ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



علی باور نمی کردند صد در صد محمّد بود
ملائک بزمشان در آسمان هر چند ممتد بود
زمان احوالش از وضع پریشان زمین بد بود

بشر بالفطره آزادی طلب امّا زمین گیر از
تکاپو های شیطان های انس و جن مشدّد بود

به پهنای زمین گسترده بود ابلیس مکرش را
جهالت بسترش گسترده حد تر از فراحد بود

فقط بود آن زمان بی هیچ تردیدی بت آلامُد
هبل در بین معبودان کافرها سرآمد بود

در آن اوضاع بی سامان توحش حکمفرما بود
بشر در آن زمان کم کینه جو، درنده خو ، دد بود؟

فرستاد ایزد منان رسول نازنینش را
محمد آن امینی که جد اندر جد  زبرجد بود

طریق رستگاری را میسّر کرد پیمودن
طریقی را که پیش از او به روی عاشقان سد بود

جز او اوحد تر از اوحد نخواهی دید انسانی
محمد تا جهان باقی است اوحد هست و اوحد بود

بدان حضرت گراییدند با اخلاص یارانی
ولی مولا علی در رتبه ی ایمان زبانزد بود

زلال ایمان تر از او در دو عالم کس نمی یابد
یقین در قلب او بر حضرت خاتم مسدّد بود

سرشتش بالکل از ظلمت بری پاک از پلیدی ها
دلش مرآت ذات حق فقط نوری مجرّد بود

فقط او قافله سالار اهل معرفت گردید
کسی که قافله سالاری اش فرمان ایزد بود

گرفت از او حقیقت نشأت از روز ازل بی شک
علی باور نمی کردند صد در صد محمّد بود
کلمات کلیدی این مطلب :  مرآت ذات حق ، محمّد ، علی ، زبرجد ، آلامد ،

موضوعات :  آیینی و مذهبی ،

   تاریخ ارسال  :   1395/6/31 در ساعت : 12:14:49   |  تعداد مشاهده این شعر :  932


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

مهدی سیدحسینی
1395/6/31 در ساعت : 14:8:30
درود
عید غدیر بر شما مبارک
صادق ایزدی گنابادی
1395/7/5 در ساعت : 19:50:3
سلام بر جناب حاج محمدی
مغالطه پهلوان پنبه می فرمایید
سخن بنده این نیست که حق با حضرت علی نیست
بحث بنده این است که هرچند حق با حضرت علی است همانطور که با پیامبر است از این دو گزاره نمی توان نتیجه گرفت که شان و منزلت حضرت علی و پیامبر یکی است
عقلا شان رهبر و پیرو با هم نمی تواند برابر باشد
شان امام و ماموم برابر نیست
جناب حاج محمدی
پیروی از سنت پیامبر حتی بعد از مرگ ایشان نیز بر حضرت علی واجب جاری و ساری است چه طور می توان گفت که شان این دو با هم می تواند برابر باشد
حضرت علی تمام حقانیت خود را از عمل به دستور ات پیامبر گرفته است بعد حضرت عالی می فرمایید شان و منزلت آمر و مامور با هم یکی است
حضرت علی بدون پیامبر به صورت مستقل از هیچ حقانیتی بر خوردار نیست
حضرت علی در ادامه رسالت حضرت محمد (ص)معنا و موجودیت پیدا می کند
اگر در ازل حقانیت از حضرت علی نشات گرفته است بفرمایید فلسفه وجودی پیامبر چیست
مضمون بیت اگر این بود که همانطور که اطاعت صد درصدی از پیامبر واجب است از علی (ع)نیز واجب است مضمون درستی شکل می گرفت یا اینکه حضرت علی مثل پیامبر صد درصد در مسیر حق قرار دارد باز هم اشکالی وارد نبود اما هر نوعی از کلام که برود به سمت اینکه شان و منزلت و مقام پیامبر و حضرت علی درست یکی است مشکلات عقلی و روایی درست می شود
در خصوص کم نیز بنده متوجه شعر شما شدم
کم در شعر حضرت عالی حالت استفهام تهکمییه دارد " در آن زمان انسان کم کینه جو بود ؟یعنی بسیا ر کینه جو بود
ببخشید بنده از لحن امرانه ای برای نشاندن هم به جای کم استفاده کردم بنده موضوع را باید بیشتر توضیح می دادم بحث حقیر تذکر یک اشتباه تایپی نیست که حالا دقت کرده باشم یا خیر .
بنده پیشنهادی را مطرح کردم که اگر آن پیشنهاد مور قبول حضرت عالی واقع می شد خوب تبعا مصراع حضرت عالی از حالت سوالی نیز خارج می شد
بله می توان در خصوص انتخاب هم و یا کم و دلیل و بهتر بودن هر کدام نوشت
بنده هم را پیشنهاد دادم به این دلیل که بین کم و تمام کننده گزاره فعل فاصله افتاده و از روانی کلام کمی کاسته .
در نهایت صلاح کار خویش خسروان دانند
آدم پرگویی مثل حقیر ممکن است روز صد تا مانیفست و باید و نباید صادر کند که یکی از انها هم مورد قبول شاعر یا نویسنده واقع نشود دعوایی هم با کسی ندارم
یکی از دوستان کسی گیرش نیامده بود مجموعه ای داستان کوتاه داشت به من داد تا نظرم را بگویم سیصد و هفتاد پیشنهاد دادم ؛ کجا را این جوری کن و ...نکن
بعد ها به من گفت فقط به دو حرفت عمل کردم
گفتم خیلی زیاد است

