ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



تساهل وبی توجهی در شعر فاطمی بعضی از دوستان
نمی دانم این روز ها کسی دفاتر شعر را نمی خواند؟!!!یا اگر میخواند فقط صرف شعرگفتن به نام حضرت فاطمه یا دیگر اهل بیت نور کافی است که از اشکالات شعر چشم بپوشیم ؟بعضی اشکالات فراتر از خطای وزن وقافیه است.شعر ولایی جدای از قوت وقدرت وکمال در وزن وقافیه باید محتوای درستی داشته باشدمن چند روزی است  سعی میکنم در حد توان اکثر شعرهای آمده به پیشخوان را بخوانم.اما امروز طاقت از کف دادم چرا دوستان دقت نمی کنند چرا کسی تذکر نمی دهد. دوستانم عزیزان.چرا اشکالات محتوایی را متذکر نمی شویم؟ چرا باید اینگونه با پرده دری حرف زده شود حالا نگویم پرده دره این گونه سهل انگاری در نوشتن برای صدیقه ی طاهره (س) باز هم میگویم سهل انگاری چون  بی شک همه ی عزیزان با عشق به اهل بیت دست به قلم برده اند ولی ضعف مفرط بسیاری از ابیات مشهود است.ابیات انتخاب شده  چند نمونه از اشعار ی است که نیاز به باز بینی دارد.
نماند روســــری ات باد چـــادرت را برد
شدی به دشت گل از بی حجاب بالاتر(خلیل رویینا)
یا تعبیری بهتر از دلبر برای حضرتش پیدا نمی شود؟!!!
یا تعبیر کردن به لنگر وا عجبا! شاعران از دست به قلم بردن اینگونه بترسیم
دريا شده طوفان زده ما سخت گرفتار
هم كشتي و هم لنگر ما  حضرت زهرا (مجتبی اصغری برای حضرت زهرا)
نگاه زخمی زهرا به چشمان علی می گفت:
نبینم دلبرمیک لحظه حتی چشم تر دارد(از سعید تاج محمدی برای ایام فاطمیه) وزن مطابقت با محتوا ندارد.وزن شاد
بگذار قدم بر سرما حضرت زهرا
گل ميخ ندارد در ما حضرت زهرا(مجتبی اصغری برای حضرت زهرا)
دريا شده طوفان زده ما سخت گرفتار
هم كشتي و هم لنگر ما  حضرت زهرا (مجتبی اصغری برای حضرت زهرا)
- کشید چادر گیسو به روی ابروها
 نه اینکه ناز کسی را نمی کشد بانو-
میان این همه زن، این همه زن زیبا
"وَ لَم یَکُن لَهُ کُفواً أحد"، - احد – بانو(حسین رضوی فرد برای حضرت زهرا)
خدا که بر لب تو طعمی از عسل بخشید
شروع تازه به آغاز یک غزل بخشید
همین که دید خدا بین کوچه تنهایی
دل زمین و زمانه به تاب تاب افتاد(محمد شکری فرد برای حضرت زهرا)

پرندگان همه انگشت بر دهان هستند
نرفته جـــز تو کسی از عقـــــاب بالاتر

حسود بال مگس داشت ، بال پروازش
نرفت ذره ای از رخــــتـــخـــــواب بالاتر(خلیل رویینا)
کلمات کلیدی این مطلب :  تساهل ، وبی ، توجهی ، در ، شعر ، فاطمی ، بعضی ، از ، دوستان ،

موضوعات :  آیینی و مذهبی ،

   تاریخ ارسال  :   1392/1/25 در ساعت : 10:35:30   |  تعداد مشاهده این شعر :  1547


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

خلیل رویینا
1392/1/25 در ساعت : 12:23:35
سلام خدمت دوست عزیزم
من با شما موافقم که بایستی در اشعار آیینی برای انتخاب کلمات رعایت بیشتری کرد اما این دلیل نمی شود که این اشعار در یک بستر خاص حرکت کنند ما متاسفانه به یک لایه ای بودن اشعار بیشتر ارادت داریم تا اشعاری که درون مایه هایی چند لایه دارند وقتی من می گویم نماند روسری ات باد چادرت را برد
شدی به دشت گل از بی حجاب بالاتر
نباید در موردش وضیح بدهم چون از گلی که گرفتار باد و طوفان می شود چه می ماند که حجاب گل حفظ شود
حسود بال مگس داشت بال پروازش
نرفت ذره ای از رختخواب بالاتر

