ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



گفت : افسانه ست

متاسفانه انفجار جمعیٌت اراذل و اوباش را در هر رشته ای شاهدیم . بلانسبتِ شاعران حقیقی و مودب و ادیب ، صوفی مسلکان شولای منحرف از دین چرا تحت حمایت بیدریغ ؟! ، از پشت خنجر می زنند ؟ . به گفته امام همام « اگر یک جو شهامت دارند » بیایند اراجیفشان را در همین دفتر مطرح کنند تا به قضاوت ادبای حقیقی سایت و غیر سایت نهاده شود .


گفت : افسانه ست
 
گفت : افسانه است
 
من نمی دانم ...
پس چرا زهرا
اسوه شد به جهان ؟ :
- بانوی پرهیز
- زاهد و قانع
- مظهر ایمان
-...
 
عیب هایش کو؟!
مانده است نهان ؟
و همه حُسنش :
- حسنان ، محسن
- زینب کبری ،
امٌ کلثومش
و
همه روز که او ساخت علی
و همه روز که او ساخت علی
و همه روز که او ساخت علی :
مادری مریم 
زن تر از حوٌا...
 
واینهمه کافیست ؛
او مکمٌل بود ؛
اسوه در تکمیل
 
گفت : افسانه ست
گفتم : اسطوره ست

 پینوشت :علی اللهی ها ( که یکطرف از فتنه های سوریه ، همین فرقه ضالٌه شیعه نما بنام علویان است ) معتقدند که خداوند در وجود حضرت علی (ع) حلول کرده است ؛ پیامبر اکرم (ص) و فاطمه زهراء (ع) را به هیچ می انگارند ، فقط معتقد به علی ، و مردمی اهل فتنه ، جنگ و خونریزی و آشوب هستند ؛ حال آنکه ما در مکتب اصولی معتقد نه تنها به نقش پیامبر(ص) بلکه همچنین نقش مادرم حضرت زهراء (ع) در علی شدن علی هستیم ؛ و مخالفت این گروه ، حال به هر بهانه ای ، با این شعر که سه بار در آن
«و همه روز که او ساخت علی »
 آمده است طبیعی است . علی اللهی های بارز بیشتر در سوریه و علی اللهی های پنهان  بنظر می رسد بیشتر در تهران ، مناطق کردنشین ( که گویا شاعری روحانی نما هم بین آنان وجود دارد ) وگناباد و بطورکلٌی آبادیهائی از خراسان هستند با ظاهری از موی و ریش و سبیل بلندکه گویا معدودی از گروهک پیکار هم به آنان پیوسته اند ...

