ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



لبخند ِ تو پایان ِ هر بحران ِ طولانیست ...


از تو نوشتن شاهکاری فوق ِ انسانی ست
آرامشت در قلب ِ دریاهای دنیا نیست
 
چشمان ِ سبزت را نمی دانم ولی مویت...
پیچ و خَمَش در جاده ی چالوس ، پیدا نیست
 
با اخم ِ تو صدها " رضاخان " سجده افتادند
ابروی تو یک قاتل ِ بالفطره ی جانی ست
 
من در کنارت هیچ حرفی را نمی فهمم
این کودک ِ عاشق که در بند ِ الفبا نیست
 
می خواهمت یوسف ، اگر تقدیر برگردد ،
با من ، کنارت دشمنی همچون " یهودا " نیست
 
حالا " یمن " آرامشش را از تو می خواهد
لبخند ِ تو پایان ِ هر بحران ِ طولانیست ...

نفیسه محمدنژاد

کلمات کلیدی این مطلب :  شاهکار-چالوس-رضاخان-یهودا-دریا-یمن ،

موضوعات :  عاشقانه و عارفانه ،

   تاریخ ارسال  :   1394/3/21 در ساعت : 12:54:26   |  تعداد مشاهده این شعر :  995


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

جابر ترمک
1394/3/22 در ساعت : 19:3:13
درود بر شاعر ارجمند این شعر نفیس
از خواندن شعر لذت بردم و البته استفاده هم کردم به نظر من با شعری روبرو هستیم که هم دارای مضمون نو و هم با نوعی هنجار شکنی در قافیه روبرو هستیم
با ورود به دایره واژگانی شعر اینطور تصور می شود که احساس شاعر در فضای اندیشه اش در طیران بوده است و از داشته های ذهنی اش در موضوعات مختلف توانسته بصورت موفق استفاده بکند گریز به صحنه های مختلف تاریخی و جغرافیایی نیز از ویژگی های بارز این شعر ارزشمند است
چالوس / یهودا / رضا خان / دریا یوسف دبستان یمن ووو موضوعات مختلف دم دست شاعر بوده که هرکدام در فضای ذهنی شاعر می توانسته از کارکردهای خلاقانه ای بهره بگیرد و حرکت های مختلف را برای صحه گذاشتن بر موضوع اصلی شعر مورد بهره برداری قرار دهد .
فرم بخشیدن و فضا سازی برای رسیدن به هدف در شعر سیطره ی شاعر را بر اهمیت موضوع مورد نظرش می رساند . که از این بابت خوب است اما هرکدام از این تصاویر ملموس تا چه حد توانسته توقعات شاعر را برآورده نماید به نظر مخاطبان بستگی دارد . اصولن تجمیع تصاویر مختلف در شعر یک هنر ارزشمند است .
و اما در مورد قافیه قافیه ها مدام در حال تغییر ند حرف روی گاه در دل خود قافیه است گاه در دو واژه قرار گرفته که بعضی از منتقدان در حوزه ی قافیه می پسندند و بعضی نمی پسندند اما با توجه به اینکه در شعر بزرگان ادبیات مثل حافظ سعدی و حتا استاد شهریار نیز مسبوق به سابقه است . به نظر من بر زیبایی کلام افزوده است و نوعی تنوع و مسئولیت را بر گردن قافیه نهاده است و شاعر خواسته با این کار واژه های قافیه در شعر هرز نباشد .
حافظ در غزلی خدا را صبا را وفا را با مدارا هم قافیه کرده است و استاد شهریار نیز با همین نوع کاربرد قافیه برخورد کرده است در شعر مشهور علی ای همای رحمت ...
هما را خدا را کربلا را با مدارا و شهریارا هم قافیه نموده است .
شاید اگر شمس قیس بود این نکته را در مبحث قافیه لحاظ می کرد زیرا عروض و قافیه ی شمس نیز برگرفته از شعر شاعران ماقبل اوست .
شعر از نظر زبانی نیز دارای الگوهای خوب همزمانی شاعر عزیز می باشد .
با احترام به این شعر و شاعر ارجمندش
شبنم فرضی زاده
1394/3/22 در ساعت : 19:57:11
درود
فضا ی غزل با یک فضای عاشقانه ومربوطه به احساسات دراماتیک خاص شاعرانه اغاز و ادامه می یابد تصویر سازی هایی که بیشتر جاهایش را من ِمخاطب زیبامی بینم
هر چند گاهی به این فکر میکنم که پیچ وخم موی معشوقه وچشمان سبز و افرینش درکنار اینها ایا با قدرت انجام شده و توانسته جذاب باشد یانه ؟
قاتل شدن ابرو ,مو و طولانی بودن وجاده وچشم و...
کمی وسواس و ورز بیشتر میطلبید
شاعر تصویر وتوصیف را به رضاخان دیروز می کشد و به یمن امروز وصل میکند .این تصویر سازی ها رابامن درونی و جامعه کنونی ام نامانوس نمیبینم
ردیف واژه ای مکرر الاستفاده به "نام "نیست است با قافیه های دنیا پیدا الفبا یهودا ....
ما درغزلی به این کثیری قافیه چرا اجازه ی چند باره ی استفاده از انسانیست طولانیست وجانیست را باید به خویش بدیم ؟
اصول غزل با تمام المان ها و وقایع روزش اصولی سنتی ست
و رعایش هم برای خودمان هم ادراک وسامعه مخاطب خوش خاهد بود وزیبا
مطمئن باشیم
حالا " یمن " آرامشش را از تو می خواهد
ارامش داشت

