصل گردیده است .
ب: وزن مصرع آخر فقط در صورت تحریک حرف نون در کلمه ی «برون» صحیح است و در این صورت اگر چه وزن درست می شود اما ضعف تألیفی پدید می آید .
ج: امکان پاسخگویی در بخش نقد برای همه ی عزیزان فراهم است . گمان می کنم جناب وثیق زاده انصاری عزیز اطلاع ندارند که در بخش نقد نظرات و نیز پاسخ ها پس از تأیید مدیر محترم بخش نقد در دسترس کاربران محترم قرار می گیرد
سعید سلیمانپور ارومی
1395/2/8 در ساعت : 13:21:27
درود بر جناب وثیق زاده عزیز
دو نکته:
1-ذوق و شوق شما در طبع آزمایی در اوزان خاص لااقل برای بنده جالب است اما اینکه در آغاز هر شعر وزن آن را نیز می نویسید جالب تر است!این کار در وزنهایی که امکان دارد مخاطب غیرحرفه ای شعر غلطش بخواند، خوب است- یا در اوزان نادری که اهل فن هم امکان دارد اشتباهش بخوانند- منتها اینکه بر تارک هر شعری وزن آن را نیز قید کنید لااقل در سایت تخصصی به نظر حقیر مناسب نیست خاصه زمانی که خودتان برایشان افاعیل یا افاعین عروضی(!) (با اخراج لام الفعل!) ابداع و مثلا در شعر اخیر وزن را "فعن فعن فعن..."(!) مرقوم کنید! باید در نظر داشته باشید که کاربرد افاعیل عروضی نیز حساب و کتابی دارد.مثلا نمی توان به جای فاعلاتن فاعلاتن فاعلن نوشت: فع فعولن فاعلن مستفعلن!
وزن شعر اخیرتان همان:
مفاعلن مفاعلن مفاعلن مفاعلن است
(رجز مثمن مخبون)
2- سر و کله زدن با اوزان کم کاربرد و نامانوس و تلاش برای سرایش در چنین اوزانی نباید شاعر را از محتوا و مضمون و کلا شعریت غافل کند.این تلاش شاعر بویژه وقتی مخاطب، آن را در شعر احساس کند و نیز کم بودن جوهره شعر یا ضعف مضامین در ابیات، به خلق آثاری ناموفق و متکلفانه منجر خواهد شد
سرتان سبز و دلتان شاد و طبعتان بالنده تر بادا
حمید وثیق زاده انصاری
1395/2/11 در ساعت : 10:33:38
سلام جناب سلیمانپور گرامی
دسته بندی اشعار یا غزلیات زیبای کلاسیک شاعران مختلف هدفی (شاید تا حدودی ابتکاری) است که در سایت خود (که به اوزان ذکر شده در بالای اشعار پیوند داده شده است) دنبال یا لااقل تشویق می‌نمایم. اگر این هدفی منطقی است قبل از آن لازم بوده است مبنای واحدی برای اوزان اشعار اتخاذ شود. همان طور که خود با مثالی ذکر فرمودید برای یک شعر واحد می‌توان اوزان افاعیلی مختلفی ذکر نمود که مثلاً در یکی با یک کلمه افاعیلی سه حرفی و در دیگری با یک کلمه افاعیلی چهار حرفی و حتی در دیگری با یک کلمه افاعیلی پنج حرفی آغاز شود. تشتت در چنین وزن گزینی‌ای برای یک شعر واحد (صرف نظر از اسامی‌ای که برای یک شاعر آماتور، نامأنوس و حتی دانستن آنها غیر لازم است) باعث می‌شود که دسته بندی‌ اشعار بر حسب وزن (که اشاره نمودم) عملاً غیر ممکن شود. بنابراین به عنوان یک پیشنهاد ابتکاری (که مسلماً جرم نیست و بلکه شاید حتی خوب هم باشد) وزن گزینی‌ای در صفحه فن شاعری معرفی شد که اولاً جامع و مانع باشد و فاقد تشتت ذکر شده در بالا برای وزن گزینی یا دسته بندی واحد اوزان اشعار باشد و ثانیاً بیشترین قرابت را با اوزان افاعیلی ادبیات شعری غنی و کهن ما داشته باشد (برخلاف معرفی کاملاً غیر لازم فارسی اوزان افاعیلی که توسط برخی از اساتید ادبیات دانشگاه معرفی شده است و بیشتر بوی عرب ستیزی می‌دهد تا انجام کاری جدید و پیشروانه).
