ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



این غائله

 



طوفان رسیده حضرت دریا؟ بلا بدور

دلگیر می رسی به نظر ها! بلا بدور


شب پرسه میزند به خیالش ندیده ایم

او را کمینِ باغ تماشا؟ بلا بدور


فانوسهای گرم دعا را شکسته اند

در جاده های یخ زده حتی ! بلا بدور


گم کرده اند راه خدا را !بعید نیست

سجاده های حوصله ی ما , بلا بدور


این ابرهای تیره چرا دم نمی زنند

از خاک بی مروت دنیا ! بلا بدور


بی تابی جزیره ی مجنون همیشگی ست

هم غصه های قصه ی لیلا  بلا بدور


-شرمنده ایم- و چشم به درگاه عاشقی

ای آسمان گناه زمین را...بلا بدور


طاقت بریده ایم  و فقط ختم میشود

این غائله به دست تو آقا...بلا بدور















موضوعات :  اجتماعی ،

   تاریخ ارسال  :   1394/4/7 در ساعت : 13:34:44   |  تعداد مشاهده این شعر :  1434


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

غلامرضا محمدی (کویر)
1394/4/12 در ساعت : 15:10:54
سلام بر شاعر شيرين سخن وعزيزي كه معمولا اشعارش برگزيده ي اين سايت ميشود والحق از نقاط قوت در همه محورهاي شعر بر خوردار است .البته شعر وهنر هرچه عالي باشد باز تا بينهايت مي تواند اوج بگيرد .وطبيعي است منتقدان بر حسب غناي طبع ومعلومات خود نظر ميدهند منتهي بايد ظرافت طبع شاعر را در نظر بگيرند وشناخت كلي از مجموعه شعر وذوق او داشته باشند.تا عوض سازندگي تخريبي خداي نخواسته نياورند وشاعر را پريشان نسازند.معلوم است گنابادي عزيز قبلا انتقاداتي از اين دست داشته اند وكار بدين جاي نازيبا كشيده است اميدوارم كينه ها از دل برانيد كه دل شاعران نبايد محل كينه باشد .اين شعر هم عيوبي دارد كه با رفع آن ميتواند زيبا تر باشد وبه پاره اي از ان هم اشاراتي كرده اند وديگر بماند براي بعد.براي شبنم عزيز شاعر پر شور اردبيل آرزوي تابش ودرخشش بسيار دارم
حسین شادمهر
1394/4/8 در ساعت : 9:13:41
با سلام. احسنت بر شما. شعر شيرين و لطيفي بود. جسارتا بنظر حقير (به عنوان يك مخاطب) در برخي از ابيات رديف «بلا به دور) خوب با ساير كلمات و مفهوم بيت جفت و جور نشده است. موفق باشيد.
صادق ایزدی گنابادی
1394/4/10 در ساعت : 14:41:28
سلام بر شاعر محترم
کار برمحترمی درمورد این شعر فرموده اند :
با سلام. احسنت بر شما. شعر شيرين و لطيفي بود. جسارتا بنظر حقير (به عنوان يك مخاطب) در برخي از ابيات رديف «بلا به دور) خوب با ساير كلمات و مفهوم بيت جفت و جور نشده است. موفق باشيد.
درود بر این کاربر عزیز که در کنار تعریف از این شعر نکته کلیدی و سر نوشت سازی را در خصوص آن بیان کرده است
خانم محترم
همه مقال حقیردر خصوص شعر ی دیگر از شما که موجب آن همه سر و صدا ، توهین و تهمت به حقیر شد حول محور عبارت پایانی این عزیز قرار دارد
معنا و مفهوم در بعضی از ابیات شعر حضرت عالی روان و پخته شکل نمی گیرند
تصاویر ی که در شعر حضرت عالی است فاقد منطق تصویر ی و اکٍثرا جدا افتاده هستند و در هیچ نقطه ی ثقلی یکدیگر را هم پوشانی نمی دهند

