شاعران و دوستان فرهیخته(ابراهیم حاج محمدی ،سید علیرضا شجاع،مجید مه آبادی،محمد روحانی (نجوا کاشانی)،سیدعلمدارابوطالبی نژاد،سید حسن مبارز ،کاظم نظری بقا ،مجتبي اصغري فرزقي ،سارا وفایی زاده) با سپاس از محبت و الطفاتتان ..پوزش مرا بابت تاخیر در تایید نظراتتان پذیرا باشید
|
سلام جناب کرمی باز هم مثل همیشه شعری زیبا و خواندنی. پایدار باشید.
|
با سلام مجدد خدمت شما جناب کرمی عزیز حسب الأمر شما صرفا جهت استفاده مبتدیان توضیحی مختصر در مورد « اقواء » که یکی از عیوب قافیه است ارائه می دهم . اصل غرض ما هم از اشاره به وجود « اقواء» در اثر شما جنبه ی تعلیمی این مباحث است و گرنه حضرتعالی بحمد الله از اساتید هستید و ما در حضور شما درس پس می دهیم . اقواء در لغة به معانی : در جای خشک و خالی فرود آمدن ، به پایان رسیدن توشه ، نیازمند شدن ، تهی دست شدن است و در اصطلاح ادبیات عيبي است از عيوب قافيه و آن مختلف کردن قافيه ها باختلاف حرکات { نه باختلاف حروف } است . چون قافيه قرار دادن گِل بکسرگاف با گـُل بضم گاف و قافيه قرار دادن دور بفتح دال با دور بضم دال . ونظر به اینکه اقواء در لغت بمعني تمام شدن زاد است و چون اين عيب بسبب آن است که زاد شاعر که قافيه ی صحيح است تمام شده لهذا اين عيب را اقواء نام نهاده اند . به عبارتی دیگر هرگاه حرکت « حذو » و یا « توجیه » در یک قافیه مخالف قوافی دیگر باشد به آن اقواء گفته می شود . مثال برای اختلاف در حرکت حذ و : هر وزیر و مفتی و شاعر که او طوسی بود چون نظام الملک و غزالی و فردوسی بود ((واو )) طوسی ردف اصلی است و (( واو )) فردوسی قید است و حرکت حرف پیش از ردف و قید حذو است . و در این مثال حرکت حذو در طوسی ضمه ودر فردوسی فتحه است بنابراین حرکت حذو مختلف است و در این بیت عیب إقوا ء و جود دارد. مثال برای اختلاف در حرکت توجیه : از غصّه ی هجران تو دل پُر دارم پیوسته از آن دیده به خون تر دارم حرکت توجیه در (( پُر )) ضمه و در (( تـَر )) فتحه است بنابر این حرکت توجیه مختلف است و شعر دارای عیب إقواء است.
|
حریف پنجه های تشنه ی زمین نمی شوم مگر جنون دریچه ای به آسمان گشایدم سلام بر سرور گرامی جناب کرمی مثل همیشه زیبا و عالی بود. البته من شعرهای جدیدتان را خیلی بیشتر دوست دارم ولی همین قدیمیها هم عالیند و ما حالا حالاها باید بدویم تا به شما باز هم نرسیم :)
|
زمانه دست خویش رابه دوستی نمیدهد هــزار دست هــم اگر از آســتین درآیــدم سلام و درود بر مهندس عزیز دست مریزاد و تا باد چنین بادا ... یاعلی
|
سلام آقای کرمی بزرگوار غزلی بسیار زیبا وبدیع و فاخر سروده اید زمانه دست خویش رابه دوستی نمیدهد هــزار دست هــم اگر از آســتین درآیــدم سربلند باشید
|
سلام جناب كرمي همواره غزل هاي دهه ي هفتاد برايم مقدس اند دست مريزاد
|
سلام جناب کرمی عزیز در کتاب های عروض و قافیه در بحث روی متحرک می نویسند : اگر حرف روی متحرک باشد مصوت قبل از آن می تواند هم مکسور ، هم مضموم و هم مفتوح باشد به نظرم در این جا قافیه نمی تواند معیوب باشد. ممنون
|
سلام بر شما غزلی است زیبا و فاخر و دلچسب / اما اقواء در قافیه در دو مورد { عایدم } و { عقایدم } خودنمائی کرده است !!! در هر حال لذت بردم . ============ درود بر شاعر عزیز و فرهیخته جناب حاج محمدی عزیز سپاس از دقت نظرتان...در رابطه با ((اقواء) درست فرموده اید...قافیه بسیار کمیاب و در ارتباط موضوعی که بنده قصد القایش را داشتم چاره ای جز این نبود..اما به نظر می رسد در غزل مدرن این موارد پذیرفته باشد..اگر لازم دانستید توضیحی در همین رابطه در ادامه ی این پیام مرقوم بفرمایید تا دوستان در رابطه با این موضوع بیشتر بدانند
|
سلام و عرض ارادت غزلی زیبا و دلنشین است پویا وپایدار باشید
|
سلام رضاي كرمي عزيز كارهاي شما را در سايت شعر نو و اين سايت دنبال مي كنم در ضمن كتاب جديد مبارك باشه خيلي خيلي خوشحال شدم در ضمن چطوري مي توان به كتاب شما دست رسي پيدا كرد موفق باشي دوست عزيز مجتبي اصغري فرزقي -مشهد
|