ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



هر ثانیه صد قرن .غزل


بر داشته ای زیر دو ابروی کمان را
انگار که بر هم زده ای نظم جهان را

چشمان تو پیوسته تماشاگه راز است
آن راز که خون کرده دل پیر و جوان را

گفتم غم دل با نفس باد بهاران
شاید کنم آگاه زدل مونس جان را

این قصه شیرین نه ، زلیخا و نه لیلی است
این قصه گرفته است فقط ماه ،نشان را

هر سلسله موی تو چون رعد ،چو طوفان
برده است زسر هوش و بریده است امان را

هر ثانیه صد قرن به چشمان تو جاریست
پلکی بزنی برهم و مبنای زمان را...

تا بوده همین بوده و تا هست همین است
باشد که فریبا بکنی کون و مکان را

در شور صدایت هوس عشق شنیدم
در عطرنگاهت ،نفس مشک فشان را

بگذار مرا ساده و بگذر که همیشه
کارتو همین بوده و پس باز همان را...


( رندانی حافظ ،غم سعدی ،دل خیام
ای عشق تو معنا شده ای تا اخوان را ...)

کلمات کلیدی این مطلب :  شاعران پارسی زبان /علی گیاهی / فریمان / ،

موضوعات :  عاشقانه و عارفانه ،

   تاریخ ارسال  :   1392/10/6 در ساعت : 17:21:32   |  تعداد مشاهده این شعر :  1450


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

افرا عسکریان
1392/10/22 در ساعت : 12:43:45
سلام علی جان

غزل خوبی را از تو خواندم با اجازه چند نکته را به اختصار بیان می کنم

1-در بیت آخر کلمه ی "رندانی که ترکیبی از(رند + ا+ نی ) می باشد کلمه ی مناسبی نیست در اصل شما می خواستید بگویید ( رندی حافظ) که به خاطر وزن این کلمه را رندانی آورده اید..حتما این مصرع را ویرایش کنید و نیز نسبت غم به سعدی در ترکیب اضافی و دل به خیام بر اساس یک دلیل ادبی نیست و عمومیت ادبی نداشته مثلا می توان عشق را به وحشی بافقی چسباند یا رندی را به حافظ اما دل را به خیام و غم را به سعدی چندان جایز نیست

2-در مصرع (کار تو همین بوده و پس باز همان را ..) باز شما دچار یک ضعف هستید ...وقتی از ضمیر اشاره" این" استفاده می شود و بعد از حرف ربط"و" نیز استفاده می شود باید به جای کلمه ی "همان " نیز که ضمیر اشاره به دور است هم کلمه ی " همین" آورده شود..

3-در بیت در شور صدایت هوس... یک نکته اساسی وجود دارد و آن این است که شما باید صدا را مرتبط به نفس و نگاه را مرتبط به هوس می کردید اما برعکس عمل کرده اید تنها به خاطر حافظه ی (نفس باد صبا مشک فشان..) بیت را دچار ضعف کرده اید

4-در بیت( تا بوده همین بوده و تا هست) ....اگر به جای همین دوم در مصرع اول همان می گذاشتید فکر کنید چه می شد ، دوباره ایراد توضیح داده شده در قسمت(2) نظرم را مرتکب می شدید ولی خوشبختانه اینجا درست آورده شده است

5-در بیت هر سلسه موی تو ...اول کلمه ی "چون" آورده اید به هم دوباره کلمه مخفف شده "چون" این هم ضعف محسوب می شود باید هر دو را به یک شکل بیاورید اگر چه شکل کامل کلمه در روزگار ما مناسب تر است

