درود بر شما جناب موسوی
به غایت زیبا و دلچسب بود. دست مریزاد.
|
بيت خوابم بدون فرصت تعبير پير شد حرف دل خيلي هاست و از اين بيت جلوه هاي عرفان هندي و سبك هندي بيشتر در غزل نمايان مي شود. حيرت و آيينه و حسرت و درنگ.... بيت حقم... هم بسيار زيباست و حرفهاي زيادي دارد فقط در مصرع دوم انگار بعد از مست (و) جا افتاده است مست و واله شيدايي خودم. تعبير جديدي كه از صدا داشته ايد تامل بر انگيز است و كلك و كليم هم زيبا در غزل نشسته اند. پاينده باشيد/... --------------------------------------------------------------------------------------------------------- سلام و درود بر شما بعد از خواندن اثر زیبای شما و معاشقه ی عرفانی و مقدس شما با "ذات زیبایی " ، خواندن این چند سطر نیز مایه مسرت شد. ذات آثار من در سبک عراقی است ، اما به دلیل تاثیر ازمکتب اصفهانی و انتخاب سبک هندی به عنوان سبک تخصصی ؛ باعث شده با نگاه کمی امروزی از عناصر سبکی و مکتبی هردو سبک عراقی و هندی استفاده کنم.در اصل توجه من به محتوا در هر بیت بوده ولی وقتی غزلی را خودم "حرفه ای" می نامم ؛ باید به نوعی دانش نامه ی کار من باشد. من به بازآفرینی "عرفان شیعی" امید دارم و ان شاء الله روزی خواهد رسید که عرفان ما از زیر سایه عرفان " صوفیه " بیرون بیاید. و این میسر نخواهد شد مگر شاعران عارف ما تکنیک شعر خود را بالا ببرند. همان گونه که خواجه بزرگوار(ره ) برد و باعث ماندگاری آن شد. هماهنگی فرم و محتوا و پیام غزل - با توجه به پیچیدگی مضمون- باعث اظهار لطف شما شده و این خود کم نیست. در باره "و " درست است جا افتاده و اما خلوت تنهایی: تنهایی در همه جا و همه دم اتفاق می افتد، چه باجمع و چه بدون جمع ؛ خواجه - اگر اشتباه نکنم -هم در غزلی دارد: من در میان جمع و دلم جای دیگر است. اما خلوت مخصوص به عزلت است و عزلت هم بخشی از سلوک. تاکید خلوت تنهایی ، حشو نیست ، نوعی تاکید برای خود است. البته " نغمه " هم می شود آورد. "صدا" در عرفان هندی - اسلامی ، تعبیر از "عنصر پنجم " است و ذات عناصر دیگر، عنصری نامیرا و بدون هویت فیزیکی. سپاسگزارم از توضیحات متین و زیبای شما. وهمچنین سپاسگزارم ،که باعث نوشتن این متن شدید. توفیق رفیق راهتان.
|
دست مریزاد. غزل خوبی بود. استفاده کردم. ------------------------------------------------------------- درود و سپاس از تشریفتان و تشکر از تفقدی که فرمودید اما انتظار بیشتری داشتم لااقل با مطالعاتی که در آثار عرفانی هند (عرفان اسلامی) انجام می دهید به حداقل نوازش بسنده نکنید. به هر حال سپاسگزارم
|
سلامي همپاي صائب و همسفر غزل دلكش شما از اينجا تا هند. سلامي با عظمت مثلث شيراز، اصفهان و هندوستان. پا به پاي زيباترين غزليات عراقي و اصفهاني. انديشه ي سترگ شما در اين غزل نيازي به توضيح و توشيح ندارد. آفتاب آمد دليل آفتاب. ولي علاوه بر سرك كشيدن به كوچه هاي رازآلود فلسفي و عرفاني، آنچه اين شعر را جلوه و جمالي بيش بخشيده است ضرباهنگ آرام و موزوني است كه خواننده را بدون فراز و فرودي دلگير با استادي هرچه تمام تر چون مسافري مشتاق تا ايستگاه آخر به دنبال زيبائي ها مي كشاند. موفق و پيروز باشيد. ----------------------------------------------------------- سلامی چو بوی خوش آشنایی. از اظهار لطف شما نیز سپاسگزارم حقیر نظریه ای در باره مکاتیب شعر فارسی دارد و اخص موضوعات آن در مقاله " مکتب شعر دینی در ایران "آمده است می توانید در این لینک مطالعه کنید : http://apad.persianblog.ir . باید بعد از خواندن مقاله بیشتر با هم اشتراک مساعی داشته باشیم از لطف شما بسیار ممنونم یا حق