شاعرش درپناه مهربان
یانور
صادق ایزدی گنابادی
1394/3/26 در ساعت : 11:38:47
سلام بر شاعر محترم
چند نکته در خصوص این شعر
1- مصراع با اخم تو صدها رضا خان سجده افتادند
از دو مشکل رنج می برد اول اینکه منطق تصویری قوی ندارد سجده حالتی از خشوع است که نتیجه ای مناسبی برای تصویر اخم نمی باشد
دوم اینکه اشکال زبانی نیز بر این مصراع وارد است سجده افتادند باید "به سجده افتادند "باشد حذف حرف اضافه به ضرورت وزن مصراع را از دایره سلاست دور کرده است
2- در تصویر مویت پیچ و خمش در جاده چالوس پیدا نیست
کشف شاعرانه بسیار خوبی صورت گرفته است شاعر می خواهدبگوید پیچ و خم موی تو از پیچ خم جاده چالوس برجسته تر است ونوعی تشبیه تفضیل را ایجاد کند اما به نظر می رسد در اجرای این تکنیک اندکی ناموفق است
پیچ و خم می تو در جاده چالوس پیدا نیست بر قرار کننده یک تشبیه سالم و رسا نمی باشد و ضرورت قافیه مشکل افرین شده است
بقیه ابیات در پازل این غزل محکم ، استوار و بی عیب هستند
گرچه اجزای تشکیل دهنده و فرم تصاویر تجربه شده هستند اما به هرحال اجرای موفق این المان ها ستودنی قابل تقدیر است
بیت پایانی از موفق ترین ابیات این غزل است
ایمان کریمی
1394/3/21 در ساعت : 15:11:24
موفق باشید فامیل جان
در موردش تو حوزه صحبت کردیم...
نفیسه محمدنژاد
1394/3/21 در ساعت : 15:33:45
مرسی فامیل :)
بله . خیلی ممنون
علی نظری سرمازه
1394/3/21 در ساعت : 23:21:9
زیبابود
درودفراوان شاعرگرامی
نفیسه محمدنژاد
1394/3/22 در ساعت : 11:45:41
خیلی ممنون از محبت شما
محمدمهدی عبدالهی
1394/3/21 در ساعت : 14:27:19
سلام و عرض ادب خانم محمدنژاد بزرگوار
درود بر شما
نفیسه محمدنژاد
1394/3/21 در ساعت : 15:34:12
سلام خدمت شما و خیلی ممنون
جابر ترمک
1394/3/22 در ساعت : 12:26:20
درود و عرض ادب
کار قشنگی با قافیه کرده بودید بسیار زیباست
پردازش شعر نیز فوق العاده بود احساستان خیلی جاری بود و همه چیز را در می نوردید
آفرین بر شما
نفیسه محمدنژاد
1394/3/23 در ساعت : 0:4:14
خیلی ممنون جناب ترمک ... لطف دارید.
موفق و سربلند باشید .
زهرا شعبانی
1394/3/21 در ساعت : 14:28:10
آفرین بر شما
غزل زیبایی ست...
نفیسه محمدنژاد
1394/3/21 در ساعت : 15:33:58
ممنونم خانم شعبانی عزیز
بازدید امروز : 10,067 | بازدید دیروز : 10,735 | بازدید کل : 121,804,121
logo-samandehi