سلام جناب استاد ایزدی استقلال هفت پرسش حضرتعالی از مباحث پیشین به واقع حرکت جدیدی از سوی منتقد محترم با هدف گرد اوری نظرات قاطبه ی شاعران محترم به خصوص بزرگوارانی است که در عرصه شعر ایینی فعالیت می کنند
این همت عالی و عزم شما قابل تقدیر است ...
پرسش های شما اساسی و کاربردی است اما در مواردی نیز همین پرسش ها دارای ابهام است و در موارد معین هر شاعرایینی و صاحبنظری قادر خواهد بود پاسخ دیگران را به نفع خود مصادره کند به طور مثال در پاسخ این پرسش :
4-استفاده از زبان كوچه بازار كه در شعر غير اييني به قابليت اثر مي افزايند ايا در شعر اييني نيز منشا چنين هم افزايي هستند
شما با این نظریه وارد شده اید که زبان کوچه بازار یا به عبارتی محاوره یا زبانی غیر معیار چنانکه مرسوم و معمول است مثلا زبانی سوای زبان استعاری موجز معین و ..... به هرحال بر قابلیت اثر می افزاید اگر چنین است چنانچه پاسخ حقیر در هم افزایی منفی باشد چه ؟ ایا شما نظریه خود را بر سر حقیر منتقد چماق نخواهید کرد که چطور زبان کوچه و بازار بر قابلیت اثر ادبی می افزاید اما بر قابلیت شعر ایینی خیر مگر مخاطب شعر همین مردم کوچه و بازار نیستد ؟
انگاه حقیر خواهم گفت اما همین مردم بسیاری از نوحه های کوچه و بازاری را پس دادند ... و شما سخن را پی خواهید گرفت که بسیاری از همین سرود ه ها را نیز پذیرفتند ...
صرف نظر از انچه به عنوان نمونه ساده ای از پرسش و پاسخ بر قلم حقیر جاری شد عرض می کنم موضوع دارای پتانسیل بسیار خوبی است و حرکت عمقی می طلبد همت برای تالیف جزوه و کتاب تبادل نظر با صدها شاعر ایینی و استاد ارجمند در این سایت .....
و من امیدوارم دوستان همت کنند و نظر بگذارند و نقد و نظرها محفوظ بماند تا به صورت یک مجلد منتشر گردد چون در نشر لحظه به لحظه نظرات خواه نا خواه تاثیر متقابل مثبت یا منفی بر یکدیگر می گذارند و ارزیابی منتقد محترم را تحت الشعاع قرار می دهند
در همین راستا حضرتعالی نیز از اظهار نظر و نقد صریح اجتناب فرموده اید و این جای تقدیر دارد که نقد و نظر تان را با نگاه پرسشگر مطرح ساخته اید در این زمینه درس گرفتم
و پیشنهادی که برای حضرتعالی دارم این است که علاوه بر پرسش و پاسخ از جناب استاد بزرگ موسوی همچنانکه بزرگی از قلم توانای ایشان در مقاله تخیل و تعقل در شعر ایینی نمایان است پرسش و پاسخ را در دو طیف متمرکز کنید یکی اساتید برجسته حوزه شعر ایینی مانند جناب استاد قزوه جناب استاد بیابانکی جناب استاد اسماعیلی جناب استاد برقعی جناب استاد سعیدی راد جناب استاد خوش عمل جناب استادانصاریان نژاد جناب استاد امیر سیاهپوش جناب استاد هاشم کرونی جناب استادضیایی جناب استاد نبوی جناب استاد باد روج جناب استاد حاج محمدی جناب استاد حیدری زاده جناب استاد سلیمانپورو.... و اساتید معزز و محترم دیگری که در این سایت دفتر شعر دارند و اسم مبارک انها به خاطرم نیامد به نظرم نود درصد از صاحبان دفاتر شعر این سایت وزین ادبی به عنوان استاد و صاحبنظر و صد در صد به عنوان مخاطب خاص به معنی شاعر قابلیت پاسخ شایسته به این پرسش ها را دارند هر طور که به صلاح می دانید تعامل بفرمایید و گاه می شود از میان نقدها و نظر های اساتید محترم و شاعران بزرگوار نیز جواب ها را استخراج کرد همچنانکه از مقاله بسیار پرمحتوای تخیل و تعقل جناب استاد موسوی می توانید پاسخ چندی از پرسش ها را دریافت کنید
اما طیف دیگر
انها مخاطبین غیر شاعر شعر ایینی هستند مخاطبین خاص البته انها که هر کتاب تازه ای در این ژانر ادبی روی پیشخوان می اید خریداری می کنند اولین چراغ ها را در مجالس تعزیه این بزرگواران هستند که روشن می کنند این بزرگواران هم نظرشان مهم است روحانیون منبری نقد و نظرشان روی شعر ایینی بسیار مهم است هم در شکل شعر ایینی هم در محتوا ... این طیف پاسخ های بسیار راستین و کاربردی می توانند ارایه کنند حضرتعالی می توانید شخصا در میان این طیف از مخاطبین حضور پیدا کنید و روی مصادیق سر شناسی کنید حقیر این را تجربه کرده ام از میان دوستان طلبه ای که دارم نظر می گیرم روی کارهای خودم و گاهی کارهای دوستان شاعرم در همین حدود البته حضرتعالی نیز ممکن است چنین تلاشی را داشته اید محض یاد اوری و تمرکز عرض می کنم
البته از اقشار مختلف باید جزیی نظری در نظر سنجی را نیز فراموش نکنید مثلا تیپ مداح را باید جدا نظر خواهی کرد بهتر از حقیر می دانید این نظر خواهی از طیف مخاطب را می شود گاهی خلاصه تر کرد مثلا هفت پرسش را در دو پرسش جمع کنید
خداوند شما را که از منتقدین سخن شناس و اخلاق محور در نقد بی دروغ هستید بیش از پیش موفق بدارد