حالا چون از مگس و رختخواب استفاده شده توهین به شعر شده است شما به قول خودتان به محتوا ی بیت فکر کنید همه کلمات مقدسند اگر به جا در شعر استفاده شوند رویه م رفته تلنگر شما نصیحت خوبی بود برای من و امثال من که بی گدار به آب نزنیم خیلی از سفارش شما استفاده کردمو حتی شعر را عوض کردم چون شاید اینجا مجالی برای حرف های بیشتر نباشد موفق باشی دوست عزیز


بخش نقد/خصلتی
شاعر محترم ادای دینتان در این روز عزیز محترم وقابل تقدیر بسیار ولی با چه جراتی مینویسید شدی به دشت گل از بیحجاب بالاتر وبعدش دفاع جانانه از این سطرتان هم میکنید؟بچه که نیستیم برادر.یعنی آن اتفاق را به باد تشبیه میکنید وحضرت را خدای نکرده به گلی که حجاب از رویش رفته است؟قدری تامل کنید قدری ملاحظه کنید درمورد خیر کثیر دارید مینویسید.
برادرم شاعر محترم شعر عاشقانه نمی گویید که عیب نباشد هرچه گفته اید.اینها گناه است معصیت است درد است.مواظب باشیم برادر
یوسف شیردژم «افق»
1392/1/25 در ساعت : 11:9:8
سلام

به نکته مهمی پرداخته اید

احسنت

به نظرم اگر شاعران از عجله دوری کنند

و شعرهایشان را یکی دو ماه کنار بگذارند

و دوباره سراغ آن بروند و بخوانند ،

متوجه برخی از این ایرادها می شوند

و آن ها را برطرف می کنند

زنده باشید

نام ارسال کننده :  نسترن     وب سایت ارسال کننده
متن نظر :
سلام! نزدیک به 6 سال است در زمینه نویسندگی و شعر فعالیت می کنم؛ وقتی می خواهم متنی، شعری یا یادداشتی در مورد ائمه بنویسم؛ مدام به این فکر میکنم که کلماتی استفاده می کنم شان و رحمت والای ائمه را حفظ می کنند یا نه؟ حتی بعد از نوشتن مطلبم هم بعد از اینکه توسط فردی متبحر تایید شد آن را روانه بازار چاپ و نشر می کنم. دوستان گرامی فقط کافیه یه کم به این فکر کنید که برای چه هدفی کسانی رو ک خداوند آفریده تا دعاهامون به واسطه ایشان مستجاب بشه، رو با ذهن کوچک و زمینی خودمون با بی حرمت ترین تعابیر و واژه ها توصیف می کنیم. واژه هایی رو به کار می بریم ک اگر کسی در توصیف ما به کار ببره آبروشو می بریم. به خاطر چی؟ پووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووول؟؟؟؟ شهررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررت؟؟؟؟ دیده شدن؟؟ یه کم با انصاف نگاه کنید: داریم چه شخصیتی رو فدای چی می کنیم. منم جوونم، زیر 25 سال. تو دوران اوج آرزوها؛ آرزوی به شهرت رسیدن رو دارم، آرزوی پولدار شدن رو دارم ولی آخه انصافه ک وقتی کسی می خواد به شهرت برسه به پول برسه از ارزش هایی عبور کنه که هیچ زمان دیگه ای نمی تونه با میلیاردها پول و هزاران اسم و عنوان دنیوی دوباره ببینتشون. درست نگاه کنید اگه امروز جناب خصلتی گوشزد می کنه بخاطر اینه که ماها نریم به جایی ک دیگه برگشتش غیرممکنه. به خدای تموم آسمونا قسم، یه وقتی حسرت می خوریم که خیلی دیره. مگه شاهین نجفی چه طوری شاهین نجفی شد؟ معصومین مقدس اند. تورو خدا بیاید به خاطر خلق ی اثر جدید از خودتون ک هزاران به به و چه چه چهارنفر رو در پی داشته باشه، حرمتشونو نکشنیم. اگر خیلی زرنگیم و هنرمند بیاید از قرآن استفاده کنیم از مفاتیح و تعبیرات جدید و دینی در مورد ائمه و اهل بیت(ع) کشف کنیم. آقایون و خانم هایی ک به آقای خصلتی خرده گرفتین واقعا براتون متاسفم شما مثل قوم بنی اسرائیل می مونید. از این همه غرور بی سوادی چ سودی می برید؟ خدا می دونه با اهانت هاتون ب ائمه چه آینده ای خواهید داشت. متاسفم و حیران ک با دوستانی مثل شما دین ما و ائمه و اهل بیت(ع) نیاز به دشمن ندارند. سالیان سال هست مداحان بی سواد بی شماری مثل شما برای پول گرفتن هزاران بار حضرت زهرا(س) رو بالای منبر کتک زدند ک امیدوارم نفس های همشون قطع بشه و هیچ کسی نبوده بگه: آی بی سواد بخاطر پول ............ صدا و سیما و همه و همه چشماشونو بستن همه خوابند و نمی دونم کی می خوان بیدار بشن. جناب آقای خصلتی از شما بسیار بسیار متشکرم. جرئت و جسارتتون رو تحسین می کنم و امیدوارم پافراتر نهاده و تمام آثار کنگره ها و همایش ها رو با همکاری دیگر دوستان نقاد، مورد انتقاد قرار بده.
صادق ایزدی گنابادی
1392/1/25 در ساعت : 11:23:24
سلام بر دوست عزیزم جناب حصلتی