موضوعات :  اجتماعی ، آیینی و مذهبی ، سایر ،

   تاریخ ارسال  :   1392/1/24 در ساعت : 20:6:57   |  تعداد مشاهده این شعر :  1782


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

صادق ایزدی گنابادی
1392/1/25 در ساعت : 12:42:53
سلام بر شاعر محترم
1-یکی از ضعیف ترین اشعار آیینی را که در چند
روز اخیر خواندم قطعا همین شعر است
شروع شعر با سوالاتی فاقد ادبیت و با پاسخ های روشن و خبری
2-اطلاق صفت های زاهد و قانع فقط در مقاله ها یی که در مورد حضرت زهرا گفته می شود جایگاه دارد و جایگاه شاعرانه ای ندارند
و فاجعه امیز ترین بخش شعر که عتاب و عصبانیت به حق استاد بزرگ خوش عمل را نیز برانگیخته است با "عیب هایت کو شروع می شود عجالتا به شاعر پیشنهاد می کنم که فوری کلمه ی زخم ها را به جای عیب ها بگذارید حداقل شعر از بار توهین به حضرت زهرا خارج می شود بقیه ی شعر نیز آنقد ر ضعف از سر پابش می بارد که محتاج توضیح نیست
3-....
4-....
5-...
6-....
و ...
محمدجواد ایزدپناه
1392/1/26 در ساعت : 15:24:48
سلام به استاد گرامی
نقد صیقل دهنده ی اثر یک هنرمند است اما باید منصفانه و عادلانه باشد.
قطعا نقد غیرمنصفانه و مغرضانه به همان میزان زشت و ناپسند است که نقدناپذیری متعصبانه...
اینجانب ضمن این که آن شیوه ی نقد را قبول ندارم و معتقدم اگر نقدی صورت می گیرد باید دفاعیات شما نیز درج گردد یا حداقل در همین صفحه نقد می شد
از جنابعالی به عنوان یک استاد و دارنده ی آن همه سوابق و مدارج علمی که برشمرده اید خواهشمندم توضیحات و دفاعیات خود را در خصوص؛
عیب هایش کو؟!
مانده است نهان ؟
که در رابطه با صدیقه ی طاهره فاطمه الزهرا(س) بیان داشته اید، در همین صفحه یا طی مطلبی جدید ارائه نمایید.
ضمنا همان طور که مطلعید یکی از نقدهایی که به شعر شما می شود این است که این جمله مغایر با عصمت معصومین علیهم السلام است.
باتشکر
علی اصغر اقتداری
1392/1/24 در ساعت : 23:3:29
گفتم فاطمه فاطمه است!
شریعتی
زیبا وبه جا بود آفرین استاد

حق با جناب عالی است استاد عزیز
فاطمه فاطمه است ؛ امٌا بشرط آنکه من و امثال من وی را درک کنیم و الگو قرار دهیم . یا لااقل قدرت درک وی را داشته باشیم .
از صداقت و بزرگواری جناب عالی بسیار متشکرم .
ابراهیم حاج محمدی
1392/1/26 در ساعت : 11:33:23
سلام
ظاهرا نظری را که برای جناب خلیل روبینا نوشته اید اشتباها و سهوا برای من ارسال کرده اید !!! تکلیف چیست حذف کنم یا تأیید ؟
*
!!!
دکتر آرزو صفایی
1392/1/26 در ساعت : 21:36:32
درود استاد گرامی
سروده ای است عمیق و محکم و فصیح
اما ندانستم دل آزرده گیتان از که یا چه کسانی بود
همیشه برقرار باشید و نویسا
من از شما میآموزم

*

سلام به سرکار خانم دکتر صفائی

ای کاش همه ی بندگان خداوند تبارک و تعالی فرهنگ و ادب و به خصوص مهر و محبٌت سرکار عالی را داشته باشند که مولانا فرموده است :
از محبٌت خارها گل می شود
علی میرزائی
1392/1/24 در ساعت : 21:50:47
سلام استاد نازنین
سروده ای است روان،ساده،صمیمی،و
در عین حال محکم و دل نشین. دست مریزاد
زنده باشید

سلام به دوست عزیز و ارجمند و گرامی
فهیم بودن و ادیب بودن جناب عالی و امثال جناب عالی است که شاعر یا نویسنده را به واقع گوئی و واقع نویسی ها تشویق می کند و اینکه به دام مدیحه سرائی ها و نوحه سرائی هائی کاملا" یا نسنتا" خرافاتی و به اصطلاح بازاری که از سوی آیات عظام و علمای اکرام هم بارها و بارها طرد شده است نیفتد و در دام کوته فکری هائی که خوره جامعه ما شده اند گرفتار نیاید .
چه ایرادی دارد اگر در شعر به تاریخ مستند اکتفا کنیم و دست از خرافه پردازی که خلاف خواست انبیاء و اولیاست برداریم ؟
چه ایرادی دارد که در کنار اینهمه عزاداری و... ( که به جای خود ) آن چند مشخصه اخلاقی حضرتش را که مادری - همسری - ایمان حقیقی - زهد و تقوا - قناعت - و... باشد سرمشق قرار دهیم ؟
تعالی فکری جناب عالی و امثال جناب عالی است که می تواند جامعه ای را به جلو ببرد و فاطمه و فاطمه ها را الگو سازد .
سید علی اصغر موسوی
1392/1/26 در ساعت : 1:7:42
سلام
استاد معزز و گرامی
بعد از اظهار محبت شما مطلبی را با عنوان : دربساط نکته دانان ... (تحلیل شعر دینی) نگاشته ام که می تواند هم به دیدگاه شعری شما و هم به آنچه انشاد کرده اید کمک شایانی بنماید.
از حضرتعالی دعوت می کنم که مطالعه نمایید.
با سپاس
آرزوی سلامتی و توفیق برایتان دارم.
یا حق !