مانا باشید
علی اصغر اقتداری
1392/10/19 در ساعت : 23:43:18
درود بر شاعر عزیز جناب گیاهی
براین عقیده ام که برای نقد باید فاکتور هایی را در نظر گرفت وبا آن فاکتور ها به سراغ نقد شعر رفت .یکی از این فاکتور ها توحه به روند پیشرفت شاعر در کار های جدید نسبت به کار های قبلی او ست . این که شعر هر شاعری را با یک ترازو که معیار نقد واقعی است بسنجیم ونقد به معنای واقعی کلمه را در مورد همه به طور یک سان انجام دهیم فکر می کنم کار درستی نباشد .مثلأ کار بزرگان سایت را با کار تازه راه افتادگان نباید در یک ترازو گذاشت وکار هر کسی را با توجه به همان روندی که عرض کردم باید سنجید برای گروه اول سخت گیری وبرای دومی ها با کمی مسامحه ونه چشم پوشی کامل بر ایرادات وارده به شعر او ، انجام دهیم
با این پیش زمینه به سراغ شعر آقای گیاهی می رویم
امروزه رسم بر این است که غزل های چها یا در نهایت پنج بیتی بیشتر عرضه می شود تا غزل های ده بیتی یا بیشتر
گرچه برای خودم کمترین ابیات از 7 بیت نباید کمتر باشد ولی این نظر من است ونظر دیگران ممکن است جز این باشد
دراین غزل 10 بیتی اگر ابیات 3 /4 /6/7 و9حذف می شدند یابه کار گاه باز بینی مجدد می رفتند غزل یک دست تر وزیبا تر می شد
برای نقد هر شعر باید خود شاعر به نقد که نه بلکه به سلاخی شعر خود اقدام کند اگر چه به قول اخوان ثالث در موقع حذف دلت بار نمی دهد که این کاررا انجام بدهی وبا خودت می گویی ببین چه تصویر هایی ! ببین چه حرف های قشنگی و...
این کار شاعر نسبت به کاهای دیگری که از او خوانده ام یک یا دو گام جلوتر است واین یعنی پیش رفت پیشرفت نسبت به کار های اولیه ونه در سطح متعالی
همان پنج بیت هم که بماند خود یک غزل کامل است پس نیاز به روده درازی! وکش دادن ندارد
برایر آقای گیاهی آرزوی موفقیت وپیشرفت هرچه بیشتر را دارم
نام ارسال کننده :  من هم     وب سایت ارسال کننده
متن نظر :
میبینی برادرم ؟ نه جوابی نه جیزی فقط آن بخش صحبت هایت را اشعاربرگزیده را گفته ای تکیه داده اند و حالا با گذاشتن این شعر دربخش نقد مثلادوسه اشکال برای شعرت دربیارن و بگن که حق بامابوده .هیچ شعری بدون نقص نیست /وما بسیار بسیار بسیار ازاین ضعیف ترهاشو تو اشعاربرگزیده تاحالادیده ایم ./این شعرجاهای قوت زیادی هم داره/مسئولین محترم!!!جواب بخش تولد شاعران چه شد؟جواب بخش اخرین اخبار چه شد؟جواب بخش نشریه چه شد؟جواب دانلود اسلایدها نثر امروز و وو و چه شد؟؟؟؟؟؟؟؟ اشکال نداره سکوت کنین اما این سکوتتون به نفع ماهاشد ثابت کردیم که شما...........
محمدمهدی عبدالهی
1392/10/6 در ساعت : 18:38:4
درودتان اخوي
علی گیاهی
1392/10/6 در ساعت : 20:2:47
درود برادر عزیز شاعرم سپاس
دادیار حامدی
1392/10/6 در ساعت : 20:8:22
سلام. غزل خوبی است زبان روانی دارد به نظرم جا دارد که فضای شعرتان بیش از این امروز شود.
علی گیاهی
1392/10/6 در ساعت : 20:26:1
درود بر شما / به امید آن روز
ابوالقاسم افخمی اردکانی
1392/10/6 در ساعت : 22:50:28
بر داشته ای زیر دو ابروی کمان را
انگار که بر هم زده ای نظم جهان را

درودها جناب گیاهی عزیز
مانا باشید

////////////////////////////////

درود جناب افخمی گرانقدر /ممنون بابت حضورتان /مانا باشید
سارا وفایی زاده
1392/10/8 در ساعت : 9:48:21
سلام جناب گیاهی



بسیار زیبا سرودید



خواندم و لذت بردم



مانا مانی.

//////////////////////////////

درود خانم وفایی زاده و سپاس /پایدار باشید

آیدین قوجا
1392/10/6 در ساعت : 19:36:17
بگذار مرا ساده و بگذر که همیشه
کارتو همین بوده و پس باز همان را...
جالب بود دست مریزا
علی گیاهی
1392/10/6 در ساعت : 20:4:24
درود بر شما و حضورتان گرانقدر شاعر
علی اصغر اقتداری
1392/10/6 در ساعت : 20:21:56
سلام
چند بیت از غزلتان کار کرد خوبی دارد وچند بیت هم نیاز به بازبینی مجدد بیت های4و 6و8
علی گیاهی
1392/10/6 در ساعت : 20:27:39
درود جناب اقتداری گرانقدر چشم ....ممنون از حضور گرمتان
اکرم بهرامچی
1392/10/7 در ساعت : 20:1:58
هر سلسله موی تو چون رعد ،چو طوفان
برده است زسر هوش و بریده است امان را
قشنگ بود سرودتون آقاي گياهي
درود

////////////////////////////////////////////////////

درود خانم بهرامچی گرامی /ممنون از حضور ارزشمندتان ....
احسان اکابری
1392/10/9 در ساعت : 8:30:32
درود بر شما

/////////////////////////////

همچنین درود برشما جناب اکابری ارجمند /سپاس از شما ...
شبنم فرضی زاده
1392/10/6 در ساعت : 17:37:0

