ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



ستاره احمد
چندی قبل مطلبی در خصوص شعر "ستاره احمد" شاعر بزرگ محمد کاظم کاظمی نوشتم که خدمت شما عزیزان تقدیم می دارم امید است مقبول افتد 
شاید مطلب حقیر ارزشی نداشته باشد اما اگر بهانه ای بشود برای باز خوانی این شعر خوب بسیار ارزشمند خواهد بود 
شعر را می توانید با یک جستجوی ساده از فضای مجاز ی پیدا کنید "امشب مگر چه ولوله در اسمان شده است /این گنبد سیاه. ه جواهر نشان شده است /
اولین نکته ای در خصوص  شعر ستاره احمد محمد کاظم کاظمی باید گفت این است که صداقت و دغدغه ی شاعر نسبت به مقوله ی وحدت بین شیعه  و سنی کتمان ناپذیرست هستند شاعران و نویسندگانی که به مقوله وحدت شیعه و سنی نگاهی ابزاری دارند وچندان دلی و از سویدای دل  به چنین چیزی اعتقاد ندارند اما شاعر ستاره احمد با ابیاتی مصداق محور و مبتنی بر تجربه های دینی خود صداقت خود را نسبت به این امر نشان داده است
و اما در شعر ستاره احمد شاعر روی اطلاعات تاریخی و دینی مخاطب حساب ویژه ای باز کرده است 
به طور مثال بیت عبدالعلی به خانه فاروغ می رود زینب دو باره عایشه را میزبان شده است "اگر مخاطب از نوع نام گذاری شیعیان و اهل تسنن اطلاع کافی نداشته باشد نمی تواند  به ذات معنای بیت که همانا تشویق به  ارتباط دوستانه اهل  سنت و شیعه است پی ببرد 
البته  همین بیت  صرف نظر ازاین که عبدالعلی  و فاروغ  نام هایی هستند شیعیان و اهل تسنن  روی فرزندان خود می گذارند  کارکرد  معنایی دارد به خانه رفتن هر فردی به خانه ی دیگری نشانه شناسی صمیمیت و دوستی است 
تقدم و تاخر این اسامی در همین بیت برای حقیر مشخص نیست که بر چه اساسی صورت گرفته است ولی  در مصراع دوم عایشه به خانه ی  زینب رفته است   عکس و طرد مناسبی در بیت شکل گرفته است  و هم رابطه دو طرفه قوی تری بین  شخصیت های شعر شکل یافته    
شاعر ستاره احمد به مانند اشعاردیگر ش از مخاطب خوانی قدرت مندی برخوردارست مخاطب این گونه اشعار معمولا چرایی و چگونه گی را می خواهد و شاعر در میانه ی شعر علت اختلافات شیعه و سنی را به شکل شاعرانه ای بیان می کند این امر با ورود شخصیت های مولوی و شیخ صورت می  پذیرد تفکیک مولوی بد و خوب از یکدیگر نیز نشان از این دارد که شاعر نگاهش به مقوله های این چنینی  نگاهی  منصفانه است  
سیب در شعر امروز  جایگاهی ویژه دارد محمد کاظم کاظمی نیز از این قاعده مستثنی نیست زیبایی و دو نیمه درست مثل هم آن  دست مایه ی شاعران قرار گرفته است 
 
