ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



بعد تو
چه غزل ها که به دست لبت ایجاز شدند

چه سخن ها که نگفتی ...که همه راز شدند

باخبر از غم ژرف تو نبودند ای عشق

شاعرانی که تو ر ا بی خبر آواز شدند

حرف های تو به گوش کر تاریخ نرفت

اشک های تو ولی خانه بر انداز شدند

پس سکوت تو به قهر همه عالم آمد

که صداهای عبث بعد تو آغاز شدند

چشم های حسد و کینه ی دوران بودند

زخم هایی که به روی دل تو باز شدند

چاه هایی که عمیق آه تو را فهمیدند

تاول داغت را قله ی قفقاز شدند

بعد تو چشم زمین از سر هر خواب پرید

پلک ها مسخ شدند و پر پرواز شدند
کلمات کلیدی این مطلب :  امام علی ، عدل ، عشق ،

موضوعات :  آیینی و مذهبی ،

   تاریخ ارسال  :   1392/5/8 در ساعت : 15:10:3   |  تعداد مشاهده این شعر :  988


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

اکرم بهرامچی
1392/5/11 در ساعت : 2:26:47
سلام به شاعر خوب و توانمند خانم مهيجي عزيز
هميشه غزلهاتون زيبا هستند از آقاي ايزدي منتقد ارجمند هم ممنونيم براي نقد با ارزشي كه هميشه انجام ميدن
اما من بعنوان يك دوستدار وخواننده ي اين غزل حس كردم اين شعر سراسر كوششي و فاقد حس و جوشش عارفانه و عاشقانه بود
معتقدم لازمه ي غزلهاي عارفانه و عاشقانه حتما بايد از خمير مايه ي عشق و ارادت و احساسي عميق و زلال سرچشمه بگيره
شما شاعر بسيار خوب و توانمندي هستيد اميدوارم هميشه بهترينها رو از شما بخونم
صادق ایزدی گنابادی
1392/5/9 در ساعت : 2:54:5
سلام بر شاعر محترم
چند نکته در خصوص این شعر :
1-چه غزل ها که به دست لبت ایجاز شدند
به نظر می رسد که ایجاز به جای موجز به کار رفته است و مصراع را سلاست دور کرده است
2-شاعرانی که تو را بی خبر اواز شدند
این مصراع گرفتار تعقید معنایی گشته است البته می توان معنایی را برداشت کرد اما به زحمت
3-پس سکوت تو به قهر همه عالم آمد
می توان از این مصراع به تقابل سکوت حضرت علی و جامعه ان روز پی برد ولی باور کنید که باید به سختی به چنین برداشتی رسید یعنی همان تعقید معنایی به مصراع آسیب زده است
4-چاه هایی که عمیق اه تو را فهمیدند
عمیقاه واژه ای برساخته است که شاعر ساخته است که به جای ترکیب عمق آه به کار رفته است داوری در خصوص میزان موفقیت شاعر در ساخت این واژه را به عهده مخاطب واگذار می کنم
5-تاول داغت را قله ی قفقاز شدند
چنین به نظر می رسد که شاعر می خواسته است این معنا را منتقل کند که کسانی بودند که تاول داغ حضرت علی تبدیل به کوه قفقاز نمودند باز هم قضاوت با مخاطب که ایا به راختی و روانی این معنی را درک می کند یا خیر
6-بعد تو چشم زمین از سر هر خواب پرید
ظاهر شاعر کنایه ی معروف خواب از چشم پریدن را معکوس نموده است و اینکه این عکس به معنای دلخواه شاعر و همچنین شاعرانه کردن این مصراع کمک کرده است قضاوتش باشد برای مخاطب در خصوص اجرای این گونه تکنیک ها در شعر به راحتی نمی توان اظهار نظر کرد چرا که گاهی اوقات آنچنان به انفجار معنایی و عمق بخشیدن به معنا و شعریت می انجامد که شگفی افرین است
7-در پایان فراموش نشود که منادای ای عشق در بیت دوم چندان در خدمت ساختار و فرم شعر نیست
بازدید امروز : 7,613 | بازدید دیروز : 24,729 | بازدید کل : 121,563,573
logo-samandehi