ابراهیم حاج محمدی
1395/7/6 در ساعت : 10:15:12
دوست عزیز جناب ایزدی گنابادی درود بر شما

اساسا این گونه ان قلت ها در تعابیر شاعرانه موردی ندارد// ببینید پیامبر خدا در باره دخت گرامیشان فرمودند فاطمة امّ ابیها // حالا بر اساس موازین منطق و عقل آیا امکان پذیر است که فردی هم فرزند کسی باشد و هم پدر یا مادر او؟ مسلما امکان پذیر نیست و ایرادی هم در تعبیر پیامبر گرامی اسلام نیست . چون تعبیری است بالمجاز ا و یا شهریار که می گوید در باره مولا علی : نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت ..... چگونه مولا را بشر نمی توان گفت حال آنکه پیامبر خدا به فرمان خدا می گوید انا بشر مثلکم یوحی الی؟ شعر را که با موازین منطقی نمی سنجند برادر من . بنا بر این مغالطه پهلوان پنبه همین کاری است که شما کرده اید . در مورد اول هم تعبیر حضرتتان بگونهذای بود که گمان می رفت سهو القلم گرفته اید . در هر حال همان « کم » مناسبتر است .
صادق ایزدی گنابادی
1395/7/12 در ساعت : 8:21:59
سلام بر جناب حاج محمدی
این حق حضرت عالی است که نظری را در دفتر شعر خود تایید و یا حذف بفرمایید
ولی چه خوب بود از همان ابتدا اولین نظر حقیر را (ایراد محتوایی بر بیت اخر ) حذف می فرمودید و در مقام جواب بر نمی امدید و وقتی تصمیم به جواب گویی گرفتید تا پایان ادامه می دادید تا مخاطب به یک نتیجه ای برسد
بنده دوست داشتم که این گفتگو در فضایی محدود و دو نفره صورت بگیرد ان هم با رضایت جناب عالی و گرنه از هان ابتدا تمام ادله و حرفم را به بخش نقد ارسال می کردم
ولی هر چه بود این دیا لوگ این نتیجه را داشت که نسبت به درست بودن حرفم ایمان و اطمینان بیشتر ی پیدا کردم
ابراهیم حاج محمدی
1395/7/12 در ساعت : 11:59:31
دوست عزیز و ارجمندم جناب ایزدی گنابادی سلام و درود

چند روزی دسترسی به اینتر نت نداشتم و به این خاطر نظراتتان تأیید نشد

دوست بزرگوار حتما شرح آیت الله جوادی آملی و دیگر علما بر زیارت جامعه کبیره و بالاخص شرح این فقره از آن زیارت را که فرموده : و ان طینتکم و ارواحم واحده را بخوانید و در عقیده

ی خود در باره آدم اولیاء الله تجدید نظر بفرمایید و به این فرمایش امام محمد باقر اعتقاد پیدا کنید : که فرمودند : لانّا كلنّا واحد؛ اولنا محمد؛ آخرنا محمد؛ اوسطنا محمد و كلنا محمد؛ فلا تفرقوا بيننا» (بحارالانوار، ج26، ص16)