|
اشکم که بی امان دل من شور می زند/ آهنگ ساز " نغمه " ی تنهایی خودم / ***
|
هر ذره ام درون اتم راز محكّمي است من صورت عجيب معمّايي خودم. جناب موسوي درودتان باد بسيار زيبا وشورانگيز،با عمقي فلسفي انساني همواره شاد وسربلند باشيد -------------------------------------------- سلام و درود بر شما. از بذل محب شما سپاسگزارم آری : هرذره ام درون اتم راز محکمی ست/ من صورت عجیب معمایی خودم. "خود" و "خودی" در عرفان اسلامی شبه قاره ، نمود خاصی دارد ، بعد از بیدل (ره) بارزترینش در آثار اقبال لاهوری (ره) است. سپاسگزارم که تشریف آوردید. حق یارتان
|
درود دوباره بر حضرت تان در پاسخ به درخواست جناب عالی، باید بگویم که من چندان اهل فن نیستم. به همین دلیل اجازه بدهید فهم و شهود خودم را از شعر زیبای تان عرض کنم. بر این بنیاد، فقط می توانم بگویم جهان معنایی این غزل زیبا دارای موقعیت هایی است که به بنده می گوید که حتی اگر شما آن کتاب را هم نخوانده بودید، این روزی را بر سفره تان می گذاشتند. کشفی که در این غزل نسبت به صعود باطنی به مرتبه ی والای تماشای بخشی از هسته ی اتم وجود آدمی جلوه گری می کند، جزو آن کشف های بسیار دیریاب است. اما مستی آن تا مدت ها انسان را رها نمی کند. انگار در یک موقعیت کاملا بی وزنی، انسان می تواند آن سوی پرده را تماشا کند. منظورم همان تماشاگه راز است. در چنین شرایطی " خود " ــ هسته ی اتم وجود، که تنها شکافنده اش حضرت حسین ابن علی ( ع ) است ــ با جوهره ی وجود چنان در می آمیزد که شاعر به یکباره از جهان کثرت کنده می شود و مقام وحدت را می چشد. در چنین شرایطی است که انسان می تواند جهان معنایی ذکر شگفت " انالحق " حلاج ها را دریابد. کلام آخر آنکه در اینجا " خود " مطلقا به معنای مصطلحی که می شناسیم نیست. بلکه " وجود " است. سرمستی تان برقرار --------------------------------------- سیاس و درود جناب نبوی. روزی این غزل را محضر جناب استاد مجاهدی خواندم(البته جلسه انجمن محیط منزلشان بود) فرمودند که جای (حقم) بگذارید (هو یم) هویم که جلوه در رخ آیینه کرده ام ! عرض کردم استاد ! ملت همین "حق " را که می شنوند ، ابرو بالا می کشند ! اگر " هو" بگویم که دیگر حساب با کرام الکاتبین است ؟! تنها موجودی که از طریق قوه ی ادراکی (عقل) البته منظورم عقل حسابگر نیست، عقل لدنی است ؛ می تواند به حقیقت وجود الهی پی ببرد ، "بشر" است. بشر یا همان "انسان کامل" که اشاره کرده اید.من می خواستم با ردیف این شعر آن " گوهر وجودی " که بالاتر و والاتر از همه ،حتی "اکسر اعظم - اثیر- است ؛ آن را معرفی کنم .از یاد داشت تان بسیار سپاسگزارم . امید وارم بیشتر هم اندیشی داشته باشیم.