در مورد نکته دومی که ذکر نمودید حساسیت بیشتری وجود دارد و کاملاً با شما هم عقیده هستم که در درجه اول، معنا و مضمون و زیبایی شعر برای انتقال بهتر معنا اهمیت دارد و سعیم بر انجام همین امر با استفاده از ظرفیتهای احتمالی اوزان مختلف بوده است و یکی از دلایل عمده ارائه اشعار در این سایت وزین بهتر شدن اشعار با نقد اساتید و شاعران محترم در این زمینه بوده است.
پاینده باشید
حمید وثیق زاده انصاری
1395/2/12 در ساعت : 16:39:50
سلام جناب سلیمانپور گرامی
اقدام یا لااقل ایجاد انگیزه برای دسته بندی اشعار یا غزلیات بر حسب وزن آنها هدفی است که در سایت خود که آدرس آن به وزنهای ارائه شده در بالای غزلیاتم پیوند شده است پیگیری می‌نمایم. این دسته بندی احتمالاً تا حدودی نوآورانه و شاید خوب و مسلماً بلااشکال و آزاد است. برای انجام و گسترش و همه گیری این کار نخست لازم بود مبنای واحدی برای تشخیص وزن اتخاذ شود تا مثلاً یک شعر واحد به وسیله‌ی چندین وزن توسط شاعران آماتور ارزیابی نشود (همچون مثالی که خود زدید، و مثلاً توسط یکی با یک کلمه افاعیلی سه حرفی و توسط دیگری با یک چهار حرفی و توسط شاعر دیگری با یک پنج حرفی شروع شود). تلاش برای ایجاد این مبنای واحد کاری است که در صفحه فن شاعری ارائه داده‌ام و بر اساس آن عمل می‌نمایم. در این کار سعی شده است بیشترین قرابت با اوزان عروضی ادبیات غنی و کهن ما حفظ شود (برخلاف ارائه غیر لازم اوزان عروضی فارسی که توسط برخی از اساتید دانشگاهی ادبیات ما ارائه شده که بیشتر بوی عرب ستیزی می‌دهد تا انجام کاری مفید).
رعایت نکته‌ی دومی که فرمودید مسلماً لازم است و محتوا به هیچ وجه نباید فدای قالب و ظاهر، که هدف اصلیش القای هر چه بهتر محتوا باید باشد، بشود. یکی از دلایل ارائه اشعارم در اینجا ارزیابی حصول یا عدم حصول این مقصود با ارزیابی بازخوردها از شعرا و خوانندگان گرامی سایت است.
پاینده باشید
نام ارسال کننده :  علیرضا آیت اللهی     وب سایت ارسال کننده
متن نظر :
ماشاء الله . مستفید شدم
علی دولتیان
1395/2/11 در ساعت : 0:58:3
استاد شعر شما بسیار زیباست
اگر از کلمات شکسته کمتر استفاده می شد که دیگه ماه بود!
دادیار حامدی
1395/3/7 در ساعت : 6:32:47
بررسی قوت یا ضعف این شعر، بستگی به این دارد که بدانیم شاعر چه مدتی است که به کار شاعری مشغول است. برای شروع خوب است . انشالله به تدریج زبان شعر هم روان تر و امروزی تر خواهد شد
صادق ایزدی گنابادی
1395/4/30 در ساعت : 10:14:39
سلام :این شعر حضرت عالی نیز وزن ان درست است گرچه رکن بندی حقیر با شما متفاوت است
بنده این طور شعر را رکن بندی می کنم
مفاعلن مفاعلن مفاعلن مفاعلن
این که رکن بندی بنده درست است یا شما قضاوت با علما
اما بهر حال هم با رکن بندی شما و هم بنده وزن درست است و مراد اصلی از رکن بندی و تقطیع که همانا درست خواندن است اتفاق می افتد
ولی باز هم بگویم شعر به ره خدا شتابی با هر دو وزنی که گفته شده اغتشاش وزنی دارد
بازدید امروز : 2,599 | بازدید دیروز : 11,754 | بازدید کل : 122,234,125
logo-samandehi