ترجمه: به تحقيق كه ما (پيامبر و عترت طاهره) يكی هستيم؛ اول ما محمد؛ آخر ما محمد؛ وسط ما محمد، بلكه كل ما محمد هستيم و بين ما هيچ جدايي نيندازيد.
صادق ایزدی گنابادی
1395/7/5 در ساعت : 10:10:46
سلام
1--در آن اوضاع بی سامان توحش حکمفرما بود
بشر در آن زمان کم کینه جو، درنده خو ، دد بود؟
به جای هم کم نشسته است اصلاح بفرمایید
2-گرفت از او حقیقت نشأت از روز ازل بی شک
علی باور نمی کردند صد در صد محمّد بود
اینکه باور نمی کردند که علی صدر صد محمد است باور درستی است
پیامبر نبی بود و علی نبی نیست
بله می توان گفت در اطاعت و پیروی کردن علی و پیامبر در یک درجه و مقام هستند یعنی همانطور که از پیامبر باید کاملا اطاعت کرد از علی نیز باید پیروی کرد
با این وجود از نظر مرتبه پیامبر و حضرت علی در یک مقام و درجه نیستند
ابراهیم حاج محمدی
1395/7/5 در ساعت : 18:18:15
درود و سلام بر حضرت دوست

مورد اول همان «کم» درست است و مصرع استفهامی است و حضرتتان دقت نفرموده اید

مورد دوم هم با شما موافق نیستم چون طبق حدیث « علی مع الحق و الحق مع علی دار ما دار» علی با حق و حق با علی صد در صد معیت دارد و این معنا درباره خود پیامبر هم صادق است در نتیجه علی از این جهت صد در صد محمد است و نیز طبق حدیث انا و علی ابوا هذه الامّة علی پدر امّت است و پیامبر هم پدر امّت است و علی از این حیث نیز صد در صد محمّد است و علیهما الصلاة و السلام
صادق ایزدی گنابادی
1395/7/11 در ساعت : 0:49:0
سلام بر جناب حاج محمدی
آخرین جواب بنده را تایید نفرمودید
اگر تمایل به جواب دادن ندارید نظر بنده را علنی بفرمایید تا مخاطب بحث کاملی را از موضوع داشته باشد
اگر تمایلی به بحث نداشتید بهتر بود که اولین نظر بنده را تایید نمی کردید تا به بحثی دامن زده نمی شد
حضرت عالی اشتراک در منشا را فرموده بودید و بنده هم جوابی دادم که امید است تایید بفرمایید
محمدمهدی عبدالهی
1395/7/1 در ساعت : 17:32:33
سلام و عرض ادب استاد عزيز
درود بر شما
زيبا سروديد
ماجور باشيد
صادق ایزدی گنابادی
1395/7/6 در ساعت : 14:28:35
سلام بر جناب حاج محمدی
بله شعر را با موازین منطقی نمی سنجند به شرط اینکه مثل شهر یار بزرگ حکم قطعی صادر نشده باشد و کلام در معرض صدق و کذب قرار نگیرد و شعریت در ان موج بزند که بتوان با راههای مختلف ان را توجیه کرد
بیت حضرت عالی کاملا نظم و روایی است و اتفاقا باید با موازین منطقی آن را سنجید
بیت حضرت عالی به دلیل اینکه از شعریت خالی و از مفهوم پر است باید منطقی با ان برخورد کرد
یک بار دیگر شعر خودتان را بخوانید صراحت ، نظم و منطق غیر شعری ان چنان بر ان حاکم است
که راهی برای اینکه بتوان بیتی را توجیه شاعرانه کرد نیست
صراحت انقدر در کلام مو ج می زند که مخاطب راهی جز تایید و یا تکذیب ندارد
و اما کلام پیامبر در مورد حضرت فاطمه و شعر حضرت عالی قیاس مع الفارق است
دقیقا کلام پیامبر از یک وجه کاملا شاعرانه بر خوردارست و بر یک حقیقت مسلم دلالت می کند هر کسی که از اندک کد های شعری و کلامی فهمی داشته باشد هر گز از در منطق جزء نگر با کلام پیامبر برخورد نمی کند بلکه با منطق بیانی به سرعت به نقش حضرت فاطمه در مواظبت و مراقبت از پیامبر پی می برد
جناب حاج محمدی
بنده می دانم که نمی توان با شعر از طریق منطق جزء نگر بر خورد کرد به شرط اینکه شعر شعر باشد
برادر عزیز هر شعری خودش بیان می کند که چگونه با من برخورد کن