تلاش حضرت عالی در خصوص یاد آوری آسیب های شعر ایینی قابل تقدیر است فقط پیش نهاد حقیر این است که یافته های خود را در

چند فهرست موضوعی و ذکر استدلال تنظیم بفرمایید تا خواننده بفهمد که مثلا فلان بیت بر کدام آسیب دلالت دارد و محل اشکال دقیق آن چیست
..................................
ممنونم عموصادق
حتما این کار را میکنم فقط امروز قرار از کف دادم از بس شعر وهن بار خواندم.به زودی در یک مقاله به این نکته ونونه شعرهایش خواهم پرداخت.امیدوارم دوستان هم کمک وهراهی کنند.باید این نقیبصه یبزرگ را برطرف کنیم
یوسف شیردژم «افق»
1392/1/25 در ساعت : 11:8:57
سلام

به نکته مهمی پرداخته اید

احسنت

به نظرم اگر شاعران از عجله دوری کنند

و شعرهایشان را یکی دو ماه کنار بگذارند

و دوباره سراغ آن بروند و بخوانند ،

متوجه برخی از این ایرادها می شوند

و آن ها را برطرف می کنند

زنده باشید



محمدجواد ایزدپناه
1392/1/25 در ساعت : 12:31:11
سلام به آقای خصلتی عزیز
ممنون از تذکرات به جای شما
به نظر حقیر شاعر باید نسبت به آن چه که می خواهد شعر بگوید معرفت و شناخت داشته باشد و این معرفت و شناخت تنها با مطالعه و تحصیل به دست می آید و کوششی و جوششی نیست.
متاسفانه بعضی از ما حتی یک صفحه کتاب و حدیث هم درباره حضرت زهرا(س) و خطبه غرای ایشان نخوانده ایم و همین طور می خواهیم درباره ایشان بنویسیم...
معلوم است که این گونه اشعار یا درست از آب در نمی آیند یا گاهی حاصل کج فهمی های ما خواهند بود
لذا ضمن این که شعر گفتن راجع به شخصیت معصومین علیهم السلام بسیار ارزشمند است شاعر باید ابتدا تهذیب و تحصیل داشته باشد...
اگر شعر معروف استاد مرحوم محمدحسین یهجت تبریزی(شهریار) راجع به شخصیت امام علی علیه السلام این گونه پرآوازه می شود فقط به علت این است که استاد ابتدا حضرت علی علیه السلام را به تحقیق شناخته است و با وضو سرودن شعر برای ایشان را آغاز کرده است...
............
سلام جناب ایزد پناه
از دقت نظرتان ممنونم.امیدواریم همه متوجه نوشته هایمان باشیم
خلیل رویینا
1392/1/25 در ساعت : 12:23:22
سلام خدمت دوست عزیزم
من با شما موافقم که بایستی در اشعار آیینی برای انتخاب کلمات رعایت بیشتری کرد اما این دلیل نمی شود که این اشعار در یک بستر خاص حرکت کنند ما متاسفانه به یک لایه ای بودن اشعار بیشتر ارادت داریم تا اشعاری که درون مایه هایی چند لایه دارند وقتی من می گویم نماند روسری ات باد چادرت را برد
شدی به دشت گل از بی حجاب بالاتر
نباید در موردش وضیح بدهم چون از گلی که گرفتار باد و طوفان می شود چه می ماند که حجاب گل حفظ شود
حسود بال مگس داشت بال پروازش
نرفت ذره ای از رختخواب بالاتر

