ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



تضمین غزل یغما جندقی

خاموش ترین آه

××

خاموش ترین آهم، آیینه ی گویایی

پیوسته مرا خورده، زنگار شکیبایی

آه از اثر زخمت، ای زخمه ی تنهایی

« شد فاش در آفاقم، آوازه ی شیدایی

معروف جهان گشتم، از دولت رسوایی »[1]

*

گفتم که نمی دانی، اینجا همه بی دردند

از قافله ی اشکم، دیشب خبر آوردند

وقتی که تبسم را، در سفره نگستردند؟!

« خیز ای دل دیوانه، کز بهر تو می گردند

ویرانه به ویرانه، طفلان تماشایی »[2]

  *

خواهم که از این وادی، پیوسته برون، گریم

در یاد جدایی ها، از فرط جنون، گریم

پرسیدی و می گویم: باید که فزون گریم!

« وقت است که خون گردد، بیم است که خون گریم

دل از ستم تن ها، من از غم تنهایی »[3]

*

در حفظ غرور خود، حاشا، که نمی کوشم؟!

با هر چه غم غربت، می سازم و می جوشم

چشم از لب گلگونت، هر ثانیه می پوشم

« تا چند به دورانت، می، خواهم و خون نوشم

جام طربت خون باد، ای ساغر مینایی »[4]

*

تا فصل نگاهت شد، گشتم ز جنون سرمست

تا روز امید آمد، دل هم به رُخت، پیوست

غم چیره نشد، اما، دیدی که سبو بشکست

« گفتی که شوم سرمست، گیرم به دو بوس ات، دست

از بهر چه خواهی بست، عهدی که نمی پایی »[5]

*

وقتی که "سعا " نالد، در باطن و در ظاهر

خاموش، چرا باشی؟ در بستر شب، شاعر؟!

برخیز که باید بست، بر زلف غزل خاطر

« یار من و یار تو، آن غایب و این حاضر

"یغما" من و خاموشی، بلبل، تو و گویایی »[6]

***

 سید علی اصغرموسوی 
(سعا )

قم- 1370
---------------------------------------------------


 
 

[1] تضمن بیت ها از یغما جندقی (ره) 

[2] همان

[3] همان

4 همان

[5]همان

[6]همان

.........
.
.......

کلمات کلیدی این مطلب :  تضمین غزل ، یغما جندقی ،

موضوعات :  عاشقانه و عارفانه ،

   تاریخ ارسال  :   1391/10/27 در ساعت : 4:32:24   |  تعداد مشاهده این شعر :  3232


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

علی‌رضا علی‌سلیمانی
1391/10/27 در ساعت : 14:30:27
سلام خدمت استادان محترم.

بنده در جايي خواندم كه شعري همانند همين شعر جناب استاد موسوي، «تخميس» است. نويسنده مطلب مزبور، اطلاق «تضمين» به اين گونه‌ي شعري را «ناصواب رايج» خوانده بود. ممنون مي‌شوم نظر استادان بزرگوار را بدانم.

سپاس





بخش نقد.خصلتی:
تاجایی که اطلاعات ناقص من اجازه می دهد به اینگونه تضمین ها مسمط مخمس گویند ودلیل اینکه نویسنده گفته اند ناصواب رایج شاید دلیلی داشته باشند.که من حداقل نشنیده ام


