ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



قرص ِ ماه می رقصد.........

                                             
                  
      در جاده ها ی نور   رَد ِ گام هایت هست
در پرده یِ شب ، عطر گیسوی رهایت هست
 
آدینه  با حسرت  برایت ندبه می خوانیم
اما میان هفته  هم شوق ِ دعایت   هست
 
وقتی که دلتنگیم و باران خورده و گریان
دلخوش به این هستیم لطف ِ شانه هایت هست
 
در انتظارت  ، شوق پروازیست ، دل ها را
بال ِ پرستو را   بهار ِ  سبز پایت هست
 
وقتی میان  ِ جمع ،  غربت ، سهم ِ  سنگینیست
آرامش ِ   طرز ِ  نگاه ِ  آشنایت  هست
 
غربت  نشین ِ  کوخ ها ، درماندگان هستند
اما ظهور ِعدل ِ موعود ِ خدایت هست
 
گلهای نرگس چشم در راهند باز آیی
برگرد ، نرگس قرن ها در جای جایت هست
 
فرمانروای مطلقی بی هیچ ابهامی
زیبا ترین  مهد ِ  زمین   ام القرایت هست
 
دستی  بکش در برکه ی اندیشه ی عشاق
در برکه ی عشاق نقش ِ ماجرایت     هست
 
در نیمه ی شعبان  که قرص ماه می رقصد
شیدایی ِ چشم ِ پلنگان در هوایت هست
 
این قرن ها ، این روزگاران ،بازی ِ عمر   است
با   صور ِ  اسرافیل ،  آغاز  ِ  ندایت  هست
 
فرمان بده دنیا ی غارتگر به هم ریزد
در قدرتت ، فرمان ِ  بی چون و چرایت  هست
اکرم بهرامچی

کلمات کلیدی این مطلب :  نیمه شعبان ، ام القرایت ، گلهای نرگس ، بهرامچی ،

موضوعات :  آیینی و مذهبی ،

   تاریخ ارسال  :   1394/3/21 در ساعت : 19:35:11   |  تعداد مشاهده این شعر :  1100


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

رضا محمدصالحی
1394/3/24 در ساعت : 16:48:53
اول این که غزلِ خوب خانم بهرامچی درست مثل زمان انتشارش ( روزهایی که نزدیک به مناسبت آن نیست ) قصد دارد فلسفه انتظار و مهدویت را جاری در زندگی و لحظه لحظه های عمر معرفی کند و به نوعی این تذکر به جا را بدهد که امام دوازدهم حی و حاضر است و لازم است فراتر از پاسداشت و توسل ، به آن پرداخت (که در این راستا توفیق نسبی هم داشته است ) و شاعر در بیت دوم مستقیماً این معنی را جار میزند که / اما میان هفته هم شوق دعایت هست /

دوم آن که استفاده از واژه هایی که در ادبیات روزمره بسیار مورد استعمال است زبان غزل را سهل و ممتنع کرده است و این از زاویه ای بسیار خوب است ( خوب ارتباط گرفتن مخاطب ) و از زاویه ای باعث نقصان در تصویر سازی های شاعرانه شده است

اگر بخواهیم بیت به بیت غزل را واکاوی کنیم باید گفت بعضی از بیت ها و مصرع ها جای کار بیشتری داشت و با توجه به اهمیت مضمون باید وسواس بیشتری خرج می شد از جمله در همان مطلع که قوت لازم مشهود نیست ... / رد گامها / اگر در جاده ی نور باقی بماند نه تنها فضیلتی به جاده نمی بخشد که شاید باید از جنس مخالف باشد تا مشهود شود لذا ترکیب / جاده ی نور / به نظرم مناسب نیست ، یعنی باید نور را محصول گامهای او دانست ...
در مصرع بعدی هم اصطلاح / در پرده / اگر قرار است معرف راز باشد نیازی به /شب /نیست و جز آن هم /در پرده ی شب /مفهومی را القا نمیکند
همین مشکل را می توان برای ترکیب /باران خورده /در مصرع 5 متصور بود که به نظر فقط برای پر کردن وزن آمده است و ارتباط موثری با / دلتنگ و گریان / ندارد و ادامه این مشکل را می توان در مصرع 8 و ترکیب / بهار سبز پایت / دید که به شدت نامانوس است و مخاطب حس می کند که تنگنای قافیه این اصطلاح را رقم زده است .
شاعره ی ادیب ما در بیت 6 موضوع برقراری عدل را در حکومت امام دستمایه قرار داده است که کمی نارساست ؛ به نظرم می شد گفت :