حالا چون از مگس و رختخواب استفاده شده توهین به شعر شده است شما به قول خودتان به محتوا ی بیت فکر کنید همه کلمات مقدسند اگر به جا در شعر استفاده شوند رویه م رفته تلنگر شما نصیحت خوبی بود برای من و امثال من که بی گدار به آب نزنیم خیلی از سفارش شما استفاده کردمو حتی شعر را عوض کردم چون شاید اینجا مجالی برای حرف های بیشتر نباشد موفق باشی دوست عزیز

................
شاعر محترم ادای دینتان در این روز عزیز محترم وقابل تقدیر بسیار ولی با چه جراتی مینویسید شدی به دشت گل از بیحجاب بالاتر وبعدش دفاع جانانه از این سطرتان هم میکنید؟بچه که نیستیم برادر.یعنی آن اتفاق را به باد تشبیه میکنید وحضرت را خدای نکرده به گلی که حجاب از رویش رفته است؟قدری تامل کنید قدری ملاحظه کنید درمورد خیر کثیر دارید مینویسید.
برادرم شاعر محترم شعر عاشقانه نمی گویید که عیب نباشد هرچه گفته اید.اینها گناه است معصیت است درد است.مواظب باشیم برادر
علی‌رضا پیش‌بین
1392/1/25 در ساعت : 13:45:56
از دقت نظرتان كه بسيار دقيق بود سپاسگزارم. به نظر بعضي همه ي كلمات مقدسند و با كشف به كفش هم برسند ،سالها پا برهنه تاريكستان خيالات را مي پيمايند.

از جواب بعضي كه به شعرشان ايراد وارد كرديد تاسف بايد خورد. ممنون بزرگوار
عباس خوش عمل کاشانی
1392/1/25 در ساعت : 13:14:21
...نکته ای را با خوانش نوشته ی آقای ایزدپناه در خصوص شعر معروف استاد شهریار به یاد آوردم و آن این که وقتی استاد شهریار این شعر را منتشر کرد با همه ی حسن هایش یک اشکال بزرگ در آن دیده می شد.استاد در بیتی فرموده بود:شه ملک لافتی را...که تلمیحا اشاره به عبارت «لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار» داشت.بسیاری برشعر استاد نقد نوشتند که به کار نبردن کامل عبارت باعث وهن مقام شامخ علوی شده چون نصف عبارت استفاده شده توسط استاد شهریار العیاذبالله معنایی چنین داشت:شاه کشور ناجوانمردی یا نامردی!سروصداها و جنجالهای ادامه داری برپا شد و آخرش هم شعر به همان صورت ماند!سرودن و خوب سرودن در نعت و مدح و منقبت آل الله علیهم السلام دل و جرئت شیر می خواهد و توانایی های بسیار.امثال ارادتمند هم فقط عرض ارادتی منظوم می کنیم و امید غمض عین از حضرات معصومین داریم.
ابراهیم حاج محمدی
1392/1/25 در ساعت : 15:16:56
سلام و درود
جداً مایه ی تأسف است . در سایت وزین شاعران پارسی زبان که فارسی زبانان سرتاسر دنیا به آن می توانند دسترسی داشته باشند چرا باید نوشته هائی وهن آلود به مقدسات و ساحت حضرات معصومین صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین با عنوان شعر درج کردد ؟ مدیران محترم سایت باید چاره ای بیندیشند . امروز صبح که با سروران عزیز و دوستان مفضال و فرهیخته ام جناب خوش عمل و جناب خصلتی تلفنی صحبت کردم به این بزرگواران گفتم که بعضی مطالب موهن ولو ناخواسته و از سر کم سوادی هم که باشد در آثار بعضی کاربران با هیچ توجیهی قابل تحمل نیست . حد اقل در آثار آئینی کنترل ونظارتی باید صورت گیرد و پس از اطمینان از قابلیت اثر اجازه درج آن در این سایت داده شود . نستعیذ بالله من الزّلل و الضّلال
حسین نبی زاده اردکانی
1392/1/25 در ساعت : 11:34:3
سلام جناب خصلتی دلنوشته ی شما را خواندم و پسندیدم ولی در مورد:دريا شده طوفان زده ما سخت گرفتار
هم كشتي و هم لنگر ما حضرت زهرا (مجتبی اصغری برای حضرت زهرا)
چون مثل اهل بیت مثل کشتی نجات است ،ایرادی بر تعبیر لنگر برای حضرت وارد نمیدانم.شما را به نقدشعر :از هجر تو وفراق این ماه در دفتر شعرم دعوت می کنم.اجر شما با خاندان رسالت و امامت .