علی‌رضا علی‌سلیمانی
1391/10/28 در ساعت : 14:30:6
سلام خدمت جناب يزداني جندقي و نيز استاد موسوي بزرگوار. ممنونم از لطف شما.
محمد یزدانی جندقی
1391/10/27 در ساعت : 9:42:24
سلام و درود
هرکس به تماشایی رفتند به صحرایی
ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی
ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی
دل بی تو به جان آمد وقت است که باز آیی
خاموش ترین آهم، آیینه ی گویایی
« شد فاش در آفاقم، آوازه ی شیدایی
معروف جهان گشتم، از دولت رسوایی
پیوسته مرا خورده، زنگار شکیبایی
بیت اول شیخ اجل سعدی شیرازی
بیت دوم خواجه اهل راز حافظ
بیت سوم یغمای جندقی
بیت چهارم سید علی اضغر موسوی
یغما جندقی یکی از پیشگامان شیوه جدید نوحه سرایی محسوب می شود نوشته اند که از شاعران دوره باز گشت بوده و زبان شعری اش تحت تاثیر سعدی و حافظ قرار دارد من در یک نوشته خیلی کوتاه با یادی از این شاعر هم ولایتی اشاره کرده ا م او تحت تاثیر سعدی است وغرضی از این تکیه و تاکید داشتم که ژانر غزل سعدی را از نوع غزل حافظ جدا کنم و امروز همین را با اجازه استاد ان و بخش محترم نقد بهانه قرار میدهم و روی تاثیر و تاثر زبانی و محتوایی با یک نگاه به قول امروزی ها از بالا چند کلمه به عرض می رسانم چون مناسبت هم دارد ///
یکی از دوستان در همین ستون مدعی است که شاعر دیگری تحت مستقیم وزن شعر او قرار دارد و در اثرش تواردهایی دیده می شود بخش محترم نقد و استادان هم امدند و نظر جامع و مانع گذاشتند صرف نطر از اینکه ادعای شاعر محترم مدعی از اساس باطل بود اما نکته ظریفی در باره تقلید وجود دارد که پرداختن به مباحث جانبی آن می تواند تضمینی برای عدم بر خوردهای سطحی با موضوع اجتناب ناپذیر تاثیر و تاثر در شعر باشد به همین بهانه عرض می کنم از میان صدها نمونه تاثیر و توارد کامل ترین شاهد مثال از سعدی و حافظ قابل باز نگری است
خواجه اهل راز حافظ از پانصد و اندی غزل خود قریب صد مورد استقبال از شیخ اجل سعدی دارد یعنی هم بحر عروضی همان است و هم قافیه همان مانند همین ذکر مثالی صدر نوشته از استاد موسوی و علاوه بر آن چندین مورد توارد مستقیم از سعدی دارد بدون تغییر حتی یک کلمه در مصراع مانند
) جز این قدر نتوان گفت در جمال تو عیب ) و حتی از ترکیب های کار بردی بسیاری از سعدی سود برده مانند خانه خمار / دیدار آشنا و رند رندی رندانه و... از این قبیل تعابیر شما نگاه کنید کمتر جایی نوشته شده و نبا ید هم نوشته شود که حافظ مقلد سعدی است چرا ؟ بدون اینکه بحث فرو دستی و فرا دستی مطرح باشد چون حافظ با فراست به شگرد سعدی در استفاده از نمادهای اجتماعی پی برده است که همانا رسیدن به حقیقتی انکار ناپذیر فضایل معشوق ازلی و ابدی با شیوه های توصیفی است و این شیوه را البته شاعران سبک عراقی پیش از و همروزگار او هم داشته اند مانند عراقی عطار و مولانا اما با به کار گیری اصطلاحات و مفاهیم کلی عرفانی /// اگرچه سعدی هم گاهی به همین شیوه متوسل شده است یعنی اصطلاحات کلی عرفانی را به کار گرفته است اما عمده غرل های او نوع منحصر به فردی در استفاده از نماد های مجازی است و در این زمینه سمبل آفرین است و همین سعدی به لحاظ زبانی تحت تاثیر سبک بی واسطه شعر فارسی یعنی سبک خراسانی و نماینده بزرگ ان سبک فردوسی طوسی قرار دارد اما سعدی برای ماندگاری شعرش و اینکه بتواند بزرگی کند ببیید چه شاهکار ی در غزل از خود به جا گذاشته که هر کس از او تقیلد کرده شکست خورده است اماحافظ که تقلید نکرده و نوع جدیدی که عبور از روایت است را در شعر سنتی برای اولین بارازموده است پیروز شده است و نقطه اعتلای شعر فارسی است بدون اینکه مباحث جامع عیار سخنوری چندان مورد نظر باشد که در آن صو
محمد یزدانی جندقی
1391/10/28 در ساعت : 8:52:22
سلام
جناب استاد موسوی