غربت نشین ِ کوخ ها ، /درمانده اند اما /
/فردا/ ظهور ِعدل ِ موعود ِ خدایت هست

در بیت بعدی هم ( مصرع 2 ) بودن نرگس/ در جای جایت / ترکیب زیبایی نیست اما بیت بعدی آن در فرازی تحسین بر انگیز ام القرای حضرت را زیباترین قسمت زمین می داند - که به نظر اشاره به ایران دارد - اما بلافاصله شعر از فراز به فرود می گراید و باز هم دچار ضعف تالیف ِ /دست کشیدن بر برکه ی اندیشه ی عشاق / می شود که اصلن مقارن ذهن نیست - بر برکه دست کشیدن ؟! - که در ادامه تکرار / برکه ی عشاق ( و حذف بی دلیل اندیشه از این ترکیب ) و اشاره به ماجرایی که از قبل برای مخاطب معرفی نشده است بیتی ضعیف را رقم زده است ... و اما در پایان و مقطع غزل باز هم شاهد اوج گرفتن شعر هستیم که کاش نظیر بهتری برای واژه ی / در قدرتت / می آمد تا این بیت زیبا بی نقص می شد

برای شاعره ی محترم آرزوی توفیق و اجر از سوی صاحب اصلی اثر دارم
با احترام به اساتید و صاحبنظران سایت



اکرم بهرامچی
1394/3/25 در ساعت : 16:54:17
سلام آقای رضا محمد صالحی گرامی
ممنونم از محبت شما و نقد غزلم مطمئنا کاستی هایی در سرایش این غزل داشته ام
اما در بیت اول منظورم از ردپای حضرت مهدی (ع)در جاده های نور این است که هم در جاده های نور و ایمان و عشق به خداوند رد گامهایت هست وهم در پرده ی ظلمت شب آنجا که هیچ امید و نوری نیست عطر گیسوی رهایت هست یعنی همه جا تو را وجود تو را حس می کنیم.
در انعکاس نور در برکه ها معمولا نقش ها عیان میشوند
تشبیه اندیشه ی عاشقان حضرت به برکه و وجود تصویر و نقش این اندیشه ها در برکه منظور من است و از حضرت خواستم دستی بکشد بر این تفکرات بر این انتظار بر این ماجرا..........شاید طبق نظر شما لازم بود قبلا در ابیاتی زمینه سازی میکردم..
گلهای نرگس نمایانگر گلهای انتظار هستند و در شعر و نثر همیشه از گلهای نرگس نبرای یاد آوری حضرت نام برده میشود
برای ساختن نرکیب (سبز پا ) نیز منظورم تصویر سازیست و تشبیه امید برای انتظارمثل امید بازگشت پرستو ها در بهار در قدم های بهار..........البته شاید بخوبی از عهده اش بر نیامدم و این بستگی به نظر خواننده ی شعر است که چگونه برداشت کند
.از شما بسیار سپاسگزارم .
مرضیه عاطفی
1394/3/23 در ساعت : 13:36:7
سلام دوست خوبم
انتظارتان همواره شاعرانه
یاعلی(ع)
اکرم بهرامچی
1394/3/29 در ساعت : 18:54:7
سلام خانم عاطفی عزیزم
سپاسگزارم از محبتت
حسین وفا
1394/3/24 در ساعت : 19:45:32
سلام خانم بهرامچی عزیز
مهمان سروده بسیار زیبای شما شدم
هزاران سپاس
اکرم بهرامچی
1394/3/29 در ساعت : 18:56:11
سلام آقای حسین وفا
سپاسگزارم از محبت و لطف شما شاعر خوب و توانمند
جابر ترمک
1394/3/22 در ساعت : 12:8:35
درود بانو بهرامچی گرامی
بسیار زیباست خواهرم
وقتی که دلتنگیم و باران خورده و گریان
دلخوش به این هستیم لطف ِ شانه هایت هست
اکرم بهرامچی
1394/3/29 در ساعت : 18:53:41
سلام آقای نرمک گرامی
سپاسگزارم از لطف شما استاد گرامی
حسین سنگری
1394/3/24 در ساعت : 16:45:35
خانم بهرامچی گرامی درود بر شما

عالی بود
احسنت بر شما
اکرم بهرامچی
1394/3/29 در ساعت : 18:55:20
سلام آقای سنگری عزیز
ممنونم از حضور خوبتون
سید علی اصغر موسوی
1394/3/23 در ساعت : 22:54:2
جزاکم الله خیرا
التماس دعا
اکرم بهرامچی
1394/3/29 در ساعت : 18:54:32
سلام آقای موسوی گرامی
ممنونم از حضور خوب شما
بازدید امروز : 5,795 | بازدید دیروز : 18,002 | بازدید کل : 121,537,026
logo-samandehi