سلام استاد
بنده این لقب را برای
هر کسی به کار نمی برم
و هر پرسشی را از هر کسی نمی پرسم.
از نقد بسیار موشکافانه ی شما سپاسگزارم
چند پرسش امیدوارم بپاز معلومات شما بیش از این استفاده کنم
1- درب و در کدام درست است
2-بجای و به جای کدام را درست می دانید
3- حفظ داشته باشد چه صیغه ای است
4-خانه ی ما و خانه ما کدام ..
5- تفاوت قطعه ادبی با شعر چیست؟
سپاس
......
سلام بر شاعر بزرگوار و عزيز
از حسن نظر حضرت عالي نهايت تشكر را دارم سوالات حضرت عالي را از منظر يك دانش اموز كه دارد به استاد خود پاسخ مي دهد پاسخ مي دهم
1-درب و در مثل جاروب و جارو هر دو درست است گرچه درب مقداري رسمي تر و فاضلانه تر به نظر مي رسد
2-به اگر به عنوان حرف اضافه به كار برده شود بايد جدا باشد مثلا علي به جاي حسن نشست ولي اگر به عنون پيشوند قيد به كار رود بايد به تك واژ بعدي متصل شود مثلا اينكه علي حرف بجايي زد ولي گاهي اوقات يك غلط ان قدر رواج پيدا مي كند كه مخاطب صورت درست را از ياد مي برد و ان وقت است كه ادبا مي گويند غلط مصطلح بهتر از درست مهجور است
مثلا به نام خدا درست است و بنام خدا غلط اما شايد صورت دوم براي مخاطب آشنا تر باشد
3- اگر حفظ داشت را فعل مركب فرض كنيم حفظ داشته باشد ماضي التزامي و سوم شخص مفرد است "شايد علي اين شعر را حفظ داشته باشد"
4- ي ميانجي را هم مي توان به صورت بزرگ نوشت خانه ي ما و هم به صورت كوچك خانۀ ما اما بزرگان مي گويند چون ممكن است شكل دوم با همزه اشتباه گرفته شود پس شكل اول ترجيح دارد بر شكل دوم و حقير هم بر اساس كتاب درسي همين شكل اول را به دانش اموزان توصيه مي كنم
5- و اما تفاوت قطعه ادبي و شعر بحث دراز دامني است و پر چالش همين شعر بهار را حقير بنده در انجمن ادبي گناباد به عنوان شعر خواندم عزيزي بلند شد و گفت اين شعر نيست گفتم لطف كرده به عنوان قطعه ادبي قبول بفرماييد گفتند قطعه ادبي نيست گفتم به عنوان يك شعر گونه قبول بفرماييد كه به زحمت قبول كردند
تفاوت قطعه ادبي و شعر تفاوت در فرم است اگر پاره ها ساختارهاي دستورمند و غير موجزي داشته باشند قطعه ادبي است و گرنه شعر است البته صور خيال كه در هر دو مشترك است و اگر شعر گونه بنده را هم مي فرماييد به نظر مي رسد كه به ساختار قطعه ادبي نزديكتر است
خداوند شما و خانواده را حفظ داشته باشد