ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



چگونه می شود به تو دروغ منتسب شود؟



چه خوانمت؟ که هرچه خوبیَ ست از تبار توست            و اعتبــار کــل آفرینــــش اعتبــــار تـوست


تو نقطه ی شــــــروع خلقت تمـــــــام عالــــــمی              دوازده ستــاره ی شگرف در مـدار توست


قصیـــده روزنـــی به سوی آفتـــاب قدســــی ات              غزل شکوفه ای شکفته در دل بهار توست


در امتـــداد هر مســــیر ســـــمت آسمـان عشـق               همیشه ردّ گامهای سبــز و استــوار توست


تو نبض لایـــزال چشمــــه ی زلال کوثــــــری  ...          که زن در اوج عزّتش هنوز وامدار توست


بریــده باد دست نســل هرچه دشمــن شماســت                به رغم مَکرشان زمین نمودِ اقتــدار توست


چگونـــه می شــود به تو دروغ منتسب شــود؟                خـدای هرچه پاکـــیَ ست آفریدگــار توست


از آسمـان نــدای دعـوتت به گـــوش می رســد                جهان در انتــظار انقـلاب تک سوار توست

  

 


موضوعات :  آیینی و مذهبی ،

   تاریخ ارسال  :   1391/10/23 در ساعت : 20:23:6   |  تعداد مشاهده این شعر :  1286


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

صادق ایزدی گنابادی
1391/10/29 در ساعت : 13:2:58
سلام بر شاعر گرامی
متاسفانه حقیر در شرح و توضیح در مورد یک شعر (و نه نقد که خارج از هر گونه تعارف ها معمولی خودم را ناقد نمی دانم ) بیت به بیت و اشاره به بعضی از جزییات به گفته ی یکی از دوستان مته به خشخشاش می گذارم که به گفته ی همان دوست عزیز شعر جریان سیال ذهن است و این اشکال تراشی ها ممکن است شاعر را دچا ر بعضی از سخت گیری ها نسبت به خودش کند که باید گفت احساس و برداشت از یک شعر که توسط یک مخاطب معمولی شعر (چون بنده ) صورت می گیرد مقوله ای کاملا جدا از خود شعر است شاعر باید شعر خودش را بگوید و حراف هم حرف خودش را .
حالا اگر در این میانه شاعر نکته ی بدر د بخوری هم پیدا کرد خوب به ذهن بسپارد که به صورت طبیعی و نه تصنعی در شعر ش موثر افتد
و اما بیت اول با یک سوال شروع شده است نفس اینکه شروع شعر با یک سوال آغاز شود غافلگیر کننده و به لحاظ بیانی و به قول قدما سوال در محل خبر و تفخیم ارزشمند است اما متاسفانه سوال کلیشه ای و مسبوق به سابقه و مصرف این واحد زبانی در طول تاریخ در همین فضا و با همین تعبیر ارزش ادبی آن را از بین برده است . بقیه بیت نیز کاملا نظم است و به طور کل از دایره شعر خارج است خود شاعر اگر بیت را بازگردانی بفرمایند حتی یک تصویر کلیشه ای هم در ان دیده نمی شود
در بیت دوم فقط یک استعاره نخ نما شده دوازده ستاره دیده می شود که متاسفانه همین استعاره نیز با افزودن یک صفت کلی "شگرف " از حال هوای شاعرانه افتاده است ممکن است اشاره به حدیث قدسی لو لاک ...در مصراع اول این بیت قابل توجه باشد اما ان قدر مستقیم و فاقد خلاقیت است که نمی توان برایش وجه شاعرانه ای در نظر داشت
بیت سوم نسبت به بقیه ابیات قابل قبول تر است اینکه شاعر از قصیده روزنی به سمت ممدوح باز کرده است و غزل شکوفه ای در دل اوست خلاقانه است
بیت چهارم نیز گرفتار همان نظم همان کلیشه و قالب است
مصراع اول بیت پنجم بهترین پاره این شعر است که متاسفانه با یک شعار بیت به پایان رسیده است به نظر می رسد قید هنوز به لحاظ محتوایی مصراع دوم این بیت را دچار مشکل نموده است هنوز وقتی به کار می رود که یک بی نیازی از آنچه قیلا ذکر شده باشد حداقل در حد تردید احساس شود و با توجه به شخصیت قدسی پیامبر چنین قیدی به نظر نامناسب می اید
نمی دانم توانستم منظور خود را برسانم با ذکر یک مثال شاید داستان روش تر شود "او با اینکه بزرگ شده است هنوز به پدر و مادرش نیاز دارد در این جمله درک عموم این است که با بزرگ شدن نیاز به پدر و مادر تقلیل می یابد و قید هنوز در این جمله افاده ی این معنا را می کند که به شکلی باید نیاز به پدر و مادر تقلیل می یافت که در مورد پیامبر که قدسی است شاید چنین درکی به محتوای شعر ضربه وارد کند
بیت ششم بریده باد ... شاید عمل به تبرا که وظیفه شاعر است تلقی شود و از نظر اعتقادی قابل تحسین است اما شاعرانه نیست گرچه شاید ما را فرا متن برده " آیه قران تبت یدا ابی لهب " و معتقدان و مخاطبان همراه با شاعر را اقتاع کند اما برای یک مخاطبی را که بدنبال زیبایی در شعر است راضی نمی کند
ضعیف ترین ترین بیت شعر بیت ماقبل اخر است مصراع اول این بیت به گمان حقیر ضعف تالیف دارد و اما این تنها مشکل شعر نیست مشکل این جا است که شاعر در مصراع اول این بیت با ذکر یک سوال اظهار شگفتی می کند از دروغی که در مورد پیامبر گفته شده است و در مصراع دوم می خواهد با قدرت این اتهام را رد کند که مصراع دوم از چنین قدرت اقناعی برخور دار نیست شاعر با جمله ی "خدا آفریدگار توست (نقل به مضمون )می خواهد با این جمله از ممدوح خود رفع اتهام کند با توجه به اینکه خداوند افریدگار همه چیز است حتی همان اتهام زنندگان قدرت اقناع و تشخصی در خصوص پیامبر گرامی اسلام ندارد

