ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



نقد شعر (4)


 



شعر ، يك بيان هنري است ؛ و هنر نيز به نخستين ، اساسي ترين و مهم ترين مفهوم خود ، چيزي جز زيبائي نيست .



زيبائي ، از جمله ، در آفرينش ، نوآوري ، و تنوع است .



از اينجا است كه ، به صورتي كلي ، بزرگان هنر و ادبيات جهان قاعده گذاري براي هنر را تائيد نمي كنند . بر اين مبنا ، وضع قواعد و مقرراتي چون قواعد به اصطلاح عروضي  براي شعر ، طبيعي است كه مطلوبيت و مقبوليتي جهاني نداشته باشد . وضع قواعدي براي شعر ، و تبديل آن از هنر به صنعت ، طبيعي است كه با ايجاد زيبائي حاصل از وزن از زيبائي و كيفيت آن بكاهد ، و تنها قاعده گذار يا قاعده گذاران را از آن خوش آيد .



در علم عروض ، و اصولا" در ادبيات عرب ، وزن و قافيه را از اساس شعر دانسته اند ؛ امٌا ارسطويعني نخستين خصيٌت جهاني كه از شعر سخن گفته است و سخنان وي باقي مانده است ، « وزن » و « قافيه » را از اجزاء ضروري شعر ، و نهايتا" ماهيت شعر نمي داند ؛ و بيشتر بر « معني » شعر تكيه مي كند .



« خيال انگيز» بودن نيز چهارمين مشخصه يك شعر خوب به شمار مي رود .



قواعد عروضي شايد بتوانند بر زيبائي و رواني شعر بيافزايند ؛ و در اين خصوص كوچك ترين شك و ترديدي وجود ندارد . امٌا آنجا كه از اختيار به جبر مي گرايند به صورت قيودي دست و پاگير در مي آيند كه شاعر را  به « شعربافي » مي كشانند و به اصطلاحي مشهور و عمومي : « چون قافيه تنگ آيد ، شاعر به جفنگ آيد » .



يكي از بزرگترين مقيدات شعر عروضي در اين است كه نمي تواند مصراع هائي يك هجائي ، چند هجائي ، و به طور كلي به صورت كوتاه و خالي از حشو و زوائد احتمالي داشته باشد . حال آنكه در شعر آزاد ( شعر نو ) همان كه شاعر توانست حتي با يك كلمه منظور خود را به زيبائي ( و البته آهنگين ) برساند دليلي وجود ندارد كه كلماتي را كه نه تنها ضرورت ندارند بلكه حتي لازم هم نيستند بر مصراع بيافزايد .



در ادبيٌات اروپاي غربي ( آلماني – انگليسي – فرانسه – و... ) مصراع هاي كوتاه را داراي مزايائي دانسته اند كه از آنجمله اند :



- نشان دادن اهميٌت يك موضوع و تاكيد بر آن



- غافلگير كردن خواننده



- طبع آزمائي ، به رخ كشيدن مهارت خود ، خودنمائي ، تفنن ، ارضاء نفس ، و...



- ايجاد تعادل بين ابيات و كمك به حفظ آهنگ شعر       


کلمات کلیدی این مطلب :  نقد ، شعر ، (4) ،

موضوعات : 

   تاریخ ارسال  :   1391/3/6 در ساعت : 1:28:59   |  تعداد مشاهده این شعر :  1261


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

سید علمدار ابوطالبی نژاد
1391/3/6 در ساعت : 16:2:7
سلام استاد آیت اللهی عزیز
بسیارآموزنده و کاربردی نوشته اید .استفاده کردم .دست مریزاد
سربلندباشید

سلام
نظر لطف شما است . بسیار متشکرم
مصطفی پورکریمی
1391/3/6 در ساعت : 13:20:5
سلام جناب استاد آیت اللهی گرامی
کلاس درس و کارگاه ارزنده ای بود موفق باشید

سلام
بنده که فکر می کنم خوب نمی توانم نزد استادان ارجمند درس پس بدهم . امٌا استادان همه بزرگوارند
دکتر آرزو صفایی
1391/3/6 در ساعت : 13:8:30
سلام بر استاد گرانقدر ادب پارسی
بسیار مفید و موثر
خواندم و بهره بردم به وفور از دانشتان
برقرار باشید

سلام
بسیار لطف دارید . اگر اشتباه نکنم خبر از غیبت حاصل از سفر داده بودید . امیدوارم خوش گذشته باشد .
سارا وفایی زاده
1391/3/6 در ساعت : 1:43:32
درود جناب آیت اللهی
خواندم و استفاده بردم.
قلمتان مانا.

