گل در این غزل حضور نمادین دارد و تمام تصاویر شاعرانه بر همین اساس افریده شده اند اما در این راستا دو ضعف عمده و غیر قابل انکار وجود دارد
یکی وجود این نماد در ردیف است که می توان ان را به سهولت با نماد دیگری جابه جا کرد دیگری وجود شاخص های موازی در متن است مثل ) خانه ) در ب خانه ) که چند بیت این غزل با شاخص های موازی بدون ارتباط منطقی تصویری با گل که حضور نمادین دارند ساخته شده اند به عبارت بهتر
تغییر لفظ در ردیف این غزل با عث برهم خوردن تعادل معنایی نخواهد شد و این یک ضعف ساختاری محسوب می شود به همین دلیل سنت مداران غزل پارسی بیشتر به کاربرد افعال در ردیف اهتمام ورزیده اند و در شعر معاصر نیز افعال ضمایر و مفعول بی واسطه حضور پررنگ تری از کلمات مجرد دارند که نیاز به ترکبب سازی از این دست باشد و دیگری گونه های ترکیبی ردیف و قافیه در این غزل است که این سه مورد
1حضور نمادین ردیف نیازمند توجیه فرامتن نقد
2وجود شاخص موازی در متن بدون ارتباط منطقی با ردیف درمتن فارغ از توجیه فرامتن
3ترکیب های ناهمگن ردیف وقافیه
که نقد سختگیرانه را موجب می شود
خوانش چند ردیف و قافیه این غزل
بهانه ی گل در مصرع اول : منطقی و پذیرفتنی است //
درب خانۀ گل در مصرع دوم : نمادین و پذیرفتنی و در همسویی با تر کیب اساس
::
اما در سایر ابیات هر کلمه ای به جای گل به خوبی خواهد نشست حتی در ترکیب با قافیه و این به نظرم یک ضعف عمده برای این غزل خوب محسوب می شود
ضعف تالیف :
دری که مبدأ تاریخ درد های شماست
و چون شکست سرش را گذاشت شانۀ گل
::
این بیت به ان واقعه مشهور تاریخی دارد اما با ضعف تالیف روبروست و نیازمند تجدید نظر است ) زمین گذاشتن سر (کنایه مناسبی از وفات یا شهادت حضرت زهرا نیست ضمن انکه بین نهاد وگزاره خبر نیز فاصله زیاد ایجاد شده و همین موجب پیچیدگی در سخن است
دری که مبدأ تاریخ درد های شماست
و چون شکست....
پیشنهاد
::
با اجازه شاعر محترم این غزل را با ردیف مولا خوانش کردم
مفاعلن فعلاتن مفاعلن فع لن با ردیف گل
مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن
با ردیف مولا
و با کمترین تغییر در ترکیب های لفظی به لحاظ پر کردن افزوده ضرب اهنگ به معنویت مورد توجه شاعر محترم رسیدم و به نظرم چنانچه تمرکز شاعر بر روی ردیف مولا برای این غزل با توجه به فرصت بیشتری که صورت کامل بحر عروضی در اختیار شاعر می گذاردو تعمیم برخی از مضامین اختصاصی شخصیت محوری شعر از حضرت زهرا به حضرت مولا علی و زهرا ... با غزلی بسیار زیبا و کامل روبرو خواهیم و موسیقی بیرونی شعر هم با توان تاثیر گذاری بیشتری ظاهر خواهد شد
در پایان برای شاعر عنوان دار این غزل ارزوی موفقیت روز افزون دارم