ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
از جناب ترمک عزیز همیشه غزلهای شیوا و خواندنی خوانده ام ، شعر جناب ترمک دارای شخصیت خاص و به قول معر   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : لطیف عمران پور
... استاد خوش عمل کاشانی را می ستایم به سبب تاریخ شیدایی اش و شوریدگی شعرهای او و به خاطر نگاه بلند   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : لطیف عمران پور
... خوش به حال کبوتران حرم / ما که جا مانده ایم ، جا مانده... شعری موثر و به یاد ماندنی از شاعری نام   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : لطیف عمران پور
... کربلا جز عشق و شیدایی نبود / هرچه دیدم غیر زیبایی نبود... سلام به شاعر ارجمند معاصر جناب سعیدی ر   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام جناب ارغوان عزیز - ابتدا از حسن توجه و دقت شما سپاسگزارم و اما بعد : - /عمری/ افاده تما   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اکرم بهرامچی
سلام و عرض ادب استاد گرامی - نظر شما هم درسته اما با سروده ی استاد صالحی فرقی نداره غزلشون خیلی    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : هادی ارغوان
با سلام مجدد - اگر می خواستید نحو را رعایت کرده باشید، بهتر بود می فرمودید: - و عمری صرف‌ِ‌کسبِ    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اکرم بهرامچی
مرا امشب بجوشان، شک مکن، در شیشه کن، بشکن - به دنبال خدایی تازه ام در باورستانها - هزاران درود ا   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : لطیف عمران پور
غزلی شکوهمند با همان زبان آشنا و گاه گزنده ی دکتر قزوه ، شرارت این لحن چنان است که ساختار قافیه را ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



طنز : آشنایی با قالبی نو ظهور در شعر

نویسنده و طراح قالب دادیار حامدی :
نیم بیتی شعر زمان ماست. ظهور نیم بیتی با توجه به زندگی ماشینی و سرعت در ارتباطات، ضرورتی انکارناپذیر است. مخاطب عصر جدید، چونان فاعل شناسنده‌ی خرد باور، برای غرق شدن در قصاید یا منظومه های طولانی شعر کلاسیک مجالی ندارد چه سیستم‌های اندیشگی این مخاطب نوظهور، با سرعت خو گرفته است.
شالوده شکنی معنادار قالب های کهنه و تاکید بر ضرورت نیم بیتی، پاسخی نقادانه به نیازی تاریخی است. ممکن است برخی از خوگرفتگان با مطلق‌اندیشی عصر کلاسیک، این ادعا را مطرح کنند که برای رفع این مشکل می توان از قالب دوبیتی یا تک بیت استفاده کرد. نئوکلاسیک‌های خودآگاه‌انگار نیز یحتمل، پیشنهاده ای را از جنس سه گانی علم می کنند. در پاسخ باید گفت این بیان نوستالوژیک، پاسخگویِ پراگماتیسم عصر ما نیست. قالب های کهنه، ویژه‌ی جوامع فئودالی است و تکیه بر آن، اصرار بر جنبه های تخدیری ادبیات است اما قالب نیم بیتی به سبب ویژگی های منحصر به فردش کاراترین چاقو، برای بیدارسازی طبقه‌ی پرولتاریا و عصیان علیه هژمونی بورژوازی است. کوتاهی ذاتی این قالب، بازتابی است از کوتاهی اندیشه های محافظه کارانه‌ی توده‌ی بدون فهم از زبان.
با ادامه ی شتابناک شتاب در ارتباطات، قالب نیم بینی نیز بر اساس دیترمینیسم اجتماعی و جبر تاریخی، خود محکوم به نابودی است و در آینده جای خود را به ربع بیتی خواهد داد و به همین ترتیب ربع بیتی نیز به ۱۲/۵ درصد بیتی یا یک هشتم بیتی بدل خواهد گشت. این فرایند همچنان ادامه می یابد تا اینکه در سطوح بالاتر، قالب صفر بیتی شکل بگیرد. صفربیتی در عین قالب بودن فراقالب است و این پارادوکسی است که روح پیشاتاریخ از درک آن عاجز است. از بُعد تاریخی صفر بیتی باید همزمان با شکل گیری دیکتاتوری پرولتاریا ظاهر شود. نام دیگر صفربیتی، سکوت است. از آنجایی که سکوت سرشار از ناگفته هاست، طولانی ترین اشعار تاریخ بشری از زمان کمون اولیه، در قالب صفربیتی سروده خواهد شد. از مزایای این قالب رفع مشکل ممیّزی و آزادی بیش از حد شاعران در بیان اعتقادات و رسیدن به آزادی واقعی است. تاکید می کنیم :آزادی واقعی، نه آزادی مورد نظر لیبرالیست‌های بورژوا. این آزادی فراادراکی، کلیدی است برای دریافت حقیقت میل به جاودانگی.
مزیت نسبی دیگر صفربیتی امکان دادن به تولد دوباره هرمنوتیک است. صفربیتی بر اساس مرموزیت ذاتی و لال نمایی ماهیتی خود، تأویل متن را به مخاطب و منتقد خردورز وامی گذارد تا رازهای کشف ناشده را بر مبنای الگوهای پسامدرنیته، چونان پرده ای بدرد. پرده درانیِ فراجنسیِ مخاطب، ماهیت سازش ناپذیر و قاطعی دارد که شوخی بردار نیست. این نبرد خونین، در عین رهاسازی کنش‌های شناختی، فرمالیست ها را در پیله ی کلاسیستی خود نگه می دارد. نیت پنهان مولف در صفربیتی، مرگ او را در پی دارد و این ناسازه همچون سازه ای چرخشی تکرار می شود.
تا معرفی قالبی دیگر، فرا بدرود.