وضع اجزای جملات بدون دلیل به هم خورده است که شعر را از دایره تاثیر گذاری دور کرده است
به این بیت توجه کنید
گم کرده اند راه خدا را !بعید نیست
سجاده های حوصله ی ما , بلا بدور
شکل طبیعی این بیت این است :
بعید نیست سجاده های حوصله ی ما راه خدا را گم کرد ه اند
که ضرورت وزن و جابجایی ارکان جمله چه وضع فاجعه امیزی را برای این بیت به وجود اورده است بماند که ردیف بلا بدور با هیچ سریشمی به این بیت نمی چسبد مگر این که مخاطب آن را با
ذهنیت خودش یک جوری سامان بدهد
ممکن است کسانی باشند که در دفاع از این بیت بفرمایند که شاعر اجازه دخالت مخاطب را به فضای شعرش داده است که بنده عرض می کنم
یک بیت شعر کلاسیک ابتدا ملزم و متعهد به روان بودن خود می باشد و البته شاعر میتواند بااثبات این توانایی خود به سپید خوانی و دیگر الزامات دیگر شعر فکر کند
ترکیب سازی های فاقد منطق مثل فانوس های گرم دعا و یا سجاده های حوصله ما به چه انگاره مشخص شعری دلالت دارد
بله شاعر در شعر خود سلطان بلامنازع است می تواند هر چیزی را به هر چیزی تشبیه کند اما اگر منطق این تشبیه ها فراهم نشد تصویر در مرحله ادعا متوقف می ماند و شعر تبدیل به یک تخیل صرف می گردد
کوشش و تلاش برای رسیدن به یک شعر لازم است اما کافی نیست استعداد و نوعی جوشش درونی هم برای تولید شعر لازم است که اگر این دو نباشد بهتر است که عطای شعر گفتن را به لقایش بخشید
شبنم فرضی زاده
1394/4/10 در ساعت : 20:39:24
اقای گنابادی از وقتی که گذاشتید ممنونم (هرچند بارها فرموده اید این سایت ونوشتن دران برایم تفریح است-شواهد وعین مطلب هم موجوداست)اما خب بازهم ممنون!!ولی شرمنده -بنده نمیتوانم حرفهای کسی را که می نویسد:خلیج همیشه فارس شعاری توخالی را قبول کنم ,یاحتی بخوانم -بنده اول ایرانی ام بعدانقلابی بعد یک غیرت مند به ملیت بعد یک انسان بدون حب وبغض وکینه ودر اخر یک شاعر,پس نقادی را میپذیرم که همه اینها باشد بعدنقاد-بااجازه ی ورود وخروج شما در این سایت کاری ندارم چون مسئولین خودشان سیاست خودشان رادارند اما بنده شرمنده ام-پس این نقدشما چه درست چه نصفه درست چه کلا غلط ,در دید من در ذمره ی حذف وغیرمهم قراردارد وحذف شده ست-باتشکر
سید علی اصغر موسوی
1394/4/12 در ساعت : 3:37:35
هوالجمیل. درباره " این غائله" برای خوابیدن غائله هایی از این دست باید گفت:
1- ازنام شعر و ردیف شعر و دیالوگ های شعر چنین به نظر می رسد که در مجموعه آثار "فولکلوریک" قراردارد هرچند بلاغت نیز درآن به کاررفته است!
2- نوع غزل که همان غزل "سپید" و دست مایه آغازین سال های دهه 80 است هنوز هم برای شاعران جوان نوعی قالب خوشایند است و با تمام عیوبات لفظی و معنوی بازهم نسبت به آن "تعصب" دارند!
3- استفاده از ایده و ساختارهای نوگرایانه درغزل ، معمولا چالش برانگیز است چون اکثر منتقدین و ادبا نسبت به غزل نگاهی مقدس گونه دارند ؛ درصورتی که امروزه متاسفانه غزل سرایی به سمت "انتزاعی شدن" هرچه بیشتر می رود.
تکته: درباره این شعر و امثالهم که اثر شاعران "جوان" است ؛ نقد غزل کلاسیک به کاربردن جز "وقت شریف تلف کردن" نیست ، آن هم با "اوقات تلخی " همراه باشد!!