*
سلام به استاد گرامی
از نوشته متین جناب عالی استفاده کردم
سلامتی و سعادت جناب عالی آرزوی بنده و سایر بندگان خداست .
اکبر نبوی
1392/1/25 در ساعت : 2:55:50
درود بر استاد آیت اللهی عزیز و گرامی
سروده ی از دل برآمده تان، چون گل بر دل می نشیند.
اجرتان با مادر هستی و دلیل خلقت.
عزت تان مستدام و سایه تان برقرار

سلام به استاد نبوی عزیز
شعر همانطور که اشاره فرموده اید میبایست از دل ، احساس و صداقت بر آید و نه از مثلا" « عقل کاسبکارانه »...
پس از خواندن آخرین شعر جناب عالی در این اندیشه ام که شعر مهم نیست که تا چه حد از نظر شکلی « صد درصد درست »باشد ؛ مهم این است که از نظر محتوائی لااقل در غالب ابیات و اندام خود صداقت داشته باشد . شعر قبل از هرچیز به معنی احساس و صداقت در محتوا است و از اینجاست که در عالم هنر و به خصوص ادبیٌات جای می گیرد و نه سروده هائی که منظونه هستند ، شاید زیبا هم باشند ؛ امٌا در عالمی مرکانتلیست .
یوسف شیردژم «افق»
1392/1/26 در ساعت : 19:10:8
( خصوصی است بعد از خواندن ، پاکش کنید )



جناب آیت اللهی



سلام



آن نظریه را به جای این که برای جناب خلیل روبینا بفرستید اشتباهی برای این حقیر فرستاده اید



زنده باشید

*
؟!



محمدجواد ایزدپناه
1392/1/26 در ساعت : 15:23:55
سلام به استاد گرامی
نقد صیقل دهنده ی اثر یک هنرمند است اما باید منصفانه و عادلانه باشد.
قطعا نقد غیرمنصفانه و مغرضانه به همان میزان زشت و ناپسند است که نقدناپذیری متعصبانه...
اینجانب ضمن این که آن شیوه ی نقد را قبول ندارم و معتقدم اگر نقدی صورت می گیرد باید دفاعیات شما نیز درج گردد یا حداقل در همین صفحه نقد می شد
از جنابعالی به عنوان یک استاد و دارنده ی آن همه سوابق و مدارج علمی که برشمرده اید خواهشمندم توضیحات و دفاعیات خود را در خصوص؛
عیب هایش کو؟!
مانده است نهان ؟
که در رابطه با صدیقه ی طاهره فاطمه الزهرا(س) بیان داشته اید، در همین صفحه یا طی مطلبی جدید ارائه نمایید.
ضمنا همان طور که مطلعید یکی از نقدهایی که به شعر شما می شود این است که این جمله مغایر با عصمت معصومین علیهم السلام است.
باتشکر
*
سلام به شاعر ارجمند و گرامی
نقد به معنی ایراد گیری و تخریب حریف تا ... نیست که متاسفانه در این سایت به چنین حالتی رسیده است و روز به روز هم شدٌت و حدٌت بیشتری می یابد . آقدامی که شد به هیچوجه « نقد » نبود ( مگر ما ناقدی حقیقی و باسواد و ذیصلاح هم در این سایت داریم ؟!!! ) بلکه فرصت طلبی و سراسر مغرضانه در پی اعمال ناپسندی بود که یک سال است ، بر خلاف حدٌ اقل ادب ، علیه این بنده ادامه دارد . و الٌا بنده مخلص و ممنون و مدیون هرگونه نقد حقیقی هم هستم . ولی نقد را باید کسی بکند که اوٌلا"شعر ( و جدال حق با مدعی در این شعر ) را بفهمد ، ثانیا" سواد دانشگاهی در سطح بالا داشته باشد و تفاوت ظریف بین معنی افسانه و اسطوره را بداند که « هزار نکته باریکتر زمو اینجاست » . ثالثا" مخلص فی سبیل الله باشد و نه فرصت طلب بنی اسرائیلی مغرض به تمام معنی . می توانستند همچنان که جناب عالی با اخلاص و شعوری بالا جریان را پرسیده اند بپرسند و تمام . به دنبال ... نباشند .
حسین نبی زاده اردکانی
1392/1/27 در ساعت : 23:48:54
سلام استاد آیت اللهی:
هضمم نمی شود
این شعر فاطمی
از غصه می دود
در چشم من نمی
مادر ببخشمان
بر مرتضی علی
جان تو بد علی
تو جان حیدری
مادر بده به ما
درس برادری
نقدکلام هم
با لحن بهتری