کلمات کلیدی این مطلب :  ،

موضوعات :  طنز ،

   تاریخ ارسال  :   1395/1/26 در ساعت : 20:36:52   |  تعداد مشاهده این شعر :  1219


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

عبدالله عمیدی
1395/1/27 در ساعت : 4:31:8
با سلام و احترام
اگرچه برخی از نوآوری ها و خلاقیت های قالبی در شعر می تواند دارای منطقی تاریخی و عقلی باشد.
نمی توان بر مبنای ترتیب و توالی واژه هایی عاریتی بر نوگرایی های افراطی فاقد منطق تاریخی و عقلی ادبیات علمی خلق کرد.
آری درست است که فضای موج برداشته، بوسیله ابزارهای انتقال دهنده برای مخاطبانی نیمه گروهی و گاه شبه انبوه؛ فرصت خلاقیت و نوآوری را افزایش داده و به بعضی از آنها واقعن باید اعتنا کرد اما بردن قالب شعر به سمت "تهی آباد" سکوت که خواستگاهی روشن در ادبیات معاصر دارد نمی تواند وجاهت علمی بپذیرد.
همنین باید اذعان داشت که همواره این قدوه و اسوه ها هستند که در حرکت روبه رشد هر دانش و علم و سبک و سیاقی باید واجد ویژگی رشد و تعالی داشتن آن را برای مخاطب تأیید و تعریف کنند.
چون دیوار تعالی و رشد نمی تواند بر هوا یا سست مکانی بنا شود که نتوان جرأت نشستن در سایه آن را برای مخاطب ایجاد کرد.
در پایان ضمن قدر دانی از دوست گرامی جناب آقای "دادیار حامد" که با ارسال متن خود موجب نگارش این وجیزه را فراهم ساختند امیدوارم صاحب نظران و صاحبان شناخت؛ موارد دقیق تری از موضوع را ارائه فرمایند تا استفاده ببریم.
دادیار حامدی
1395/1/29 در ساعت : 12:6:45
سلام خیلی ممنونم بابت دیدگاه های ارزنده تان . البته مثل نوشته ی خودم درکش کمی سخت بود سپاس فراوان دوست عزیز!
نام ارسال کننده :  محبوبه     وب سایت ارسال کننده
متن نظر :
پشا این چراغ قرمز دخترک گل میفروشید وقتی که جراغ سبزه میره یک گوشه می آیینه.
اکرم بهرامچی
1395/1/28 در ساعت : 1:41:20
همچنان از نیم بیت ِ روزگار آزرده ام
درود
دادیار حامدی
1395/1/29 در ساعت : 11:58:34
سلام انشاءالله همیشه شاد باشید
حسین شادمهر
1395/2/9 در ساعت : 3:9:4
سلام بر دوست عزيز، جناب حامدي
صحبت از شعر و بيت و نيم بيت است،
چرا اين همه ادبيات ثقيل و سهمگين و كلمات غريب؟
(البته براي بنده و نه براي استادان سخن)
دادیار حامدی
1395/3/2 در ساعت : 14:0:3
سلام قربان . ممنونم از توجهتان . نوشته ام طنز بود

و شوخی با آنهایی که پیچیده و خفن ! حرف می زنند تا سوادشان را ثابت کنند
شبنم فرضی زاده
1395/7/22 در ساعت : 19:8:9
درود برشما شاعر
کار زیبایی خواندم
اجرتان با امام حسین ع

التماس دعا
بازدید امروز : 38,624 | بازدید دیروز : 44,837 | بازدید کل : 124,667,052
logo-samandehi