............
با تشکر از نظرتان
تشبیه کردن حضرت به لنگر اشکالی ندارد؟!!!!!
عباس خوش عمل کاشانی
1392/1/25 در ساعت : 11:6:23
...وحشتناکتر اینکه در این خصوص یکی هم در سوک حضرت صدیقه ی طاهره که عصمت کبری و بری از هر عیب و نقص و نقصانی است و ولیةالله است و معصومه گفته است:
عیبهایش کو؟
مانده است نهان؟
بابت این وهن عظیم هم گوینده و هم خواننده -همه و همه-بایستی استغفار کنند.همه ی مواردی که جناب عالی اشار کرده اید یک طرف و این مورد یک طرف.ساحت قدسی حضرت زهرای بتول منزه تر از آن است که احدی از آحاد چنین عبارتی بر زبان آورد.نعوذبالله مگر کسی قائل به عیب در آن بی عیب ترین خلق خداست که احدی بگوید:عیبهایش کو؟از دیدگاه کمین آنکه چنین گفته و آنانی که گفته ای چنین را تایید کرده اند همه و همه بایستی استغفار کنند.نعوذبالله من زلل والخطیئه.
اکرم بهرامچی
1392/1/25 در ساعت : 12:18:10
ممنون آقای خصلتی
سعید تاج محمدی
1392/1/25 در ساعت : 12:40:14
دوست عزیز جناب خصلتی...
از توجه شما و دغدغه ی ارزشمندتان ممنون.
ولی هر چه فکر می کنم تناسبی بین کلمه ی "شاد" با وزن شعر خودم نمی بینم.
مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن
لطفا به اشعار بزرگان شعر فارسی در این وزن همچون رهی معیری، مولوی و...مراجعه کنید
از جنابعالی که در سایت وزن تدریس میکنید چنین برداشتی بعید بود...

بعد هم شما چطور می توانید به تعبیر دلبر یا هر تعبیر دیگری اشکال وارد کنید؟ شما چطور می تونید در مورد عباراتی که ممکن است شاعران با شهود یا درک خود رسیده اند اینگونه نظر بدهید؟آیا این توهین به آنات شاعری و درک افراد نیست؟
شعر هر شاعر حاصل تجربیات منحصر به فرد اوست که برای خودش مقدس است. هر چند عباراتی که حاصل توهین و اعتقادات انحرافی ست را هیچ کس نمی پذیرد...