محمد یزدانی جندقی
1391/10/30 در ساعت : 4:48:2
سلام و درود با احترام به نقد و نظر جناب استاد ایزدی و قدردانی از جزیی نگری ایشان در موارد معنوی اثار و از جمله این اثر آیینی به نظرم این سروده اگرچه از اشعار سطح اول سراینده نیست امااز نقاط قوت فراوانی نیز برخوردار است از جمله زبان ساده و صمیمی این شعر است و بحر عروضی مناسب منتخب باعث چنین رویکرد موفقی در انتقال اندیشه و احساس بوده است در بیت دوم حقیر برای به عمق رفتن هرچه بیشتر مفهوم خواستار اشاره ای به مقام و موقعییت حضرت زهرا و ذکر آن به گونه ای در همین بیت شده ام که ایشان به تصور اینکه چون از نفس مقدس چارده معصوم سخن به میان آورده ام تصور داشته اند که می گویم دوازده را بردار و سیزده را جای آن بگذار نه چنین تغییر و جابجایی در ذهن من خطور نکرد پیشنهاد حقیر توجه هرچه بیشتر به جریان مباحث معرفتی از چهارده نفس مقدس معصوم بود در این اثر که قابلیت محتوایی آن را دارد به دلیل اشاره شاعر به نقطه شروع آفرینش در این بیت که قوی ترین ترکیب لفظی و معنوی ایشان است و شاید در این رهگذر یک مصراع یا حتی یک بیت به طور کامل تغییر کند چه عیبی دارد اما ایشان انچه را به نظر حقیر آمد نپذیرفتند و هیچ ایرادی هم نداردچون در ورود به مصادیق تا انجا که به اصل روایت اسیب وارد نشود و مفاهیم را مخدوش نکند و کلام او تحریف واقعیت ها نباشد آزاد است که به هر گونه ای ان را به شعر بکشد و در اینجا هم انچه از اصل مباحث معرفتی به شعر در آمده اشکال لفظی و معنوی خاصی ندارد و این شعر در مجموع سروده ای بسیار ظریف در پرداخت و عمیق در حدود خود در معناست یعنی ابعاد این شعر به لحاظ لفظی و معنوی دارای تعادل است حسن اینگونه ورود به شعر این است که شعر از آسیب حرف های به ظاهر شاعرانه اما درباطن به شدت اغراق آمیز و غیر قابل باور به دور است و این حد وسط و میانه روی حداقل برای شعر ایجاد مصونیت می کند ضمن اینکه در این ابیات با شاعرانگی فراتر از انچه در نگاه اول به نظر آمد نیز روبروهستیم