رندانی حافظ,غم سعدی,دل خیام
ای عشق تومعنا شده ای تا اخوان را

درودبرادر
پیشرفتت مشهوده
آفرین
علی گیاهی
1392/10/6 در ساعت : 18:2:1
درود استاد گرامی سر کار خانم فرضی زاده ارجمند
ممنون از لطفتان و از این نفیسه ارزشمند
با اجازه این بیت زیبارا به شعرم می افزایم سچاس از بذل و کرامتتان
پیروز باشید/
بهناز دهقان
1392/10/6 در ساعت : 20:0:32
خواندمت
نویسا بمانی شاعر
علی گیاهی
1392/10/6 در ساعت : 20:5:26
درود و سپاس از حضورتان...
حمیده میرزاد
1392/10/6 در ساعت : 22:33:18
سلام بر جناب گياهى
عاشقانه اى ناب از شما خواندم
مؤيد باشيد

/////////////////////

درود خانم میرزاد و سپاس از حضورتان
داود نصیری
1392/10/6 در ساعت : 19:31:57
هر سلسله موی تو چون رعد ،چو طوفان
برده است زسر هوش و بریده است امان را

ماشالله
بسيار زيبا و پر معنا اخوي
هرروز بهتر از ديروز
علی گیاهی
1392/10/6 در ساعت : 20:3:54
سلام جناب نصیرگرانقدر سپاس از شما / صایران هر روز بهتر از دیروز
صمد ذیفر
1392/10/7 در ساعت : 20:48:33
سلام .
درودتان دوست شاعر جناب گیاهی عزیز .
لذت بردم . زیبا بود .
سلامت و پایدار باشید.

در شور صدایت هوس عشق شنیدم
در عطرنگاهت ،نفس مشک فشان را

///////////////////////////////////////

درود جناب ذیفر ارجمند و گرمی حضورتان را سپاس ...
افرا عسکریان
1392/10/19 در ساعت : 13:35:35
سلام علی جان

غزل خوبی را از تو خواندم با اجازه چند نکته را به اختصار بیان می کنم

1-در بیت آخر کلمه ی "رندانی که ترکیبی از(رند + ا+ نی ) می باشد کلمه ی مناسبی نیست در اصل شما می خواستید بگویید ( رندی حافظ) که به خاطر وزن این کلمه را رندانی آورده اید..حتما این مصرع را ویرایش کنید و نیز نسبت غم به سعدی در ترکیب اضافی و دل به خیام بر اساس یک دلیل ادبی نیست و عمومیت ادبی نداشته مثلا می توان عشق را به وحشی بافقی چسباند یا رندی را به حافظ اما دل را به خیام و غم را به سعدی چندان جایز نیست

2-در مصرع (کار تو همین بوده و پس باز همان را ..) باز شما دچار یک ضعف هستید ...وقتی از ضمیر اشاره" این" استفاده می شود و بعد از حرف ربط"و" نیز استفاده می شود باید به جای کلمه ی "همان " نیز که ضمیر اشاره به دور است هم کلمه ی " همین" آورده شود..

3-در بیت در شور صدایت هوس... یک نکته اساسی وجود دارد و آن این است که شما باید صدا را مرتبط به نفس و نگاه را مرتبط به هوس می کردید اما برعکس عمل کرده اید تنها به خاطر حافظه ی (نفس باد صبا مشک فشان..) بیت را دچار ضعف کرده اید

4-در بیت( تا بوده همین بوده و تا هست) ....اگر به جای همین دوم در مصرع اول همان می گذاشتید فکر کنید چه می شد ، دوباره ایراد توضیح داده شده در قسمت(2) نظرم را مرتکب می شدید ولی خوشبختانه اینجا درست آورده شده است

5-در بیت هر سلسه موی تو ...اول کلمه ی "چون" آورده اید به هم دوباره کلمه مخفف شده "چون" این هم ضعف محسوب می شود باید هر دو را به یک شکل بیاورید اگر چه شکل کامل کلمه در روزگار ما مناسب تر است

مانا باشید
عبدالله عمیدی
1392/10/6 در ساعت : 20:15:21
سلام
بسیار روان و دلچسب است
دردتان باد آقای گیاهی عزیز
علی گیاهی
1392/10/6 در ساعت : 20:26:31
درود بزرگوار ممنون از شما ....
علی‌رضا حکمتی
1392/10/7 در ساعت : 12:14:5
باسلام

لحظه های شاعرانه هایتان مستدام

/////////////////////////////

درود به شما و حضور گرمتان
دکتر آرزو صفایی
1392/10/8 در ساعت : 11:44:29
درود جناب گیاهی
زیباست
نویسا بمانید

/////////////////////////////////

درود خانم دکتر گرامی /ممنون از لطفتان ....
سمیه اکبری
1392/10/26 در ساعت : 9:21:40
بر داشته ای زیر دو ابروی کمان را
انگار که بر هم زده ای نظم جهان را
بازدید امروز : 2,711 | بازدید دیروز : 24,729 | بازدید کل : 121,558,671
logo-samandehi