"بارها گفته ام و باردگر می گویم " که نقد همان ترجمان "ذوالفقار" است و دو سو دارد : تخریب می کند که بسازد و می سازد که تخریب نشود! البته خراب دراینجا "تغییر و تبدیل" است ، نه به معنای عرفی آن!اگر اثری نقد می شود باید درکنارش "آموزش" هم داده شود! منتقد محترم نخست باید مشکل را واکاوی کند و بعد نسخه سلامت آن را بپیچد و بعد "اظهارنظر" تند و شدید خودرا اعمال نماید!
غزل های این دستی حداقل 15 سال است که درفضای ادبی کشور جاری است و طرفداران بسیاری هم دارد! اما هیچگاه "جدی" تجزیه و تحلیل نشده است که محسنات و عیوبات آن مشخص شود! اگر با ادبیات ما منافات دارد باید بررسی شود واگر مناسب است باید تقویت شود و مشکلاتش برطرف شود! نمی شود که تنها یک بیت را سرمشق کرده و آن را ملاک قرار دهیم!
دراین شیوه از غزل های معاصر متاسفانه "نهادو گزاره" و "مواردحذف به قرینه" و یا "مجازها و کنایات" دربرخی از موارد کلا با قواعد غزل "دیرین سابقه " ما متفاوت و مغایر است!
پس بهتر است : نخست به شناخت شعر بپردازیم و بعد آن را "نقد و بررسی " کنیم.
آنچه نوشته شد ، سخن از"کلیت " این گونه غزلهاست! امیدوارم شاعر گرامی و منتقدمحترم به نکات نوشتار توجه کرده و پاس احترام همدیگر را نیز مد نظرداشته باشند. ومن الله توفیق.یاحق
صادق ایزدی گنابادی
1394/4/12 در ساعت : 15:59:22
سلام بر جناب موسوی عزیز
خانم فرضی زاده از شاعران خوب و مطرح سایت و کشور هستند و بنده اگر هم گاهی مطلب تندی در خصو ص اشعار ایشان نوشته ام قصد ایجاد یک تکانه بوده تا از این قبل قدرت تخیل و محتوای بسیار قوی که در شعرشان است به پیشرفت و تحولی در زبان منجر شود اما مثل اینکه ایشان از لحن و کلام بنده رنجیده اند که بار دیگر از ایشان عذر خواهی می کنم
و اما جناب سید بزرگوار
مطالبی که فرموده اید به صورت مستقل قابل استفاده هستند اما قابل انطباق بر شعر شاعر بزرگ و خوب خانم فرضی زاده نیستند
غزل خانم فرضی زاده از نوع غزل کلاسیک نو است و هر گز در گروه غزل های پست مدرن و یا به قول شما انتزاعی قرار نمی گیرد(غزل های کلاسیک نو فقط از نظر زبان با گذشته متفاوتند و گرنه به لحاظ محتوا ساختار های نحوی و ... کلاسیک هستند )
در غزل های به قول شما انتزاعی هارمونی انتزاع بر کل شعر سایه افکنده است که در نهایت به شکل یک منشور همدیگر را می پوشاند
اما در این غزل بعضی از ابیات به درستی و به زیبایی بر صراط روانی حرکت می کنند و ناگهان ما بیتی روبرو می شویم که مقداری البته به اندازه یک پر مگس از مدار خارج می شود و احساس می شود که شاعر با نوعی رفتن به سمت سازندگی و نه جوششی حرکت کرده است و دوست داشته است انتزاع را بر شعر تحمیل کند
جناب موسوی
بنده اگر هیچ ادعایی نداشته باشم می توانم مدعی باشم که بسیار بسیار بسیار شعر می خوانم از انواع مختلف و نحل های گوناگون گرچه قبول دارم که هر گز استعداد شاعر شدن و یا نقاد شدن را به اندازه سعی و تلاشم نداشته و ندارم اما چه کنم که جنون وار شعر می خوانم بدون اندکی از استعداد و ذوق
و به همین دلیل حداقل به صورت شهودی نوع و نحله های شعری برایم تا اندکی روشن است و یقین بدانید تا اثری را نفهمم و یا نشناسم چیز در باره ان نمی نویسم
بار دیگر تاکید می کنم حقیر صادقانه خانم فرضی زاده را از شاعران صاحب تخیل و دغدغه مند کشور می دانم و اگر بر نوک قلم حقیر تندی و یا توهینی بر ایشان روا داشته شده است در مرتبه ی اول از خداوند و در ثانی از ایشان طلب بخشش دارم
و ایشان هر کفاره ای را بفرمایند بنده گوش به فرمانم چرا که از قضاوت خداوند در روز قیامت سخت بیمناکم

