ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



می کشم به دنبالم...
می کشم به دنبالم پای ناشکیبی را

روی دوش ناچاری می برم صلیبی را

 مانده پای تقدیرم، روی سنگلاخ درد

در فرازم و آوخ… می دوم نشیبی را

 در کشاکش دیدار، عشقم آه روی دار

می زند رقم آخر، قصه ی مهیبی را

 تازیانه تسکین است، تا فلاخن آیین است!

طعنه، میزند بر جان زخمه ی عجیبی را

 مانده ناقه ام در گل، بعد از آن دمی که دل

در هبوطم از چشمت، چیده است سیبی را

 رفته ای و این مردم، بی حضور تو دیریست

می خورند و می کارند، گندم فریبی را

 در وطن غریبانه، بی تو ناشکیبانه

آه مثل پروانه، جسته ام حبیبی را

 خون و خون و خون وخون، سرنوشت چون مجنون...

کُشته عاقبت گردون، دیده هر غریبی را

*

عشق!… آتشین فرما، گفت سوزدم اما

روزی آه پروانه، می کشد لهیبی را

*

در تب تو می سوزم، باشد احتیاجم نیست

با دو چشم بیمارت، نسخه ی طبیبی را

 شب سرشته با مویت، روز زاده از رویت

برده آری از بویت، هر گلی نصیبی را

 دیده ای که مضطرم، جز تو در دعایم نیست

یا مُجیب مَن داعی، داعی ام… مجیبی را

کلمات کلیدی این مطلب :  ،

موضوعات : 

   تاریخ ارسال  :   1393/8/18 در ساعت : 20:26:42   |  تعداد مشاهده این شعر :  1008


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

سیاوش پورافشار
1393/8/22 در ساعت : 19:15:24
با سلام به شاعر محترم
شعر خوبی است و محاسنی از جمله احراز واژه، موسیقی ، و غیره دارد
پدیدارها در کل غزل روایتگر موتیفهای مختلفی از جمله عشق، مرگ،غربت، و... هستند که ممکن است مخاطب در این تنوع نتواند بداند که اصلا حرف اصلی شاعر چه بوده است
با احترام
محمد وثوقی
1393/8/26 در ساعت : 0:13:21
سلام و عرض ادب
خوبی این شعر پرداختن به موضوع یا موضوعاتی است که به اصطلاح، همیشگی‌اند و کهنه‌بشو نیستند. شعر نشان می‌دهد که شاعر محترم به سرودن اشعار به شیوه‌ی کلاسیک وقوف و تسلط خوبی دارد. وزن شعر به لحاظ دوری‌بودن‌ و مکث‌هایی که در وسط مصرع ایجاد کرده (گاه با قوافی درونی) تناسب خوبی با حالِ روایی و تکه‌تکه‌ی شعر پدید آورده است. گاهی هم انگار این وزن و موسیقی است که سوار کار می‌شود و شاعر را می‌برد آن‌جا که خاطرخواه اوست: "خون و خون و خون وخون، سرنوشت من هم چون!،" یا "در کشاکش دیدار، عشقم آه روی دار" !
زبان: پاک‌وپاکیزه و بدون ایجاد هیچ موجی در ذهن و احساس منِ خواننده، آرام می‌آید و می‌رود و محو می‌شود ("ناشکیبانه" در بیت هفتم شاید تنها تلاش شاعر در کل اثر باشد برای تصرفی کوچک در زبان). معنای امروزیِ عبارت "جسته‌ام حبیبی را" «حبیبی را پیدا کرده‌ام» است نه آن چیزی که مقصود شاعر است: در جستجوی حبیبی‌ام.
تصویر: اگر هر بیت را مجزا حساب کنیم که هیچ، اما در کلِ کار، به قول اساتید "تزاحم تصاویر" زیاد است و گاه تصاویر نه تنها مکمل هم نیستند که گاه ضد هم عمل می‌کنند (مثلاً: پا روی سنگلاخ + ناقه‌ی در گل فرورفته).
غزل تا بیت ماقبل آخر، گلایه‌هایی پیوسته و گسسته از سرنوشت و سرگذشت عاشقانه است؛ اما به‌یک‌باره در بیت آخر انگار شاعر أمّن یجیبی خوانده و شعر را عارفانه کرده است؛ بنده منطق درستی در سیرِ شعر، برای این التفات نیافتم.
درباره‌ی بیتی از شعر:
تازیانه تسکین است، تا فلاخن آیین است!
طعنه، میزند بر جان زخمه ی عجیبی را
بیتی است منسجم با اجزایی درپیوسته و محکم ـ فقط "زخمه" خیلی با حال و هوای بیت پیوستگی ندارد ـ اما این انسجام، محصول ابتکار شاعر نیست و خواننده به همین علت نمی‌تواند مطمئن باشد با احساس واقعی شاعر روبه‌روست. ظاهراً شاعر علاقه‌ی چندانی به بهره‌برداری تازه از صنایع ادبی ـ مثلاً این‌جا مراعات النظیر ـ ندارد؛ حال آن‌که می‌توانست شاعرانگی و هنر شعر را با بازآفرینی این قبیل آرایه‌ها، با یافتن ارتباطات نو و امروزی، پرورش دهد و ارزش‌افزایی کند. در واقع به نظر می‌رسد نتیجه‌ی این انسجام پیش‌ساخته، به ضدِ غرضِ شاعر (و فایده‌ی و علت وجودیِ آرایه‌های ادبی) تبدیل و باعث کاهش تأثیر شعر بر خواننده شده است. (در دیگر ابیات هم ترکیب‌هایی مانند: "پای تقدیر، سنگلاخ درد، گندم فریب، چشم بیمار" همین‌گونه‌اند. البته در این میان "دوش ناچاری" حساب‌اش جداست و ترکیب زیبا و مناسبی به نظر می‌رسد). استفاده از واج‌آرایی (هم همحروفی و هم همصدایی) خوب و به‌جاست و موجب شده احساس شاعر به‌تر و قوی‌تر به خواننده منتقل شود؛ مثلاً در نیم‌مصرع اول به‌خوبی می‌شود صدای تازیانه را شنید: تا... تَ....
نکته: در مصرع آخر، "مجیب" به آن شکلی که اعراب‌گذاری شده صحیح نمی‌نماید. مجیب در آن عبارت به لحاظ نحوی منصوب باید باشد نه مرفوع؛ زیرا منادای مضاف است.
برای شاعر محترم آرزوی توفیقات روزافزون دارم.
یا علی (ع)
نام ارسال کننده :  s     وب سایت ارسال کننده
متن نظر :
دعوت نامه عضويت در سايت شعرچشتی فرم عضويت در سايت ادبي شاعران افغانستان،ایران،تاجیکستان جهت نگارش اشعار و مقالات ادبي http://sheredari.ir/index.php?do=register بالای این لینک کلیک کنید: با کلیک بروی لینک" ثبت نام"، فرمه باز میشود و بعد از خانه پری بالای "ثبت" کلیک کنید ، سپس همزمان میتونید بالای "پنل کاربردی" کلیک کنید و سپس بروی "ارسال شعر"
بازدید امروز : 16,886 | بازدید دیروز : 24,729 | بازدید کل : 121,572,846
logo-samandehi