قصیـــده روزنـــی به سوی آفتـــاب قدســــی ات غزل شکوفه ای شکفته در دل بهار توست

در امتـــداد هر مســــیر ســـــمت آسمـان عشـق همیشه ردّ گامهای سبــز و استــوار توست
همچنانکه سهل انگاری های لفظی نیز گاهی به چشم می آید مانند این ترکیب
تو نقطه ی شــــــروع خلقت تمـــــــام عالــــــمی (lآشکار است که قصد سراینده تمام عالم ها بوده است اما چنین نیتی به لفظ در نیامده یا عقیم مانده است درپایان برای سراینده آروزی توفیق روز افزون دارم و همچنانکه واقف است ایشان را به کم کردن هرچه افزونتر حروف ربط سفارش میکنم و هم در فراشمول بودن هر چه بیشتر معنوی ترغیب می نمایم
محمد یزدانی جندقی
1391/10/23 در ساعت : 20:43:33
سلام بر شما
بسیار زیبا و عمیق سروده اید بسیار بسیار زیبا
تو نقطه ی شــــــروع خلقت تمـــــــام عالــــــمی
دوازده ستــاره ی شگرف در مـدار توست
این بیت را به گونه ای بگویید که حضرت زهرا ی مرضیه را نیز شامل شود با عنایت به وجود مقدس چهارده معصوم///در پناه حق

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

با سلام و سپاس از حضور و حسن توجه شما برادر بزرگوار

با عنایت به اینکه با عدد سیزده به جای دوازده و افزودن یک هجای "و" یا"که" زیبایی خوانش شعر کاهش می یافت در یک بیت جداگانه به حضرت زهرا(س) اشاره نموده ام(بیت پنجم) و همچنین عدد دوازده نیز نزد ما نسبت به سیزده دارای ارزش بیشتری است ... سربلند باشید انشاءالله
سید حسن رستگار
1391/10/24 در ساعت : 3:57:34
سلام خواهرم

شعری محکم و خوب از شما خواندم
بیت پنجم بسیار عالی نشسته است

بر قرار و بر مدار
یا علی
------------------------------------------------
سلام به شما بزرگوار .... سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان

یا حق
سارا وفایی زاده
1391/10/24 در ساعت : 11:22:52
درود بر قلمتان
------------------

سرافراز نمودید
نغمه مستشارنظامی
1391/10/24 در ساعت : 13:38:10
تو نبض لایـــزال چشمــــه ی زلال کوثــــــری ... که زن در اوج عزّتش هنوز وامدار توست

ممنون عزیزم مثل همیشه محکم و پرمعنا سروده ای
پاینده باشی مهربان
-----------------------------------------------------------
سلام نغمه خانم عزیزم ... از حضور شما سرافراز شدم ... سلامت و سعادتمند باشید
محسن کاویانی
1391/10/25 در ساعت : 14:32:48
بسیار زیبا بود
---------------
سپاسگزارم
اکرم بهرامچی
1391/10/23 در ساعت : 22:21:0
احسنت طاهره خانم عزیزم دست مریزاد
--------------------------------------------

سلام خانم بهرامچی عزیزم. ممنونم که لطف کردین و سرزدین

زنده و سربلند باشید انشاءالله
بازدید امروز : 2,405 | بازدید دیروز : 24,729 | بازدید کل : 121,558,365
logo-samandehi