ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



غزل عجیب

آنچه در چشم تـو دیــــدم، غــزلی هســت عجیـب

حـرف هــای شکــرینـت ، عسلــی هست عجیـب


مــــدتی هـســـت میــــــان دل مـــن با غــــــم تـو

بوســـه و نـــاز و نیـــاز و بغلـــــی هســت عجیــب


ایـن حکـــایت کـه شـــدم کشـتــــه ی زیبــایی تـو

حرف تکــــراری و  ضـرب  المَثـَــلی هسـت عجیـب


 همــه ی دیــن مـــرا جــــادوی چشـــم تــو ربــود

چون که در عمق نگـاهت ، هُبلـی هســت عجیـب


خنـــده در صحـــنـه ی دیــدار ، بــه روی لــب تــو

گـــاه بــر نقـــش خـــدایی بـدلی هسـت عجیــب


خوش به حالم که به عشق تو نفس هست هنـوز

بی تو هــر لحـظـه بــرایـم اجــلی هسـت عجـیب
...

۹۰

http://mazangi.ir/ 


 

 



   تاریخ ارسال  :   1391/10/13 در ساعت : 14:42:44   |  تعداد مشاهده این شعر :  1352


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

سیاوش پورافشار
1391/10/15 در ساعت : 16:49:31
البته اگر بین نقش و خدایی کاما باشد معنی مقداری بهتر می شود و خطای معنوی نمی شود
محمد یزدانی جندقی
1391/10/13 در ساعت : 23:35:21
فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلات شاعر گرامی این وزن عروضی شعر شماست فراموش نکنید که پایان هر رکن مانند پایان هر مصراع است یعنی هر هجای کوتاه یک هجای بلند و هر هجای کشیده نیز یک هجای بلند محسوب می شود مگر انکه هجای کوتاه سو م در یک هجای کشیده و در اینجا ) ت ) با مصوت پس از خود همراه شود که در اینجا چنین اتفاقی نیفتاده به این ترتیب این مصراع دچار مشکل وزنی است و صورت صحیح مصراع صرف نظر از معنا این است /
آنچه در چشم تـو هس تو غــزلی هســت عجیـب/ و قرار دادن ) واو ) در این رکن وظیفه شاعر است نه مخاطبی که ای چه بسا شاعر نباشد
یا به جای ) هست ) از واژه ) یاشد ) یا ) بوده ) استفاده کنید که مشکل عروضی بر طرف شود دیگر اینکه :
"هبل " نام بزرگترین بت عصر جاهلیت و متعلق به قریش بود که از عقیق سرخ و به شکل انسانی با دست راست شکسته تراشیده بودند و در خانه خدا قرار داشت که پس از فتح مکه توسط رسول مکرم اسلام به اتفاق سیصد و اندی بت دیگر به دست مبارک مولا علی فروریخت و در هم شکسته شد / وجود این قافیه در شعر ازار دهنده است هرچند که حذف کامل این بیت هم از سطحی بودن مجموع شعر نمی کاهد جسارت مرا ببخشید
سیاوش پورافشار
1391/10/15 در ساعت : 13:23:54
بنام خدا
موارد قابل مطرح را به ترتیب بیان می کنم:
1- ارتباط افقی خوبی دارد
2-یکی از شاخصه های مهم در موفقیت شعر همنشینی کلمات به نحو احسن منظور من در محور همنشینی نیست که آن بحث جدایی می طلبد منظور آن است که با هم نشستن کلمات چقدر در یک شعر می تواند همخوانی داشته باشد مثلا سوز و گداز با هم می آیند یا موج و توفان منافاتی با هم ندارند البته اینها کلیشه های ذهنی ما هستند اما شاعر می تواند کلمات دیگر را که تا الان با هم نیامده اند در کنار هم بچیند بطوری که کلیشه ذهن ما نباشند در این غزل به همنشینی کلمات زیر توجه کنید نـــاز و نیـــاز و بغلـــ کشـتــــه ی زیبــایی خنـــده در صحـــنـه ی دیــدار عمق نگـاهت ، هُبلـی قضاوت با خواننده این شعر که همنشینی این کلمات چقدر با ذوق آدمی سازگار است