*

سلام به شاعر و ادیب ارجمند و گرامی
شاعر مو من انقلاب و ایران و مردم
و...
با ارادتی مزید .

محمد شکری فرد
1392/1/25 در ساعت : 21:53:51
خصوصی:

سلام استاد آیت اللهی...امیدوارم حالتان خوب باشد.تذکرات به جای شما در مورد غزل مثنوی فاطمی ام را آویزه ی گوشم کرده ام.ممنونم ازتون که همیشه دلسوزانه به اشعارم نگاه کرده اید.

استاد به نظرم این نظر را اشتباهی به دفتر من ارسال کرده اید:

سلام به شاعر فرهنگ و ادب ، جناب خلیل روبینا
حقیقتش را بخواهید دقیقا" متوجٌه خواسته جناب عالی نشدم :
1 - در کدام جلسه ای ؟ آیا با حضور خودتان و یا حسب ِ « الغیبت اشدٌ من الزناء » ؟ مبادا غیبت و بدگوئی از دیگران و نهایتا" بی احترامی و به نوعی فحٌاشی هم جزء ادبیٌات ما محسوب بشود ؟
2 - در هرحال ، صداقتتان را شکر که نه در موضع « صاحب اختیار » و مدیریت ، بلکه دادخواهانه و با قبول خرد جمعی و همه ی سلائق « درد » را به بحث نهاده اید .
3 - به طورکلٌی شعر ، شعر است ؛ ریاضیٌات نیست .
4 - در شعر مذهبی و به خصوص شعر آئینی یا هر چیز دیگر وقتی شما روایتی را به تصویر می کشید به حساب « هنر تصویر » می گذارند و نه به حساب علم و استدلال . و الٌا امروز میبایست فردوسی را بیاورند به محاکمه که آیا آنچه سروده است حقیقت دارد یا خیر ؟
5 - در شعر دینی - مذهبی - و آئینی ( که ضرورت دارد تفاوت بین این اصول را بدانیم ) غلوٌ یکی از خصائل همیشگی شعر فارسی بوده است ، هست و خواهد بود .
6 - شما وقتی در این سایت برای حضرت فاطمه میسرائید همین نفسِ سرودن به معنی قبول مظلومیٌت و معصومیٌت آن حضرت است . حال اگر آنان « مظلومیٌت » روایت شما از دشمن را به حساب « ظلم شما » می گذارند یا مطلبی به این سادگی را نمی فهمند و « استاد » در عدم تحصیلات عالی مناسب و ... حتی عدم درک ساده ترین مطالب هستند ! ؛ و یا می خواهند دست کشیشان تکفیر گننده گالیله را در تحجٌر و انجماد فکری از پشت ببندند !.
7 - اگر در روایات گفته شده باشد که چادر حضرتش را باد برده است به معنی مقصٌر جلوه دادن آن حضرت است یا دشمنان آنحضرت ؟! بد فهمان بدگو نیز این مطلب بسیار ساده را به خوبی درک می کنند ؛ امٌا قضیه ، احتمالا" قضیه پیراهن عثمان است !. امام ( ره ) نقل کرده اند که اعلم همدان به یهودیی تازه مسلمان گفته بود من سالهاست مرجع شرعی شهر هستم ، بگو ببینم تو چگونه پس از یک هفته مسلمان شدن از من هم مسلمان تر شدی ؟ !