ابراهیم حاج محمدی
1395/7/6 در ساعت : 17:19:12
درود

اینکه می فرمایید «یک بار دیگر شعر خود را بخوانید» اذعان به شعریت است که مورد انکار تناقض آمیز شماست . به هر حال این نظر شماست و هستند کسانی که نظر دیگری دارند. ضمنا هر قضیه ای « قضیه باصطلاح منطق» در معرض صدق و کذب قرار می گیرد چه به زبان نثر باشد و چه به زبان نظم و شعر
صادق ایزدی گنابادی
1395/7/12 در ساعت : 15:14:20
سلام بر جناب حاج محمدی
از موضوع وحدت در جوهر ه نمی توان تساوی در شان و منزلت را نتیجه گرفت
حضرت عالی در تماس تلفنی فرمودید منظور بزرگانی که از آنها شاهد مثال اورده اید شان و منزلت نیست و یا انها چنین چیزی ر ا مطرح نکرده اند
خوب بنده همین را گفتم ؛اگر نتیجه تمام حرف حضرت عالی این است که پیامبر و امامان از یک حقیقت بر آمده اند و سر سوزنی بین انها از جهت بر حق بودن تفاوتی نیست کاملا ان را قبول دارم
اما اگر می خواهید بفرمایید که در جه و اعتبار و منزلت و مقام پیامبر با امامان با یکدیگر برابر ست حقیر نمی توانم به چنین چیزی معتقد باشم
به این دلایل
1-بر پیامبر وحی نازل شده است و بر امامان خیر
2-امامان دلیل حقانیت خود را از پیروی به دستورات پیامبر و سیره ایشان دریافت کرده اند چه طور می تواند شان و منزلت این دو برابر باشد
3-پیامبر رهبر و امامان پیرو هستند و به لحاظ عقلی نمی تواند شان رهبر و پیرو با یکد یگر برابر باشد
5- میزان توجه و رعایت عموم از یک مقوله می تواند ثابت کننده شان و منزلت و درجه بندی از یک مجموعه باشد
این امر که فلاسفه بسیار به ان بها می دهد در مورد امامان و پیامبر صدق پیدا می کند
صلوات ابتدا بر محمد و بعد ال محمد
در اذکار ی مثل مراسم قرآن به سر و ...نیز همین رعایت دیده می شود
6- شهادت بر پیامبری حضرت محمد (ص) اسلام را بر شخص ثابت می کند در صورتیکه در باره دیگران این چنین نیست
جناب حاج محمدی موضوع شان و منزلت و درجه از مقوله هایی است که چندان در تعیین و شناخت حقیقت مهم نیست
مهم این است که ما و شما امامان را بعد از پیامبر بر حق بدانیم و پیروی کنیم موضوع اعتبار و درجه فرع بحث است
جناب حاج محمدی بفرمایید منظور من از بیت مورد نظر بیان شان و منزلت مساوی بین پیامبر و حضرت علی نیست تا قضیه تمام شود


م. روحانی (نجوا کاشانی)
1395/7/1 در ساعت : 21:34:12
به پرواز آمدم از شوق جان وقتی که دانستم
صد و ده ، بهترین جمع حروف رمز ابجد بود

سلام و عرض تبریک خدمت استاد حاج محمدی عزیز
چشمه های شعرتان جوشان
پویا و برقرار باشید
صادق ایزدی گنابادی
1395/7/6 در ساعت : 19:2:5
سلام بر جناب حاج محمدی
جمله به نظر حضرت عالی تناقض آمیز بنده این طور قابل توجیه است که واژه شعر در ابتدای عبارت افاده عام می کند و در ادامه اگر از کمبود شاعرانگی اثر صحبت شده است به صورت خاص از شعریت اثر سخن رفته است
بله بنده این اثر حضرت عالی را به دلیل موزون بودن مقفی بودن و نوعی حس شاعرانه شعر میدانم
ولی این دلیل نمی شود که از میل کردن این شعر به سمت نظم و صراحت گویی و نتیجتا کاهش شعریت اثر سخن نگویم
جناب حاج محمدی
حضرت عالی ابتدا از در دفاع از مفهوم بیت پایانی بر امدید و فرمودید که حضرت علی صد در صد پیامبر بود که قبول بفرمایید درست نیست
که در نهایت از دفاع از این مفهوم بر گشتید فرمودید نباید با این بیت از در صدق و کذب در آمد باید ان را به حساب شعر گذاشت که احسنه اکذبه .
همینکه حضرت عالی از دفاع مفهومی بیت آخر برگشتید کافی است
بنده فکر می کنم اثر حضرت عالی بجز بیت آخر هیچ مشکلی محتوایی ندارد
بیت اخر هم با یک دست کاری جزئی قابل اصلاح است
حتی اگر حضرت عالی در جواب بنده حقیر می گفتید:
"برادر برداشت تو از بیت پایانی غط است من منظورم این است که همانطور که پیامبر صددرصد در مسیر حق قرار دارد علی نیز این گونه است "
بحث خاتمه یافته بود
بحث طلبگی خوبی بود این ضرورت پیدا شد که بار دیگر در خصو ص اشعار اینیی و اینکه تا چه حد می توان با توجییه تخیل و لوازمات وضروریات شعری از ان قلت های محتوایی گذشت صحبت شود
قبل از اینکه این حقیر وارد این سایت بشوم بلکل محتوا برایم مهم نبود با خود می گفتم شعر موصوف پذیر نیست شعر ،ایینی و غیر ایینی ندارد اثر ابتدا باید شعریت خود را ثابت کند و محتوا در مرتبه ی بعدی قرار دارد
امروز از قبل حضور در همین سایت به این نتیجه رسیده ام که حد اقل در خصوص شعر دینی و ایینی باید بیشتر نسبت به محتوا حساس بود
دوستدار شما صادق ایزدی گنابادی
ابراهیم حاج محمدی
1395/7/7 در ساعت : 18:3:37
حضرت دوست جناب ایزدی من بر مصرع آخر که مورد ایراد محتوایی شما قرار گرفته است باور و اعتقاد دارم و از آن بر نگشته ام . سخن من این بود که اساسا این قبیل ان قلت ها در باره هر شعری بی مورد است . من نگفتم که مصرع آخر کذب است . شعریت شعر به خلاف واقع و کذب بودن آن نیست گاه تعبیری ضمن این که شاعرانه است حقیقت هم هست .از کجای سخن من نتیجه گرفته اید که من از صحت محتوای مصرع آخر منصرف شده ا م؟ والله اعلم !