.............سلام از اینکه برایتان شعرتان مهم تر از ادب واحترام به ساحت مقدس بانو فاطمه است متعجبم؟!!!!
دوست من بهتر نیست از واژه هایی مثل بانو یا شبیه به این استفاده کنید؟بعضی واژه ها بار معنایی خاصی دارند.شما از دلبرم غیر از عاشقانه تعبیر دیگری سراغ دارید بیاورید.
مقاله ای دردرست نوشتن دارم در موردشعر هایی آیینی سایت که امیدوارم بدون عجله ودور از ظاهر بینی بتوانم حق مطلب را ادا کنم.نمونه هایی از شعر شما هم مورد انتقاد است هرچند ابیات بسیار زیبایی هم در بسیاری از اشعارتان هست که در جای خود بحث خواهیم کرد
محمد یزدانی جندقی
1392/1/25 در ساعت : 14:13:15
سلام دوست گرانقدرم
مطلب مفید و موثری است پاسخ برخی از پرسش های جناب ایزدی در مبحث اسیب شناسی شعر آیینی هم در این مطلب هست و ایشان پیشنهاد تنظیم و شرح مطلب بر روی مصادیق با هدف آسیبی شناسی را عرضه کرده اند کاری ضروری به نظر می رسد حقیر نیز پیشنهاد می کنم نمونه های دارای برجستگی های مثبت را نیز در مقام قیاس ذکر کنید در پناه حق ...
حمید خصلتی
1392/1/25 در ساعت : 14:41:31
با سلام برشما. حتما این توصیه شمارا انجام میدهم.درخلال همین شعرهای امروز دوستان عزیزی دیگر شعرهای قابل تاملی هم دارند.مثلا شعرهایی از محمد رضا سلیمی،یاسمین صباغیان طوسی،قاسم صرافان،محسن عرب خالقی،نغمه مستشار نظامی،زهرا نعمتی، وعزیزان دیگر..
خلیل رویینا
1392/1/25 در ساعت : 16:29:57
با سلام مجدد
در ابتدا ما باید تکلیفمان را مشخص کنیم که از چه جایگاهی صحبتمی کنیم اگر دوست دار ادبیات و هنر هستیم بایستی دیدی در این راستا داشته باشیم نه پا را از گلیم خود درازتر کرده و یکباره تبدیل به مرجع تقلید یا حاکم شرع شویم و دستور استغفار بدهیم یا به محکمه نبرده شخصی را گناهکار و عاصی قلمداد کنیم . ما اگر دلسوز همدیگر هستیم فقط نقاط ضعف ادبی را به همدیگر گوشزد کنیم .شخصی مثل من هیچ ادعایی در عرصه ی شعر آیینی نداشته و ندارم و هر چه تا به حال نوشته ام از سر ارادت به معصومین بوده است اگر هم در این سایت دست به قلم برده آمده ام تا از محضر هر آنکه دلسوز است تلمذ کنم. کسانی که در طول تاریخ اسلام خود را کاسه ی داغ تر از آش بوده اند نا خود آگاه ضربه کاری به پیکره ی اسلام وارد کرده اند. حال اگر یکنفر پیدا شود چه از سر دلسوزی چه از سر غرض مطالبی بنویسد و دیگران بلندگوی او بشوند ظلمی است مضاعف . اگر فضای گفتگو فراهم می شد حرف ها برای گفتن زیاد بود بیایید در این روز مقدس به همدیگر ما که ادعای شاعری داریم کمک کنیم تا حضرت از ما بیشتر راضی باشند
محمد حسین انصاری نژاد
1392/1/25 در ساعت : 12:39:4
سلام برتوونگاه روشن وبیدارت

..........................
سلام بر محمدحسین عزیز.امروز پر بغضم از این نوع نگاه ها.کاش شما هم یاد داشت هایی بنویسید
وحیده افضلی
1392/1/25 در ساعت : 14:8:21
سلام
مدتی از اینترنت دور بودم و موفق نشده بودم شعرها رو بخونم و با خوندن این نمونه ها تعجب کردم !
جای تاسف داره...کاش شاعران بیشتر دقت کنند...

................
وسلام بر شما.جز تاسف چیزی نداریم بگوییم
محمد شکری فرد
1392/1/25 در ساعت : 16:22:59
آقای خصلتی ببخشید من پیام خصوصی شما را از طریق پیام های خصوصی ام ندیدم.می گفتم شاید از طریق نظرات دفترم برام نظر بذارید.چند بار هم نظرات دفترم را چک کردم دیدم نذاشتید آمدم آن نظر را گذاشتیم.قانع شدم...من فکر کردم شما حتا نخواستید پاسخم را بدهید.باز هم شرمنده.قانع شدم.انشاالله اصلاح خواهم کرد.