 توازن و تناسب در شعرستاره  احمد به خوبی با اصل همبستگی و وحدت هم خوانی دارد اگر مولوی هست شیخ هم هست اگر وهابی به عنوان یک عنصر منفی مطرح شده است غالی نیز که از انحرافات مذهب تشییع محسوب می شود حضور دارد حتی در استفاده از مکان ها به نظر می رسد که چنین توازنی بر قرار است
البته احتمال اینکه در این تناسبات رسیدن به قافیه نیز تاثیر داشته است وجود دارد مثلا در بیت یک پاره نزد مفتی الاظهر امده یک پاره سهم مجتهد اصفهان شده است  شاید منطقی تر این بود که یک پاره سهم مجتهد قم و یا نجف شده باشد با این وجود   این را هم نمی توان در نظر نداشت که اصفهان در دورانی خصوصا دوران صفوی مرکز تعالیم و اجتهاد شیعه بوده است
در مصراعی نیز تناسب جنگ انار با دندان وجه منطقی تری دارد که به نظر می رسد ضرورت قافیه به جای دندان دهان را نشانده است 
شاعر شعر ستاره احمد در عین اینکه به شدت محتوا گراست و به گفته شاملو شعر را به جای مته بکار می گیرد تا انچه را 
 را که درست می پندارد به وجود بیاورد از تصویری گریهای شاعرانه نیز غافل نیست آینه ای شکسته و هر پاره ی ان روشنگرکرانی شده است و یا نهری که انشعاباتش به سرزمین های مختلف رسیده است تصاویری است که شاعر خلق کرده است تا محتوای مورد نظر خود به مخاطب القا کند  
به لحاظ نحوی به دلیل استفاده از ردیف فعلی ارکان دستوری  به شکل طبیعی امده اند که در امروزی شدن شعر کمک زیادی کرده است 
فقط در یک مورد به نظر می رسد که بین  نهاد و فعل مطابقت از نظر شمار صورت نگرفته است :"البته شیخ و مولوی خوب نیز هست /با همدگر به سان دو گل مهربان شده است" که باید شده اند باشد 
اقتضات یک قصیده خوب در این شعر شکل گرفته است مقدمه چینی و به عبارتی تغزل ،تنه اصلی و توصیه های شاعر که جای شریطه را در نوع قصاید سنتی گرفته است 
پایان بندی شعر نیز با یک طنز پوشیده و جالب به پایان رسیده است  افسوس که یک فدایی داعش در ان میان /آماده ی معاشقه با حوریان شده است /طنز این بیت از پارادوکس  افسوس و معاشقه با حوریان شکل گرفته است اصولا به وجهی از بهشت در این بیت اشاره شده است که خنده عمیقی را بر لب مخاطب می نشاند فهم  این  بیت هم مستلزم اطلاعاتی است که باید در کوله بارمخاطب وجود داشته باشد داعش را بشناسد کمر بند انفجاری را بشناسد و همچنین انتحار را 
بعضی ها گروههای تکفیری رافقط نتیجه سیاست های قدرت های غربی می دانند در صورتی که ممکن است که انها حامی این گروهها باشند ولی بنیان انها را تفکر و اندیشه ی غلط رقم زده است تفکری که می گوید اگر این کافران را بکشی به بهشت خواهی رفت 
تا یادم نرفته است انتقاد کوچکی به این بیت هم داشته باشم وهابی از طریقی و غالی به گونه ای / آماده ی جویدن این استخوان شده است /برای ورود استخوان تمهید اندیشی صورت نگرفته است شاعر در کتاب شمشیر و جغرافیا در بیتی می گوید  ببین کوروش هم اینجا خواب بیداری نمی بیند / به سوی زندگی بشتاب و بگذار این جسد ها را /در این بیت برای این جسد ها مقدمه سازی خوبی صورت گرفته است این تمهید اندیشی با نام بردن از کوروش صورت گرفته است راویی خطاب به سلمان فارسی می گوید نماد های مرده شاهنشاهی را رها کن 
در خصوص بیت دعوا چه می کنی که در این کاروان چرا /گاهی علی و گاه عمر ساربان شده است /نیز باید گفت این دعوا فقط از جناب شیخ است و گرنه مولوی درساربان شدن علی چون و چرا ندارد 
 
 
 
 
 
 
  
کلمات کلیدی این مطلب :  ،

موضوعات : 

   تاریخ ارسال  :   1395/9/29 در ساعت : 22:2:50   |  تعداد مشاهده این شعر :  836


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

نام ارسال کننده :  ح     وب سایت ارسال کننده
متن نظر :
کلا" مزخرف است . شعر را نمیفهمی . مگر مجبوری در رشته ای که ابدا" استعدادش را نداری وارد شوی ؟! . آبروی ادبیات ایران را میبری .
م. روحانی (نجوا کاشانی)
1395/10/4 در ساعت : 16:38:10
درود و دست مریزاد
بسیار نیکو قلم زده اید در باره ی شعر ستاره ی احمد استاد محمد کاظم کاظمی ، خواندم و استفاده کردم
یاد آوری
در مصراع دوم بیت مطلع شعر که شما آن را بازنویسی کرده اید
"امشب مگر چه ولوله در اسمان شده است
این گنبد سیاه دو باره جواهر نشان شده است "
کلمه ی " دوباره " با سهوالقلم آمده ، که باید حذف شود
سلام تشکر از لطف شما بله درست می فرمایید
بازدید امروز : 7,899 | بازدید دیروز : 7,712 | بازدید کل : 121,723,367
logo-samandehi