نام ارسال کننده :  محب الحسین (ع)     وب سایت ارسال کننده
متن نظر :
بسیار زیبا بود با ردیفی زیباتر احسنت
ایشالله بلا بدور استاد سخن
حظی بی کران نصیبم کردید
عباس خوش عمل کاشانی
1394/4/7 در ساعت : 16:37:3
درود....«غائله» درست است...









......
درود بله درسته اشتباه تایپ شده بود
محمدمهدی عبدالهی
1394/4/7 در ساعت : 21:5:47
سلام و عرض ادب خانم فرضي زاده بزرگوار
درود بر شما
زيبا سروديد
طاعاتتان مقبول
شاعرانه هايتان مستدام
غلامعباس سعیدی
1394/4/9 در ساعت : 8:30:23
سلام و عرض ادب

فانوسهای گرم دعا را شکسته اند
غلامعباس سعیدی
1394/4/9 در ساعت : 8:30:23
سلام و عرض ادب

فانوسهای گرم دعا را شکسته اند
محمد شکری فرد
1394/4/11 در ساعت : 2:43:17
سلام...غزل فاخری ست بانو...درود بر شما.
صادق ایزدی گنابادی
1394/4/11 در ساعت : 13:50:34
سلام بر خانم شبنم فرضی زاده

حقیقت امر آنچه بین حقیر و شعر شما اتفاق افتاده است ،تصور بنده از آن این بوده است که شاید عرایض حقیر تخیل نیرومند و قدرتمند حضرت عالی را با زبانی روان همراه سازد و با خود گفتم که نیش قلم را مقداری تیز تر کنم تا در تلاش رسیدن به هدف مورد اشاره موثرتر واقع شود
و لی اکنون از لحن کلامتان بر می اید که شما را آزرده خاطر ساخته ام و جدا از این بابت عذر خواهم امید است بنده را ببخشید چون همه ی اشعار و نقد های عالم به این نمی ارزد که دل مومنی از قلم و یا زبان کسی ازرده گردد
بار دیگر خدمت شما عرض کنم هدف و قصد بنده خیر و کمک به رشد جریان شعر در نزد تان بوده است با این وجود اگر برداشتتان چیز دیگری است خاضعانه از شما طلب بخشش دارم
چرا که از قیامت و حساب و کتاب ان سخت می ترسم
امید وارم دیگر تکرار نشود




شبنم فرضی زاده
1394/4/11 در ساعت : 15:43:24
علیکم السلام

جناب گنابادی بنده از نقد یانظر شما ناراحت نیستم چرا که خودم نیز اگر خداوند قبول کند یک منتقدم وسرسختانه به قضیه ی نقد یک اثر اعتقاد دارم /به بیان کاستی هایش به بیان نقاط قوتش اعتقاد دارم-بحث به هیچ وجه شعر و نقد ان نیست(که اگر بود بنده هم دفاعیاتی دارم وبه هیچ وجه کل نوشته شما راقبول ندارم )-

بحث اینست که شما نقد نمیکنید بلکه کینه ای را درقالب نقد میگنجانی که مقصرش هم خود ِبزرگوارتان بوده اید نه بنده ی حقیر(همانطور که همه عزیزان اذعان فرمودند)-

ذره ای مایل به بحث وکشمکش در سایت نیستم,حتی ذره ای-جای دخترتان پیشنهاد میکنم شما هم هرگز مایل به این جدل هانباشید نه درصفحه من ,نه هیچ شاعر دیگری-یادمان باشد نقد جدای از دعواست جدای از کینه است جدای از خراب کردن و...است..یادمان باشد اینجافقط من وشما نه ,بلکه همه وهمه شعور دارند-همه