زنده باشید.
حمیده میرزاد
1392/1/25 در ساعت : 18:11:55
سلام بر جناب خصلتى
حقيقتا كاش تمام اشعار را به همين زيبايى نقد كنيد
به نظر بنده محتوا ضرورى تر از وزن وقافيه است
اميدوارم ديگر اساتىد هم به اين مقوله بپردازند تا ما بيشتر بياموزيم..
محمد وثوقی
1392/1/25 در ساعت : 17:25:51
سلام مجدد
لطفاً نوشته ی بنده را اصلاح بفرمایید : سوره ی مبارکه ی مائده صحیح است. بنده اشتباهاً آل عمران نوشته ام
با تشکر
محمد غلامی
1392/1/26 در ساعت : 19:53:6
جناب آقای خصلتی عزیز آجرک الله
من معمولا اهل کامنت و لایک و امثال آن نیستم مگر در مواردی خاص. از جمله در نمره دادن به اشعار هم وسواس زیادی دارم بخصوص اشعار مذهبی و آیینی ( اسمش را هر چه بنامیم) امروز چون فریاد دردمندانه شما را دیدم و خواندم و شنیدم سکوت را جایز ندیدم و خواستم مرحبایی گفته باشم و هل من ناصر شما را لبیکی بگویم. آری برادر. من خودم معمولا کم شعر آیینی می گویم به چند دلیل : اولا خود را در آن حد نمی بینم و ثانیا در برخی احیان و اوقات فکرمی کنم غلظت صفوی گری مان آنقدر بالا گرفته است که دارد کار دستمان می دهد و عنقریب است از آن سوی بام بیافتیم. من پریشب خواستم چند رباعی در دفترم بگذارم نگاه به صفحه کردم دیدم آنقدر در رثای حضرت زهرا و صدیقه کبری نوشته شده است که ترسیدم رباعی غیر آیینی خودم را بگذارم. یعنی تمام صفحه دربست قرق شده بود و انگار همه همقسم شده بودند به هر صورتی هست یک شعری چیزی در رثای بانوی دو عالم بنویسند. خواستم همین نکته را در حیات خلوت بنویسم باز هم ننوشتم ( یعنی از همه بزرگواران و شعرای عزیز حیا کردم) آری جناب خصلتی عزیز. این دردی است که خیلی وقت است گلوی مرا می فشارد ولی کجاست همنفسی تا به شرح عرضه دهم.
خدایش بیامرزد ما در تاریخمان شاعری داریم که گفته است کم گوی و گزیده گوی چون در!
اصغر اکبری
1392/1/25 در ساعت : 18:38:8
سلام جناب خصلتی
به موضوع مهمی اشاره کردید.
همه می دانیم که این گونه شعر گفتن خدایی نکرده عمدی نیست بلکه به دلیل بی خیالی و توجه بیش از حد به فرم شعر است که محتوا مغفول می ماند و چون شعر آیینی حساسیت خاصی می طلبد اینگونه سهل انگاری ها بزرگ جلوه می نماید.
متاسفانه برخی در حال تمرین شعر هم سعی دارند همه موضوعات را تجربه کنند! خواهش من این است که در مورد اشعار آیینی تا شاعر به تجربه و پختگی لازم شعری نرسیده دست به قلم نبرد یا لااقل آن را منتشر نکند.
البته کسانی که از اشتباهات خود دفاع می کنند گناهی بزرگتر مرتکب می شوند.
با مهر
دکتر آرزو صفایی
1392/1/26 در ساعت : 21:33:32
درود بر شما
جستار ارزنده ای بود
بسیار بهره بردم
سحر دگلی (آریایی)
1392/1/26 در ساعت : 1:15:2
سلام و درود و احترام
آفرین بر این جسارتتان جناب خصلتی ارجمند
راستش برای برخی از ابیات به واقع تمام وجودم لرزید که اگر آقایمان امام زمان (عج) بخوانندش چه پاسخی برایش خواهیم داشت
بانوی ما بانوی اب و پاکی ها هستند که از کور مادرزاد هم حجاب می گرفتند
حال شایسته نیست بد کنیم به ایشان ، بنام عشق ..
به امید ادراک های بیشترمان
درودتان
سعید تاج محمدی
1392/1/25 در ساعت : 15:5:43
از قضاوت شخصی و غیر منصفانه یتان در مورد اهمیت بیشتر من به شعر نسبت یه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) که بگذرم و بخدا واگذار کنم باید از شما بخواهم این بیت را دوباره بخوانید تا دریابید که منظور از این بیت خطاب حضرت زهرا (س) به مولا علی (ع) است و حالا اگر به گفته ی شما به جای مولا علی (ع) کلمه ی بانو را بگذارم...؟
در مورد وزن هم جوابم را ندادید...
از بازدید کنندگان محترم هم خواهش دارم ابتدا به اصل موضوع پی ببرند بعد قضاوت کنند.
این حقیر اگر فضای سایت علمی نبود هرگز در ابن موارد وارد بحث نمی شدم و اگر نمی ترسیدم که این امر به یک سنت غلط تبدیل شود و هر کس به خود اجازه دهد در مورد شاعر و شعرش هر جور دوست دارد قضاوت کند و آن زا در دفترش منتشر کند،آن هم در این محتواهای مقدس، هرگز به این موارد توجهی نمی کردم.
اصل موضوع حقی است که برخی مصداق هایش به هیچ وجه حق نیست و این عین مغالطه است و دوری از حوزه ی انصاف و حق
حمید خصلتی
1392/1/25 در ساعت : 16:13:25
کجای این قضاوت شخصی است وقتی در مصراع اول خودتان آورده اید:نگاه زخمی زهرا به چشمان علی می گفت:
یعنی شاعر دارد زبان حال حضرت زهرا را بیان میکند.حتی زبان حال هم بگویید حتی واژه هایی گفته شده باشد ولی جایگاه شاعر به عنوان سراینده ی شعر را فراموش نکنید.شما این واژه را دارید از جانب حضرت زهرا به علی میگویید.!!این ادعای شما که چه کسی دارد به چه کسی میگوید فقط در صورتیی درست است که یک ادله تاریخی ویا منبعی ارائه کنید نه اینکه مثل شعرهای عاشقانه ای که هر شاعری مینویسد ومعشوق برای عاشق دلبرم وعزیزم ووو خطاب میکند شما هم اجازه داشته باشید اینگونه جملات را از قول حضرت فاطمه به حضرت علی بگویید
.باید شان اهل بیت حفظ شود باید واژه ها وفضا متناسب با شخصیت انتخاب شود.
در مورد وزن هم باید بگویم اوزانی که ریتم تند تری دارند اصطلاحا اوزان شاد نامیده میشوند یا قبول ندارید مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن با این ضرباهنگ تند وشاد است.؟