. حضرت رسول خدا(ص) در حدیثى نسبتاً طولانى، به این حقیقت به طور صریح اشاره‏ کرده‏ اند که: «از نور رسول خدا، عرش خلق شده است؛ از نور على(ع) ملائکه به وجود آمده‏اند؛ از نور فاطمه(س) آسمان‏ها و زمین خلق شده است؛ از نور امام حسن(ع) خورشید و ماه پدیدار گشته‏اند؛ از نور امام حسین(ع) بهشت و حورالعین قدم به هستى نهاده‏اند و ... .»«الکربلائی، شیخ جواد بن عباس، الانوار الساطعه، ج 4،ص259، دارالحدیث قم، بی تا.»
البته هر چند در این روایت، از نور رسول خدا، عرش خلق شده است، ولی روایاتی داریم که نشانگر این حقیقت است که «مخلوق اول» در عین این که یک حقیقت و موجود واحد است، حقیقت همه چهارده معصوم است؛ یعنى، هم حقیقت رسول خدا(ص) است و هم حقیقت تک تک عترت آن حضرت. آنان در عین یکى بودن، متعدد هم هستند و همه‏ آنان، ظهورات روح واحد و حقیقت واحد مى‏باشند. مانند این روایت: جابربن عبدالله از امام محمدباقر(ع) نقل مى‏کند که ایشان فرمود: «خداوند متعال، چهارده هزار سال قبل از خلقت آدم، چهارده نور از نور عظمتش را خلق فرمود پس آن چهارده نور ارواح ما بود». جابر مى‏گوید: از امام درباره‏ اسماى آن چهارده نور سؤال کردم، ایشان فرمود: «محمد، على، فاطمه، حسن و حسین(ع) و نه فرزند حسین(ع) که نهمى آنان قائم ایشان است». حضرت امام محمدباقر(ع) مى‏فرماید: «اى جابر! اول مخلوقى که خداوند خلق فرمود، محمد و عترت هدایت شده آن حضرت بودند. پس آنان اشباح نور در برابر خداوند بودند. جابر مى‏گوید:به حضرت عرض کردم اشباح چیست؟ فرمود: سایه نور، بدن‏هاى نورى بدون روح که مؤیّد به یک روح یگانه و واحد بودند و آن روح القدس بود...» «بحارالانوار، ج 25، ص 4.»
این روایت با صراحت کامل مى‏فرماید که: آنان ابدان نورى بودند که ارواح متعدد نداشتند؛ بلکه مؤیّد به یک روح بودند و آن عبارت است از «روح‏القدس» و به روشنى به این نکته اشاره دارد که حقیقت روح و جان همه، یکى بود و ظهورات (ابدان نورى و یا اشباح نورى) متعدد بود.

این که در زیارت جامعه مى‏خوانیم «و ان ارواحکم و طینتکم واحدة»، اشاره به این حقیقت دارد که چهارده معصوم، یک نوراند و در این جهت با هم اتحاد دارند. این اتحاد - در عین غیریت - نه تنها در اوّل خلقت بوده؛ بلکه در نظام مادى و زندگى دنیایى و حقیقت آنان، یکى بوده است و ایشان در عین تعدد صورى و ظاهرى با همدیگر، وحدت و اتحاد دارند
بازدید امروز : 1,893 | بازدید دیروز : 24,729 | بازدید کل : 121,557,853
logo-samandehi