برقرار باشید
قاسم پهلوان
1394/5/2 در ساعت : 15:22:19
عالی بود خسته نباشید
وحیده افضلی
1394/4/7 در ساعت : 14:49:13
درود شبنم جان...
مرضیه عاطفی
1394/4/8 در ساعت : 2:29:59
سلام شبنم عزیزم
"طاقت بریده ایم و فقط ختم میشود
این غائله به دست تو آقا...بلا بدور"
پیروز و سربلند باشی
یاعلی(ع)













خلیل ذکاوت
1394/4/9 در ساعت : 9:13:15
سلام
بسیار خوب
آفرین
احسنت
سید علی اصغر موسوی
1394/4/12 در ساعت : 3:42:20
هوالجمیل. درباره " این غائله" برای خوابیدن غائله هایی از این دست باید گفت:
1- ازنام شعر و ردیف شعر و دیالوگ های شعر چنین به نظر می رسد که در مجموعه آثار "فولکلوریک" قراردارد هرچند بلاغت نیز درآن به کاررفته است!
2- نوع غزل که همان غزل "سپید" و دست مایه آغازین سال های دهه 80 است هنوز هم برای شاعران جوان نوعی قالب خوشایند است و با تمام عیوبات لفظی و معنوی بازهم نسبت به آن "تعصب" دارند!
3- استفاده از ایده و ساختارهای نوگرایانه درغزل ، معمولا چالش برانگیز است چون اکثر منتقدین و ادبا نسبت به غزل نگاهی مقدس گونه دارند ؛ درصورتی که امروزه متاسفانه غزل سرایی به سمت "انتزاعی شدن" هرچه بیشتر می رود.
تکته: درباره این شعر و امثالهم که اثر شاعران "جوان" است ؛ نقد غزل کلاسیک به کاربردن جز "وقت شریف تلف کردن" نیست ، آن هم با "اوقات تلخی " همراه باشد!!
"بارها گفته ام و باردگر می گویم " که نقد همان ترجمان "ذوالفقار" است و دو سو دارد : تخریب می کند که بسازد و می سازد که تخریب نشود! البته خراب دراینجا "تغییر و تبدیل" است ، نه به معنای عرفی آن!اگر اثری نقد می شود باید درکنارش "آموزش" هم داده شود! منتقد محترم نخست باید مشکل را واکاوی کند و بعد نسخه سلامت آن را بپیچد و بعد "اظهارنظر" تند و شدید خودرا اعمال نماید!
غزل های این دستی حداقل 15 سال است که درفضای ادبی کشور جاری است و طرفداران بسیاری هم دارد! اما هیچگاه "جدی" تجزیه و تحلیل نشده است که محسنات و عیوبات آن مشخص شود! اگر با ادبیات ما منافات دارد باید بررسی شود واگر مناسب است باید تقویت شود و مشکلاتش برطرف شود! نمی شود که تنها یک بیت را سرمشق کرده و آن را ملاک قرار دهیم!
دراین شیوه از غزل های معاصر متاسفانه "نهادو گزاره" و "مواردحذف به قرینه" و یا "مجازها و کنایات" دربرخی از موارد کلا با قواعد غزل "دیرین سابقه " ما متفاوت و مغایر است!
پس بهتر است : نخست به شناخت شعر بپردازیم و بعد آن را "نقد و بررسی " کنیم.
آنچه نوشته شد ، سخن از"کلیت " این گونه غزلهاست! امیدوارم شاعر گرامی و منتقدمحترم به نکات نوشتار توجه کرده و پاس احترام همدیگر را نیز مد نظرداشته باشند. ومن الله توفیق.یاحق
حسین عبدی
1394/4/7 در ساعت : 15:52:41
درود و آفرین بر شما باد
غلامرضا محمدی (کویر)
1394/4/8 در ساعت : 5:52:6
بلابه دور ترا شبنم اي تجلي بحر /بلا به دور ترا از فسون وافت دهر.........درود
حسین احسانی فر
1394/4/10 در ساعت : 10:22:0
سلام و عرض ادب
زیبا سرودید.مانند همیشه
بازدید امروز : 23,587 | بازدید دیروز : 18,002 | بازدید کل : 121,554,818
logo-samandehi