و اتفاقا" بگمانم این گفته مربوط به همان حدود سال 1357 می شود که شنیده ام یکی از کارگران ایرانچاپ که مختصر طبع شعری هم داشته است امٌا هیچگاه حتی موفق به طی سیکل دوم دبیرستان نشده است از فرصت انقلاب و « پیکاری » بودن خود استفاده کرده چهار جلد از دیوان های آماده چاپ را به یغمابرده است تا شاعر شود و حال با اینکه صاحبنظران تفاوت اینگونه شعر ها را میبینند که از چهار شاعر متفاوت است و بنام یکنفر منتشر می شود به بهانه مختصر حق ٌ معاشی که به وی داده اند ادعای اجتهاد ادبی و چه بسا اجتهاد مذهبی دارد !!!!.
و امٌا نتیجه :
8 - « حسود و چشم ندیدن همیشه هرجا هست » . مستکبرین علنا" می گویند جزما و نوکران و پاچه خوارانمان حتی سر به تن هیچ کس دیگر نباشد . محقٌر ترین افراد ، چون خدٌام خانقاه گون آباد ، هم اگر به مختصر مقامی و حتی به اصطلاح دربانی برسند چه بسا مستکبر شوند و همین را بگویند . خود را قانونگذار معرفی کنند....
9 - بالاخره بفرمائید ببینیم در کدام مجلس ؟ شاید درهمان مجلس که شاعر فرموده است :
« خم در این مجلس بزرگیها به افلاطون کند » ...امروزمردم ما از آن متحجٌرین ، و خم های صفوی کسی را نمی شناسند ؛ امٌا گالیله و شیخ بهائی را چرا .
موفق و موید بوده باشید انشاء الله .
*
سلام به سرور شاعران بسیار جوان پارسی زبان . چرا خصوصی ؟!!! . این مورد وجود داشت و بعد هم تکرار شد . از صمیم قلب آرزوی توفیقات شما در تحصیلات عالیه و دنیای شعر و ادب را دارم .
محمد وثوقی
1392/1/26 در ساعت : 16:13:30
خصوصی:
سلام و عرض ادب استاد
دیشب کامنتی از حضرتعالی در دفتر شعر بنده آمده است که خطاب به کس دیگری است (آقای خلیل رویینا) نمی دانم چه شده که سر از دفتر ما در آورده؟! امیدوارم خصوصی نبوده باشد چون بنده ناخواسته آن را خواندم. ... جهت اطلاع شما بزرگوار.
مستدام باشید

*

سلام به شاعر ارجمند و گرامی

درست است که ما در این سایت همسایه ایم و یکدیگر را حضوری ملاقات نکرده ایم . ولی والله من نوشته و عکس جناب عالی را که در دفترم می بینم خوشحال می شوم . عاشق رک گوئی های جناب عالی در عین فرهنگ و منطق و ادب هستم .
زنده و پاینده باشید انشاء الله .
بازدید امروز : 7,708 | بازدید دیروز : 8,233 | بازدید کل : 122,964,101
logo-samandehi