3-ردیف نباید خلاف رودخانه شعر حرکت کند یا نباید سایه سنگینی روی شعر بیاندازد ردیف((هست عجیب)) اگرچه ردیف خوب و تازه ای است در بعضی از بیتهای این غزل نامناسب و غیر ضروری آمده است: اجــلی هسـت عجـیب----------اجل عجیب یعنی چه چه شناختی از اجل به انسان می دهد؟ ضـرب المَثـَــلی هسـت عجیـب -------------کشته زیبایی کسی شدن آیا می تواند ضرب المثل عجیبی باشد. با توجه به اینکه قبلترها هزاران عاشق دلباخته خط و خال و کشته آن بوده اندو الخ البته در بعضی بیتها ردیف خوب آمده است مثل بیت 2
4 -ایراد وزنی بر مصرع اول وارد است همچنین در مصرع اول بیت چهارم جادوی با واو بلند خوانده می شود بهتر است به جای ((یا)) علامت ((کسره)) نهاد.
5- ایرادهای بلاغی: الف- بر نقـــش خـــدایی بـدلی هسـت تعقید معنوی ایجاد می کند البته بی شک شاعر مرادی از این داشته است همچنین این یک ((خطای معنوی)) هم هست چرا که هیچ کس نمی تواند نقش خدا را ایفا کند هر چند بدل از آن هم باشد. همچنین به نوعی مبالغه هم هست. ب-در مصرع اول بیت آخر ((خوش به حالم که به عشق تو نفس هست هنـوز)) اگر اینگونه بیاید بهتر است ((خوش به حالم که به عشقت نفسم هست هنـوز)) بهتر است ضمیر متصلی ((م)) قبل از خود کلمه نیاید
6-بافت شعر کمی احتیاج به ویرایش دارد مثلا مصرع اول بیت آخر که بیان شد
7- بر طبق نظریه ی جبریت زبانی، بین فکر و زبان ارتباط مستقیمی وجود دارد و هر کس مطابق ساخت زبان خود می اندیشد و خارج از آن مقوله نمی تواند بینشی داشته باشد نمی خواهم بگویم این نظریه کاملا درست است یا نه اما این مساله مهمی است که اهمیت پالایش و توانمند ساختن زبان را به ما نشان می دهد.
جواد مزنگی
1391/10/14 در ساعت : 14:25:24
جناب محمد یزدانی جندقی
با سلام
با احترام به نظر شما و قدردانی بخاطر وقتی که گذاشتید لازم است عرض کنم که با قسمت اول نقد جنابعالی موافقم و با قسمت دوم خیر.
هبل یک بت بوده و اینکه از چه متریالی ساخته شده بوده زیاد تفاوتی ایجاد نمی کند. هبلی که در نگاه مورد نظر من وجود داشت بتی بوده که با جادوی خود در برابر دین قرار گرفته است (همــه ی دیــن مـــرا جــــادوی چشـــم تــو ربــود) و این نوعی کنایه است به عشوه ی چشم معشوق که دل و دین می ستاند.نه نگاه بت پرستانه. بدون شک من نیز مانند شما به بی ارزشی بت های زمان جاهلیت اعتقاد دارم و میدانم که در چه زمانی بدست بزرگان ماپیامبراعظم و حضرت علی که سلام خدا بر آنان باد نابود شده اند.

بسیار متشکرم از اینکه بر سعی سطحی این شاگرد خودتان قلم نقد به زحمت انداختید. امیدوارم در آینده نیز از لطفتان بهره مند شوم.
پایدار باشید.

مزنگی

زهرا شعبانی
1391/10/15 در ساعت : 22:58:56
درود بر شما شاعر...
مژده ژیان
1391/10/13 در ساعت : 23:23:1
غزل عجيب ولي زيبايي بود
پاينده باشيد
علی اکبر مقدم
1391/10/14 در ساعت : 8:36:1
سلام
ريبا بود و پر ازحكايتهاي عاشقي

درود بر دل عاشقتان
هرگز نميرد انكه دلش زنده شد به عشق
زنده باشي از نسيم سحرانگيز عاشقي
بازدید امروز : 20,464 | بازدید دیروز : 24,729 | بازدید کل : 121,576,424
logo-samandehi