|
سلام بر جناب موسوی بزرگوار من را با همین که بگویم بسیار زیباست ، رفع تکلیف کنید! چرا که من خودم باید حالا حالاها نظرات کارشناسان و بزرگان را بشنوم و نقد شوم و.../ و از من "نظر فنی" برنمی آید!!! نظر غیر فنی هم همین که : شعرتان به دل می نشیند به خصوص: اشکم! که بی امان دل من شور می زند........../درود بر شما. زنده باشید... ------------------------ سپاس از تشریفتان دعوت بنده هم از شما به همان منظور بود که هم از نظرتان استفاده کنم ، هم با غزلی عرفانی آشنا بشوید از بذل توجه شما ممنونم. در پناه حق باشید
|
سلام همیشه اشعار شما وسایر دوستان ونظرات ارسالی را می خوانم ،بهره می برم و می آموزم غزل شما دل انگیز ،روان ،فاخر ،متفاوت وتاثیر گذار است در حد فهم خود شمارا شاعری توانا می دانم زنده باشید ---------------------------------- سلام و درود از تشریفتان سپاسگزارم منظور من از اظهار نظر دوستان بزرگوار هم بررسی عملکرد خود ، هم محک زدن ظرفیت های علمی است. چون هر سنی برای خود اقتضایی دارد. به عقیده بنده ما در شعر دینی به پژوهش بیش از سرودن نیاز داریم و باید به آثار همدیگر را از نگاه علمی بسنجیم ، نه به خاطر دید و بازدید ها و تعارفات. سپاس مجدد از بذل محبت و خواندن مطالب. در امان پروردگار. یاحق
|
درود بر جناب عالی بسیار زیبا بود. دست مریزاد سربلند باشید -------------------------------------------- درود بر سپاس که تشریف آوردید لطف می کردید نظری فنی تر می دادید. من این شعر را تحت تاثیر نو شته های( دارا شکوه- شاهزاده مسلمان و عارف هندی) سروده ام و از جمله آثار فنی من است. از حضرتعالی و دیگر دوستان صاحب نظر می خواهم نظر خود را بدون اغماض بیان کنند. سپاسگزارم
|
با سلام خدمت شما استاد گرامي .زيبايي هاي باطني غزل بيش از آن هستند كه در اين مقال اندك به آن پرداخته شود و نقد و نظري بسيط تر مي طلبد اما در اينجا دوست دارم از زيبايي ها و نكات فني كه موجب افزايش حظ خواننده غزلي اينچنين مي شود نكاتي را به عرض برسانم.واج آرايي زيباي حرف (َش) در مصرع اول و حرف(ت-ط) در مصرع دوم حال و هوايي عرفاني را به خواننده القا مي كند و او را در فاصله گرفتن از دنياي ماديات و عجين شدن با فضاي غزل ياري مي نمايد. تشبيه زيباي گلو به نشيمن گاه (آه) بديع و تامل برانگيز است.و مراعات نظير ماه و مهر و مينا هم نشان از عالم بالا دارد.
اشکم، که بی امان دل من شور میزند .بسيار زيبا بود و از مصاريع به ياد ماندني اين غزل زيباست و همچنين آهنگ ساز خلوت خود بودن نيز تعبير بسيار زيبايي است هرچند يكي از دو عبارت (خلوت ) و يا (تنهايي) براي رساندن مضمون كافيست و تغيير در يكي از اين دو عبارت مي تواند به قوت غزل بيافزايد. .
|
با سلام و عرض ارادت سروده ای است فاخر و دلنشین و بیاد ماندنی با جانمایه ای از سبک هندی و واژآرائی های زیبا و تشبیهات بدیع . بهره بردم / دست مریزاد . ----------------------------------------- سلام درود برشما نیز من بطور گذرا شرح شمارا بر یکی از غزل های بیدل در همین سایت خوانده بودم و استدعای خوانش این غزل نظر فنی حضرتعالی بود . سپاس از بذل محبت و حسن نظرتان. پایدار باشید.
|
سلام دوست شاعرزلال انديش ازلطف شماممنونم.شمارادركنگره ي "هنرآسماني"يادم هست.دقايقي كوتاه،همنفس بوديم وبرايم ازدغدغه هاي روشن وبزرگ خودگفتيد. ازاين غزل شيوايت بهره بردم. ------------------------------------------------------------------ سلام لطف خداوند شامل حالتان باد. سپاسگزارم که اظهار محبت کردید. سادگی رفتار و گفتار شما ،باعث ماندگاری شما در ذهن است . خصایصی که بنده فاقد آن هستم .ولی زلالی کردار شما آن را برازنده شما کرده است. امید وارم بیشتر در باره شعر دینی باهم بگوییم و بشنویم. در امان خدا. یا حق
|
درودتان غزل زیبایتان را خواندم بیان شیدایی و عالم به سر بودن و علم به غیب دانستن انسان در سبک هندی عراقی شما مشهود است و قابا تامل اندیشه ی نابتان در شناخت و جود والای انسان ستودنی است دست مریزاد و برمدار باشید ------------------------------------------------- درود برشما نیز سپاس از تشریفتان و تامل و تفکرتان من سعی می کنم لذت آثار فاخر را با بزرگا ن با بزرگان تجربه کنم از حسن نظرتان متشکرم
|
سلام جناب موسوی
پرداختن به خود و یا خودی به شرط اینکه نفس اماره نباشد زیباست در وصفش سرودن . اما ای دل غافل که اینگونه نیست و شاعر را به اشتباه می کشاند . در مقام شعر و شاعری ، می شد به یک کلام خلاصه اش کرد همان که در مصرع آخر به زیبایی آنرا سروده اید .
ارادتمند : حیاتی.....20/4/91
|
با سلام مجدد و سپاس از توجه و توضيحات متين تان/اشعار پرمغزي اين چنين را بايد چندين باره خواند
|