ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



در مانده ام باز امشب در کار شیرین زبانان
چیزی به رفتن نماندست پادرمیانی کن ای عشق 

 با این غزال گریزان شیرین زبانی کن ای عشق 

 الله اکبر از این مو،ولله اکبر از آن رو 

غوغا به پا کرده در دل کار آن چنانی کن ای عشق    

 غیر از تو راهی نمانده،دیگر گناهی نمانده  

تا پیشکش آرم امشب ،تو مهربانی کن ای عشق 

 گم کرده ام راه خود را،آن یوسف چاه خود را 

یعقوب چشم دلم را،تو میزبانی کن ای عشق   

 در مانده ام باز امشب در کار شیرین زبانان 

چوپان گم گشته ات را قدری شبانی کن ای عشق    

 در عشق اگر جان پناهی ست درمان عاشق نگاهی ست 

با آن نگاه پریشان،پا در میانی کن ای عشق 


موضوعات :  عاشقانه و عارفانه ،

   تاریخ ارسال  :   1394/2/21 در ساعت : 15:49:13   |  تعداد مشاهده این شعر :  991


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

حمید خصلتی
1394/2/28 در ساعت : 18:50:4

عوامل موفقیت در یک غزل موارد متعددی است که اگر این عوامل در کنارهم قرار گیرند غزلی ماندگار ودلنشین شکل می گیرد..فاکتورهایی از قبیل وزن عروضی مناسب،زبان روان وتاثیر گذار وعناص تصویرساز،آرایه هایی که به خیال می انجامد ومانند اینها.در غزل پیش رو انتخاب مناسب وزن که بامحتوا وپیام شعر هماهنگ است اولین قدم برای تاثیر گذاری بر ذهن مخاطب را به خوبی برداشته است ریتم تند غزل با مخاطب قراردادن عشق وتشخصی که به عشق داده شده است مخاطب را به شنیدن یک گفتگو بین شاعر وعشق دعوت می کند.اما درست در شروع کار اختلاطی ناخواسته به وجود می آید وعشق با معشوق یکی می شود ومصراع های بعدی اگر چه به مدد ردیف ای عشق خودش را به مصراع اول وصل می کند وبه عشق ارجاع می دهد اما دیگر گویی مخاطب عشق نیست.الله اکبر از این مو صحبت از معشوق است که غوغا به پا کرده است واین دوگانگی وایجاد دوشخصیت جدا از هم کار را برای شاعر سخت کرده است. تا جایی که در مصراع دوم بیت دوم کار انچنانی کن ای عشق چندان ارتباط معنایی با اول مصراع پیدا نمی کند.ئر مصراع سوم پیشنهاد میکنم واو عطف را از بین مو والله اکبر برداشته شود تا سطر روان تر خوانده شود اگر چه در هر دو صورت مصراع درست است . در بیت بعد شاعر باز هم عشق را مخاطب قرار داده است اما در مصراع اول عشق را گناهی می نامد که تنها راه مانده برای شاعر است ودر عین حال همان راه یا گناه را چگونه برای خود عشق پیشکش می اورد؟به نظر من اختلال معنایی وبه هم ریختگی در این بیت به وجود امده است که حاصل تزاحم تصویر های خیالی در ذهن شاعر بوده است وبه سرانجامی نرسیده.در بیت بعد نظر دوست منتقد را تایید می کنم که بهتر است به جای چوپان از اهو استفاده شود. به نظر میرسد شاعر در ارتباط مصراع های اول با دوم گاهی چندان حوصله به خرج نداده است چرا که اکثر مصراع های اول مصراع های درخشان وزیبایی هستند ولی در ادامه در پایان بیت افت کرده اند به عنوان مثال در بیت آخر مصراع: در عشق اگر جان پناهی ست درمان عاشق نگاهی ست مصراع موفقی است اما در ادامه فقط بوسیله مصراع آخر به یک بیت تبدیل شده است وانرژی وقابلیت خاصی به مصراع اضافه نشده است.از حوصله وتحمل شاعر گرانقدر ممنونم.یاحق
محمد توحیدی چافی
1394/2/28 در ساعت : 18:59:57
سلام..درودتان از این وقتی که برای شعر م گذاشته اید نظرتان را ارج می نهم !بی تعارف قریب به اتفاق را به سزا میدانم این نشانه زمان کافی نگذاشتن برای یک شعر است صرف زمان کافی سبب می شود شاعر هر مفهومی را به ساحت شعرش راه ندهد درودتان!
جابر ترمک
1394/2/26 در ساعت : 18:23:37
درود و عرض ادب
غزل فوق العاده زیبایی است
تنها در مصراع :
چوپان گم گشته ات را قدری شبانی کن ای عشق
به نظر من جسارتن اگر بجای چوپان آهو بگذارید شاید تناسب مفهومی بیشتری ایجاد بشه
با آـن نگاه پریشان گوهر فشانی کن ای عشق
انسجام واژگان در خلق تصاویر متعدد و طولی قابل ستایش است ، هرچند در استحکام زنجیره ی معنایی همچنان به نگاه شاعر نیازمند است .
تلمیح تان به یعقوب نبی از حالت کلیشه ای به انتزاع کشیده شده که لازمه ی تخیل است یعقوب دل استعاره ی مکنیه ی زیبایی است که نشانگر نگاه زیبای شما در سخنوری عالمانه است .
تصویر سازی ها اگرچه محسوس و قابل درکند اما همین که چاشنی خیال را پذیرفته اند بواسطه ای به عرفان نظری ختم می شود . کاری که در اشعار حضرت لسان الغیب بارها تکرار شده است . من بعنوان یک مخاطب شعرتان را نیاز احساسا ت خسته ی امروز می بینم که به منصه ی مرهم می تواند روح را بنوازد . تطویل در گفتارم را ببخشید
آفرین و احسنت
قطعن جسارت شاگردتان را به بزرگواری خواهید بخشید
محمد توحیدی چافی
1394/2/27 در ساعت : 12:0:38
سلام...نگاه و نظرتان به خصوص در مورد بایسته های شعر معاصر بسیار جالب و نشانه تعمق شما در شعر دیروز و امروز است ...جنابعالی را مطالعه یادداشت اینجانب با عنوان شعر امروز ایران به کجا میرود در سایت فرهنگ امروز دعوت می کنم
درودتان!
محمدمهدی عبدالهی
1394/2/22 در ساعت : 22:36:21
سلام و عرض ادب بزرگوار
درود بر شما
بازدید امروز : 17,657 | بازدید دیروز : 24,729 | بازدید کل : 121,573,617
logo-samandehi