سپاس از توجه و نگاه محبت آمیز شما به این قلم بی بضاعت در ناقص شدن نقد نوشته مشکل از جانب حقیر بود و شرمنده لطف مستدام دوست بزرگوار و ارزشمند م جناب خصلتی هستم در مطلب ارسلی اولم چند مشکل تایپ داشتم که ایشان برای ویرایش زحمت دادم و مطلب به این صورت در کل روز گذشته خیلی زحمت برای بخش نقد فراهم اوردم از جمله اینکه دوبار مطلب را فرستادم و پیام ارسال موفقیت امیز را دریافت نکردم این بود که برای بار سوم نیز فرستادم ودر پنل مدیرتی جناب مشکلاتی فراهم شد و در کپی بیس سه باره مطلب هم اشتباهی رخ داد که بدینوسیله اصلاح می کنم و ازهمه عزیزان پوزش می طلبم
هرکس به تماشایی رفتند به صحرایی
ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی
ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی
دل بی تو به جان آمد وقت است که باز آیی
شد فاش در آفاقم، آوازه ی شیدایی
معروف جهان گشتم، از دولت رسوایی
خاموش ترین آهم، آیینه ی گویایی
پیوسته مرا خورده، زنگار شکیبایی
بیت اول شیخ اجل سعدی شیرازی
بیت دوم خواجه اهل راز حافظ
بیت سوم یغمای جندقی
بیت چهارم سید علی اضغر موسوی
سید علی اصغر موسوی
1391/10/28 در ساعت : 2:15:52
سلام بر استاد پزدانی جندقی
مطالب فوق العاده دلنشین و کارامد حضرتعالی را در نقد تضمین غزل مرحوم یغما جندقی خواندم و توفیق داشتم قبل از معیوب شدن مطلب تمامی آن را بخوانم.
لطفا به جناب خصلتی بفرمایید که چاره ای برای مطالب بلند بیاندیشند.
حقیر به یغما ارادت دارم هرچند تمامی آثارش را نخوانده ام اما همان گزیده هایی که خواند هام هم فوق العاده زیبایند. گرچه سهل ممتنع می نویسد ولی انصفا دارای "نیش و نوش" عالی ست.
هم نوحه هایش بدیع است ،(با اینکه مبدع وپدر نوحه است) هم طنز ها و هجو هایش .در مثنوی موضوعی عالی و در غزل از نوادر روزگار خود است.
کلا برای بنده شاعری جامع الاطراف است.
من سبک قبلی ام در غزل عراقی بود و هنوز هم آثار عرفانی ام مرهون دقایق و ظرایف مکتب و سبک عراقی است.
آثار یغما همان گونه که اشاره کرده اید سعدی وار است ولی با ظرایف خاص قرن 12 و عبور شعر سعدی وار از ظهور سبک "وقوع" و ویژگی های بیانی آن و من در ترکیب این "مخمس" نیز به آن توجه داشته ام.
مجددا از اظهارمحبتتان سپاسگزارم.
یا حق
محمد یزدانی جندقی
1391/10/27 در ساعت : 19:26:38
سلام جناب علیرضا علی سلیمانی
همینطور که جناب استاد نوشته انداطلاق اصطلاح تضمین براین شعر درست و این شعر شکل مخمس دارد
تضمین شعر مرجع از یک مصراع بیت یا یک بیت شروع می شود که در شکل تغییری نمی دهد اگر این تضمین در مطلع باشد به آن استقبال می گویند مانند استقبال های های فراوان حافظ / اوحدی /عبید /سیف فرغانی و خواجو کرمانی از سعدی و استقبال های استاد شهریار از حافظ و...
اگر به صورت سه سطر از شاعری که به تضمین همت گماشته و یک بیت از شاعر ی که شعر او تضمین شده مانند همین شعر جناب شکل مخمس پیدا می کند یعنی پنج مصراعی و ممکن است این ابیات در هر قسمت تضمین شده به شش مصراع افزایش یابد که به ان مسمط می گویند در کل تضمین یک اصطلاح است و مخمس یا مسمط قالب های شعری هستندکه هر شاعری ممکن است به طور مستقل استفاده کند و تعریف خاص ان وجوب بازگشت شاعر به قافیه مصاریع پایانی هر قسمت است ضمن انکه واجب است پنج مصراع یا چهار مصراع قبل از قافیه های مصراع اخر را نیز در هر قسمت قافیه کند پیروز باشید
نام ارسال کننده :  هداوند     وب سایت ارسال کننده
متن نظر :
باشعر استاد زندگی میکنم ای کاش او را از نزذیک میدیدم
نام ارسال کننده :  حمید     وب سایت ارسال کننده
متن نظر :
بسیار زیبا و لذت بردیم
نام ارسال کننده :  حمید     وب سایت ارسال کننده
متن نظر :
بسیار زیبا و لذت بردیم
وحیده افضلی
1391/10/27 در ساعت : 21:9:49
درود فراوان استاد