سلام
بسيار ممنون اي يار بي رياي هميشگي فرهنگ و هنر
مصطفی معارف
1391/3/6 در ساعت : 2:45:4
باز هم یک کار زیبا و اصولن صا ایرانی دیگر = هر روز بهتر از دیروز
دستتان درد نکند

سلام
بسيار ممنون و متشكرم
عباس علی استکی
1391/3/6 در ساعت : 2:20:24
با سلام
من هم با نظر شما موافق هستم اما شعرا و اساتيد محترم بر نظم عروضي تاكيد دارند
سوالي داشتم كه در قبل از اسلام قوانين شعري چگونه بوده است؟
متشكرم

سلام
طبيعي است كه اگر ما شعر عروضي مي گوئيم بايد لااقل نود - نود و پنج در صد از اصول آن را رعايت كنيم و از چارچوب قواعد آن خارج نشويم .
درباره قبل از اسلام به صورتي بسيار مجمل در همين دفترنوشته ام كه اتفاقا" همان مجمل حق مطلب را ادا كرده است . شعر درخت آسوريك بهترين نمونه شعر ايران قبل از اسلام است . امٌا مهم اين است كه هزار و چهارصد سال آن شعر تحول و تكامل يا فته تا به زمان ما رسيده است و آنچه براي شاعر امروز حجٌت است قواعد امروز است .
امٌا علاوه بر قريحه و قواعد دو مطلب بسيار اهميت دارد :
خواندن مداوم شعرهاي خوب زمان خودمان كه ما به ندرت وقت مي كنيم !!! .
سرودن شعر فقط وقتي كه خود مي آيد و نه تنها وقتي كه مناسبتي پيش مي آيد!!! .
بازهم بسيار ممنون و متشكرم .
اکبر نبوی
1391/3/6 در ساعت : 4:34:21
درود بر استاد عزیز جناب آیت اللهی گرامی
همچون بخش های پیشین، بسیار آموزنده بود
آفتاب اندیشه تان هماره تابان و سرافرازی تان افزون باد

سلام
بسيار متشكرم . شما كه خودتان استاد اين مباحث هستيد...
هستی ثنایی
1391/3/6 در ساعت : 6:6:42
درود بر استاد ارجمند
به امید پایداری و راهنمایی همیشه شما.......

ز عمر بر خورد آن کس که در جمیع صفات
نخست بنگرد آنگه طریق آن گیرد
زمان عمر تو پاینده باد کاین نعمت
عطیه ایست که در کار انس و جان گیرد

ارسالی:حشمت اله حیاتی.......6/3/91
علی کریمی
1391/3/6 در ساعت : 6:6:14
سلام علیکم. شرمنده فرمودید.
امید وارم انشاءالله در آینده استفاده ی بیشتری از شما ببرم. سال سومم. ریاضی. اما مسیر آینده ی خود را در علوم انسانی می بینم. مخصوصا ادبیات.
بعدا بیشتر مزاحم می شوم.
یا علیـــ
مهدیه زرعی ( هدیه)
1391/3/7 در ساعت : 12:44:9
استاد آيت اللهى گرامى،سلام
بسيار خوشحال و خوشبختم كه پس از نبودى كوتاه(كه البته از دورى دوستان و اشعارشان بسيار نمود)،توفيق خوانش دوباره و آموختن از محضرتان را بدست آوردم...
البته كه حرفتان كامل است و بانوشتنش رسالتى را به انجام رسانده ايد؛ و بنده ى حقير نيز باشما موافقم؛
اما نوشتن شعر نو نيز استعدادى متفاوت مى طلبد وسختى هاى ديگرى دارد...
همينطور است؟

سلام
از لطفتان ممنون . حق با شما است . من هم شعر نو را دوست دارم و هم شعر كهن را . هم شعر به شيوه كهن سروده ام و هم به شيوه آزاد . امٌا يكي ممكن است فقط شعر كهن را دوست داشته باشد و يكي هم فقط شعر آزاد را . به هيچكس نمي توان ايراد گرفت و طبيعي است كه هركسي در مذاق و سليقه خود آزاد است ؛ همچنين است در شعر گفتن كه برخي به شيوه كهن مي سرايند و برخي به شيوه آزاد . در اين يادداشت ها من فقط شيوه ارزيابي شعر (توسط خود شاعر يا ) نقد نويسان را به صورتي بسيار اجمالي شرح مي دهم و نظر شخصي خود راهم هيچگاه در متن اثر دخالت نمي دهم . با تشكر بسيار از شما .
سید محمد آتشی
1391/3/6 در ساعت : 1:31:39
سلام استاد
دست مریزاد
مفیدوخواندنی
سلامت وتندرست باشید


سلام استاد
بدون رودربيستي تائيد شما مرا دلگرم مي كند و به قول جوانان امروزي انرژي مثبت مي بخشد . بسيار متشكرم .
سیده فاطمه صداقتی نیا
1391/3/6 در ساعت : 3:15:40
ممنونم استاد

سلام لطف داريد .
محمود کریمی‌نیا (کریما)
1391/3/6 در ساعت : 7:39:47
درود بر شما استاد آيتالهي عزيز

بسيار مفيد است سلسله گفتارهاي نغز و پر محتواي شما.
همواره سلامت وشاد باشيد.

سلام
بسیار متشکرم دوست همیشگی و گرامی .
بازدید امروز : 5,652 | بازدید دیروز : 7,712 | بازدید کل : 121,721,120
logo-samandehi