در ضمن به خاطر این جمله مودبانه تان هم سپاس«هر کس به خود اجازه دهد در مورد شاعر و شعرش هر جور دوست دارد قضاوت کند و آن زا در دفترش منتشر کند،»

محمد وثوقی
1392/1/25 در ساعت : 16:40:13
سلام و عرض ادب
کار بسیار خوب و بجایی را آغاز کرده‌اید امیدوارم در ادامه هم همچنان موفق باشید. خیلی وقت است بعضی از دوستان چنین می‌کنند چه در شعر مثلاً مذهبی (که بسیاری از این اشعار را همان آیینی بنامیم بهتر است تا "مذهبی") و چه در انواع دیگر، فقط این چند روز بسامدش بالاتر رفته است. بنده پیشتر اگر متوجه این موارد می‌شدم در حد خودم اعتراضکی (خصوصی یا علنی) می‌کردم که اغلب دوستان با بی‌اعتنایی حمل بر چیز دیگری می‌فرمودند ما هم از رو رفتیم! راستی چه‌طور می‌شود با کسی که نوشته‌هایش را "مقدس" می‌داند یا معتقد است "همه‌ی کلمات مقدس‌اند" وارد این بحث‌های کلیدی شد؟ کم‌ترین توقع از شاعر شناخت کلمه و جمله و عبارات و محل مصرف آن‌ها ست؛ مگر می‌شود "شاعر" باشیم و ندانیم مثلاً کنایه‌ی "علف زیر پا سبز شدن" را کجا به کار می‌برند؟! ... بیشتر منظورم تشکری بود از این کار خوبتان. رعایت نهایت ادب در سخن گفتن درباره‌ی این بزرگان را می‌توان و باید از سیره و روش خود آن بزرگواران آموخت. ببینیم حضرات معصومین علیهم السلام چگونه از حضرت مادرشان سلام الله علیها نام می‌برده‌اند در این‌باره حتی رفتار جناب حر در روز عاشورا هم نمونه‌ی خوبی است. در آیات پایانی سوره‌ی مبارکه‌ی آل عمران (112 تا 114) ببینیم حضرت عیسی (ع) عملاً چگونه با تغییر دادن کلمات حواریون، ادب حرف‌زدن در برابر حضرت حق را به آنان گوشزد می‌کند و ...
«ماجرای دل به اظهار دگر محتاج نیست
گوش اگر باشد نفس هم ناله‌ی آهسته‌یی ست»
مستدام باشید
حمید خصلتی
1392/1/25 در ساعت : 16:57:33
از همراهی تان ممنونم.در ضمن هنوز در بخش نقد جایتان خالی است.
احمد فرجی
1392/1/25 در ساعت : 22:59:4
باسلام وادب و احترام
جدا ازاین منظر زیبایی که چنین منصفانه و آگاهانه به آن نگاه کرده اید بی نهایت غرق لذت شدم وچیزها آموختم ، نقد منصفانه یعنی همین و این سایت هم باید مجالی برای همین نقدها وگفتگوها باشد. دست مریزاد وممنون از این کلاس پرمحتوای درستان و ریزبینی ها و نکته سنجی هایتان .موفق باشید
سید حکیم بینش
1392/2/1 در ساعت : 9:4:39
سلام بر شما
به نکات ظریفی اشاره کردید درود بر شما.
بازدید امروز : 3,540 | بازدید دیروز : 6,651 | بازدید کل : 122,951,700
logo-samandehi