زیبا بود

دعاگویتان هستم.انشاالله بهتر باشید
----------------------
سلام و درود
قبل از هر سخنی " تولدت مبارک"
همسن عمو و عمه و خاله شوی ان شالله
صد ساله ی صد ساله شوی ان شالله
یا حق
اکرم بهرامچی
1391/10/28 در ساعت : 2:10:57
خاموش ترین آهم، آیینه ی گویایی


پیوسته مرا خورده، زنگار شکیبایی


آه از اثر زخمت، ای زخمه ی تنهایی


« شد فاش در آفاقم، آوازه ی شیدایی
.....
سلام آقای موسوی

تضمین مخمس شما با دو بیت بسیار زیبا و محکم شروع شد دست مریزاد
--------------------
سلام بر شما
سپاسگزارم خواهر معزز
آری زیباست و دارای "پارادوکسی " دلنشین
از بذل توجه شما ممنونم
حق یارتان
یا حق
علی میرزائی
1391/10/27 در ساعت : 10:55:41
سلام استاد نازنین
از خواندن دو غزل موازی
لذت مضاعف بردم
زنده باشید
---------------------------------------
سلام و درود
سپاسگزارم بزرگوار
درپناه حضرت حق باشید
ان شاء الله
زهرا شعبانی
1391/10/28 در ساعت : 10:54:12
درود بر استاد موسوی بزرگوار

هر دو شعر بسیار زیبا و بی نقص

پایدار باشید انشاالله...
----------------------------
سلام بر شما نیز
از حسن نظرتان سپاسگزارم
یا حق
سیده فاطمه صداقتی نیا
1391/10/27 در ساعت : 9:41:55
سلام و سپاس استادم...بسیار زیبا
-------------------
سلام و درود بر شما نیز
سیده شریف
التماس دعا
سید علی اصغر موسوی
1391/10/28 در ساعت : 2:16:19
سلام بر استاد پزدانی جندقی
مطالب فوق العاده دلنشین و کارامد حضرتعالی را در نقد تضمین غزل مرحوم یغما جندقی راخواندم و توفیق داشتم قبل از معیوب شدن مطلب نقد تمامی آن را بخوانم.
لطفا به جناب خصلتی بفرمایید که چاره ای برای بقای مطالب بلند بیاندیشند.
حقیر به یغما ارادت دارم هرچند تمامی آثارش را نخوانده ام اما همان گزیده هایی که خواند ه ام هم فوق العاده زیبایند. گرچه سهل ممتنع می نویسد ولی انصفا دارای "نیش و نوش" عالی ست.
هم نوحه هایش بدیع است ،(با اینکه مبدع وپدر نوحه است) هم طنز ها و هجو هایش .
در "مثنوی موضوعی "عالی می سروده و در غزل از نوادر روزگار خود است.
کلا برای بنده شاعری "جامع الاطراف" است.
من سبک قبلی ام در غزل عراقی بود و هنوز هم آثار عرفانی ام مرهون دقایق و ظرایف مکتب و سبک عراقی است.
آثار یغما همان گونه که اشاره کرده اید سعدی وار است ولی با ظرایف خاص قرن 12 و عبور شعر سعدی وار از ظهور سبک "وقوع" و ویژگی های بیانی آن و من در ترکیب این "مخمس" نیز به آن توجه داشته ام.
مجددا از اظهارمحبتتان سپاسگزارم.
یا حق
بازدید امروز : 4,068 | بازدید دیروز : 12,771 | بازدید کل : 121,746,313
logo-samandehi